קבוצת שרפ"ק עושה סדר: האחזקה בפולאר תקשורת תועבר ללידר

המטרה: להקטין המינוף הפיננסי של פולאר השקעות * המהלך יתבצע ע"י הצעת מכר של פולאר השקעות למניות פולאר תקשורת * במקביל תפרסם פולאר תקשורת תשקיף להנפקת זכויות למניותיה

קבוצת שרפ"ק הודיעה היום (א') על מהלך רה-ארגון באחזקתה בפולאר תקשורת, במסגרתו תועבר האחזקה בחברה מפולאר השקעות לחברת האחזקות לידר - שתיהן חברות בנות בקבוצת שרפ"ק.

המטרה המרכזית של המהלך היא להקטין את המינוף הפיננסי של פולאר השקעות מחד, אך גם להגדיל את הנזילות בפולאר תקשורת ולפשט את מבנה האחזקות בקבוצת שרפ"ק מאידך.

המהלך עצמו יבוצע בשני שלבים: בשלב הראשון תפרסם פולאר תקשורת תשקיף בו תציע לבעלי מניותיה, בדרך של זכויות, אופציות ללא תמורה למימוש למניותיה - תוך מטרה להגדיל את הונה העצמי. בשלב השני תציע פולאר השקעות לכל בעלי מניותיה ובראשן החברה האם לידר, מניות בדיסקאונט ואופציות ללא תמורה של פולאר תקשורת. זאת, מתוך מטרה להעביר את האחזקה בחברה ללידר.

אם המהלך יושלם בהצלחה, תועבר השליטה בפולאר תקשורת ללידר, שתחזיק בה בשיעור של כ-38%. בנוסף, המהלך צפוי להגדיל את אחזקות הציבור בפולאר תקשורת מ-10% כיום לרמה של כ-40%. בסיום המהלך, פולאר השקעות עצמה לא תהיה בעלת אחזקה כלשהי בפולאר תקשורת, והשתיים יהפכו לחברות אחיות תחת לידר.

פולאר תקשורת היא אחת מזרועות ההשקעה של קבוצת שרפ"ק, והיא נסחרת כיום בבורסה לפי שווי של כ-60 מיליון דולר. לחברה שמנוהלת על-ידי רימון בן-שאול אחזקות במגוון רחב של חברות בעיקר בתחומי התקשורת, ביניהן: נתח של כ-36% בזכיינית ערוץ 2 רשת-נגה, אחזקה של כ-51% בחברת הדפוס הדיגיטלי ניפסון, פורטפוליו של חברות ביוטכנולוגיה ואחזקה של כ-7.5% בחברת שידורי הלוויין יס.

החברה סיימה את 2005 עם גידול של כ-70% בהכנסות לרמה של כ-301 מיליון שקל. הרווח הנקי שלה גדל בכ-30% ועמד על כ-86 מיליון שקל. הרווח הגבוה של החברה נבע בעיקר ממימוש מניות חברת הסלולר פרטנר במהלך 2005, מהלך שהניב לה רווח הון של כ-105 מיליון שקל. הונה העצמי של פולאר תקשורת עמד בסיום 2005 על כ-308 מיליון שקל, פרמיה של 8% מעל שוויה הנוכחי בשוק, ומימן מאזן של כ-715 מיליון שקל.

פולאר השקעות היא אחת הזרועות הממונפות ביותר בקבוצת שרפ"ק. נכון לסוף 2005 עמד הונה העצמי על 364 מיליון שקל ומימן מאזן של כ-2.7 מיליארד שקל. החברה, אשר מחזיקה בין היתר בפולאר נדל"ן, פולאר תקשורת וכן בשורה של אחזקות מיעוט בחברות נוספות, סיימה את 2005 ברווח של כ-77 מיליון שקל. הקטנת המינוף של פולאר השקעות תלויה בהצלחת המהלך הנוכחי, במסגרתו כאמור תמכור את אחזקתה בפולאר תקשורת.

"צעד הוגן כלפי הציבור"

בשרפ"ק מציינים כי המהלך המורכב נעשה בהתאם לחוות דעת שהוכנה על-ידי פרופ' אמיר ברנע, המתמחה בגיבוש מהלכים מסוג זה. ברנע ציין כי מדובר בצעד הוגן כלפי בעלי המניות בפולאר תקשורת ובפולאר השקעות מקרב הציבור, מכיוון שעצם היותו מבוצע באמצעות תשקיף מקנה תנאים שווים לכל בעלי המניות. ברנע ציין עוד כי המהלך יביא לשיפור משמעותי בסחירות מניית פולאר תקשורת עקב הגדלת חלק הציבור בחברה מ-10% ל-40%, מה שיגדיל את שווי ההון הצף של החברה מ-30 מיליון שקל לסכום המוערך בכ-120 מיליון שקל.

יאיר פודים, מנכ"ל לידר ואחד מבעלי השליטה בקבוצת שרפ"ק, הסביר כי היתרונות שהקבוצה רואה במהלך הן פישוט מבנה האחזקות של הקבוצה והקטנת המינוף הפיננסי של חברת פולאר השקעות. "מבנה האחזקות החדש 'עושה סדר' בקבוצה ומקצר את מוטת השליטה באחזקותיה. המהלך נעשה לטובת כל בעלי המניות של פולאר השקעות, שכן הוא מבטיח כי הם ייהנו גם בעתיד באמצעות פולאר תקשורת מהצמיחה הצפויה בשוק התקשורת והטכנולוגיה", הסביר.

לדבריו, ההחלטה לבצע את המהלך באמצעות הנפקה בדרך של זכויות נועדה לאפשר לכל מי שמחזיק במניות פולאר השקעות, בין אם הוא נמנה על קבוצת השליטה ובין אם לאו, לרכוש בתנאים שווים את מניות פולאר תקשורת.

"שקלנו לבצע את המהלך בדרך של דיבידנד בעין, אך מהלך כזה היה מחטיא את המטרה של הקטנת המינוף הפיננסי בפולאר השקעות. אנחנו חושבים שבדרך הנוכחית אנחנו מייצרים מיקוד בעסקיה של פולאר השקעות ובמבנה הקבוצה, בצורה היעילה ביותר", הוסיף פודים.

קבוצת שרפ"ק שבשליטת יצחק שרם, אביגדור קלנר, יאיר פודים ורובין צימרמן, היא אחת מחברות האחזקות הוותיקות בבורסה של תל-אביב. הקבוצה פועלת בעיקר באמצעות חברת האחזקות לידר, ומחזיקה בשורה של חברות ציבוריות שפועלות במגוון רחב של תחומים. החברה האם בקבוצה, שרם פודים קלנר, נסחרת כיום לפי שווי של כ-62 מיליון דולר. חברת האחזקות לידר נסחרת לפי שווי של כ-82 מיליון דולר.

עסקיה של הקבוצה כוללים בין היתר פעילות בענף התעשייה באמצעות חברת אורדן, פעילות בתחום הנדל"ן באמצעות פולאר נדל"ן ובאחרונה גם לידר טק, פעילות בתחום הפיננסים באמצעות לידר שוקי-הון, פעילות בתחום הטכנולוגיה באמצעות שרפ"ק טכנולוגיות וכן השקעות בשורה של חברות ותחומים נוספים באמצעות פולאר השקעות ופולאר תקשורת.