תשובה לא מוותר: דלק צפויה להתמודד במכרז להקמת תחנת כוח של מכתשים-אגן ברמת חובב

העלות - 60-70 מיליון דולר * רשות החשמל: לא נאפשר לספקי גז להיות שותפים בתחנות כוח לייצור חשמל

יצחק תשובה צפוי להתמודד על מכרז להקמת תחנת כוח פרטית ברמת חובב. דלק , בשותפות עם ג'נרל מהנדסים, מתכוונת להתמודד במכרז שפירסמה חברת מכתשים-אגן , להקמת מתקן אנרגיה ברמת חובב.

מדובר במכרז בשיטת ה-BOT להקמה, תפעול ותחזוקה של תחנת כוח בייצור חשמל בקיטור ואנרגיות טרמיות אחרות בהספק של 50 מגה-וואט. עלות הפרויקט היא 60-70 מיליון דולר לפי חישוב של 1.2 מיליון דולר למגה-וואט.

התחנה תפעל בגז טבעי.

רשות החשמל הודיעה, כי לא תאפשר לספקי גז להיות שותפים בתחנות כוח לייצור חשמל. יו"ר הרשות, דוד אסוס, אמר כי הרשות לא תיתן היתרים להקמת תחנות כוח לחברות שהן גם ספקיות גז.

תשובה הוא מבעלי קבוצת ים תטיס ספקית גז טבעי בישראל. עד כניסתה של קבוצת EMG, בה שותף יוסי מימן, לשוק הגז הישראלי, ים-תטיס היא ספק הגז הטבעי היחידי.

קבוצת דלק התעניינה בעבר בכניסה לשותפות במיזם להקמת תחנת כוח פרטית באשקלון עם קבוצת דוראד בהספק 800 מגה-וואט. בנוסף, שקלה הקבוצה להקים תחנת כוח באשדוד בעלות של 250 מיליון דולר ובהספק של 400 מגה-וואט.

במכרז של מכתשים-אגן מתעניינים בין היתר אחים עופר באמצעות קבוצת OPC, קבוצת ישראל פאואר וסימנס. מכתשים הודיעה באחרונה על דחייה בהגשת ההצעות והן נקבעו ל-30 באפריל.

במשק האנרגיה הדעות חלוקות בנוגע למעורבות חברת דלק גם בייצור. ישנם גורמים שאמרו, כי אין מניעה שדלק גם תייצר חשמל, כל עוד דלק לא תהיה גם ספקית הגז באותו פרויקט.

מצד שני ישנם גורמים המתנגדים בתוקף למעורבות דלק בייצור חשמל וטוענים, כי משק הגז ופתיחת משק החשמל לתחרות נמצא בנקודה רגישה ביותר. זה לא הזמן לאפשר את הסינרגיה, טענו.

נושא הריכוזיות בענף האנרגיה נבחן ביסודיות על רקע המכרז לפיצול והפרטת בז"ן. משרד האוצר ומשרד המשפטים בוחנים האם ניתן לאפשר לקבוצת דלק וקבוצת אמפל, שבשליטת יוסי מימן, להתמודד במכרז לקניית בז"ן אשדוד, לאור העובדה כי הן ספקיות גז.

דלק מסרה בתגובה, כי "החברה בוחנת מספר פרויקטים ולא רק את הפרויקט של מכתשים-אגן. טרם קיבלנו החלטה בעניין".