תוכנית ההתכנסות של צה"ל

הקמת האגף ללוגיסטיקה, רפואה ומרכזים (אלר"ם), סוללת את הרפורמה הלוגיסטית בצה"ל, וחסכה כבר מאות מיליונים. אלר"ם אחראי לפינוי מחנות, הקמת עיר הבה"דים וריכוז מיפקדות, שאמורים לחסוך הון

למרות שהקיצוצים בתקציב הביטחון עומדים על סדר היום מספר שנים, הצליחו עד היום שרי הביטחון למנוע אותם. אלא שהיום, הקיצוצים "האזרחיים" הכואבים של בנימין נתניהו, והאג'נדה החברתית בבחירות 2006, חידדו את סוגיית הקיצוצים בגוף ש"זולל" את התקציב הגדול ביותר בישראל, 45.9 מיליארד שקל ל-2006 (עדיין לא אושר), לא כולל תקציב השירותים המיוחדים (מוסד, שב"כ ומשטרה ומשמר הגבול). והכול מקבל משנה תוקף, כאשר אחד המועמדים המובילים לתפקיד שר הביטחון הוא עמיר פרץ.

ראשי הצבא, שיודעים זה זמן, שהם צפויים לעמוד בפני קיצוץ של מיליארדים בתקציב, החלו כבר להיערך לרפורמה בצבא. אחת מהן במה שהיו פעם אגפי אפסנאות וטכנולוגיה-לוגיסטיקה.

מינויו של אלוף אבי מזרחי למפקד אגף הלוגיסטיקה, הרפואה והמרכזים (אלר"ם) בצה"ל לפני כחצי שנה, הוא ציון-דרך בצה"ל. עם מינויו של מי שהיה עד אז ראש מטה מפקדת זרוע היבשה (מז"י), הועברו חילות החימוש והלוגיסטיקה, שהיו כפופים לאלר"ם במתכונתו הקודמת כאגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה (אט"ל), למז"י. בכך הושלם תהליך העברת חילות השדה, הלוחמים והמסייעים למז"י. גולת הכותרת ברפורמה הגדולה בצה"ל בשני העשורים האחרונים, הייתה העברת היחידה הטכנולוגית (יחט"ל) מאט"ל למז"י.

אלוף מזרחי אומר, כי הוא יכול לומר היום ש"המלחמות ההיסטוריות בין אט"ל למז"י הסתיימו. אמרתי זאת גם לאלוף יפתח רון טל, שהיה עד לאחרונה מפקד מז"י. היום, הגוף הטכנולוגי, ש-99% מהפעילות שלו היו מיועדים לפיתוח אמצעי לחימה (אמל"ח) עבור כוחות היבשה, נמצא בשליטת מז"י. "לא יהיה עוד מצב שבדיון אצל הרמטכ"ל יאמר מפקד זרוע היבשה את דעתו, ואחר-כך מפקד יחט"ל, שהיה כפוף לראש אט"ל, ישמיע דעה הפוכה בנוגע לפרויקט שמז"י רוצה עבור עצמה", כך מזרחי.

אלר"ם הוא הגוף האחראי לקיום השוטף של צה"ל ולהפעלתו הלוגיסטית בחירום. עם השלמת הסדרת היחסים עם מז"י , אלר"ם הוא גוף רזה יותר. מצבת הקצינים בדרגת תא"ל ירדה במחצית ורק שלושה קצינים באגף הם בדרגה זו: ראש המטה, ראש החטיבה הלוגיסטית וקצין רפואה ראשי. "זה לא שקודם לא היה סדר, אלא שהתפיסה הייתה שונה, והסדר בהתאם", אומר מזרחי.

את התפיסה החדשה, שנועדה לקצץ את "הזנב הלוגיסטי" של הכוחות הלוחמים, גיבש וקידם ראש אט"ל היוצא, אלוף אודי אדם, היום אלוף פיקוד הצפון. המהלך התבטא במעבר ללוגיסטיקה מרחבית והקמת אגדים לוגיסטיים מרחביים (אלמ"רים). הארגון-מחדש הוביל לחיסכון שנתי של 140 מיליון שקל.

תקציב אלר"ם: 4.5 מיליארד

מארגון ענק, שהעסיק עד העשור האחרון כ-22 אלף אנשי צבא ואזרחים עובדי צה"ל (אע"צים) הצטמצם אלר"ם ביותר מרבע, וכעת הוא מעסיק כ-16 אלף איש, מתוכם כ-5000 אע"צים (בצה"ל יש כ-8,000 אע"צים, השאר חיילים בחובה ובקבע). תקציבו השנתי של אלר"ם ב-2005 היה כ-4.5 מיליארד שקל. מזרחי מקווה, שלמרות הלחצים לקצץ בתקציב הביטחון, תקציב האגף לא ייפגע: "נצטרך להמשיך לקיים את הצבא ולהאכיל את החיילים".

באחריות אלר"ם נמצאים חיל הרפואה ו-11 המרכזיים הלוגיסטיים המטכ"ליים, ביניהם מרכזי הבינוי, התובלה, המזון , החלפים, הדלק, השיקום והאחזקה. מזרחי בוחן את המשך השליטה במרכזים ואזרוח הדרגתי של חלק מהם. הראשון בתהליך הוא פרויקט מי"ל להפרטת מערך ההזנה של חיילי צה"ל. (ראו מסגרת).

במסגרת התפיסה שגיבש הרמטכ"ל רב-אלוף דן חלוץ, שבמטכ"ל יהיו רק גופי חשיבה ולא גופי תפעול, יעבור אלר"ם פיצול נוסף. אלוף מזרחי בוחן תוכנית לחלק את אלר"ם לאגף מטכ"לי, שיעסוק בהתוויית מדיניות כוללת בתחום הלוגיסטי ("אני מייצג את צה"ל בכל היבטי הלוגיסטיקה ותוכניות חירום לאומיות"). האגף יכלול מטה מצומצם של כמה עשרות אנשי צבא. לאגף יהיה כפוף פיקוד מסייע בפיקודו של קצין, כנראה תת-אלוף, שיהיה כפוף לראש אלר"ם. לפיקוד המסייע יועברו, על-פי הרעיון שמגבש מזרחי, מרכזי אלר"ם וגופים צה"ליים דוגמת יחידות התפעול והלוגיסטיקה של פיקוד העורף, בסיס קליטה ומיון (בקו"ם), מחלקת התקשורת "חושן" הכפופה לאגף התקשוב ועוסקת בהנחת התשתית התקשורתית של סיבים אופטיים עבור צה"ל.

אלר"ם הוא הגוף האחראי בצה"ל לפינוי מחנות צה"ל, והוא יעמוד בראש הפרויקט הגדול להקמת "עיר הבה"דים" של צה"ל בנגב, שבמסגרתו יפונה מחנה צריפין. בסיסי ההדרכה יועברו לנגב, מיפקדות המרכזים של אלר"ם יועברו לתל-השומר וירוכזו בבניין אחד (מגדל המרכזים). כינוס המיפקדות יביא לאיחוד תקורות, לצמצום כוח-אדם, ולחיסכון של עשרות מיליוני שקל בשנה.

בינתיים, משלים אלר"ם פינוי מחנות צה"ל מרמת הגולן, שלצורך כך קיבל הלוואה מהאוצר בסך 20 מיליון שקל, לביצוע עבודות יישור וניקוי המחנות ברמה ומחנה המשטרה הצבאית במחסום גדות על-יד הירדן, לקראת אזרוח השטחים.

אלר"ם השלים כבר את פרויקט הליסינג של הרכב הלבן בצה"ל (8161 כלי-רכב). במכרז זכו החברות ניו-קופל ואלבר. לדברי מזרחי, זוהי מהפכה בתפיסה. "זו עוד דוגמה לעיסוק שאינו בליבת העשייה. במקום להתעסק ברכש ובתחזוקת רכב אזרחי, מקבלים בליסינג רכב בסטנדרטים גבוהים, והמודל מעודכן יותר". הוצאה שנתית של כ-380 מיליון שקל, ירדה במעבר לליסינג ל-340 מיליון שקל, חיסכון של 40 מיליון שקל.

כעת נותר על הפרק הדיון עם משרד האוצר על המעבר לליסינג של רכב האלופים. אלר"ם רוצה לספק ל-22 האלופים טויוטה או פאסאט 2000. הליסינג יחסוך גם את הצורך להחזיק ברזרבה 3-4 כלי-רכב לאלופים. אולם הדיון משתהה. האוצר סבור, שצה"ל יכול לספק לאלופים רכב שרד שנמצא במאגר של מינהל הרכב הממשלתי.

בדיון סופי נמצאת גם התוכנית שהגיש אלר"ם לאוצר, לאפשר את מימון הנסיעות של אנשי קבע בכביש חוצה ישראל. החיסכון הצפוי לפי אומדן אלר"ם, כ-3 מיליון שקל בשנה. "