הערכות: אם ימונה עמיר פרץ לשר האוצר - לא יהסס להתעמת עם אולמרט ופישר

בביקור אולמרט בוושינגטון אמורה ישראל לקבל מארה"ב מענק ההתנתקות: 2.1 מיליארד דולר

במשרד האוצר ערוכים כבר לקבל את שר האוצר החדש, ה-23 של מדינת ישראל: אברהם הירשזון או מאיר שטרית מקדימה, או עמיר פרץ יו"ר העבודה.

הוולבו, רכב השרד של שר האוצר לשעבר, בנימין נתניהו, מחכה לשר החדש בכניסה לבניין, מאז התפטרותו של נתניהו ב-7 באוגוסט 2005. הוולבו מצויד ב-3 אנטנות וב-3 טלפונים סלולריים, יותר מאשר לשרים האחרים. אחד מהם מחובר באופן ישיר ללשכת נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר.

אם ימונה פרץ, פקידי האוצר יצטרכו "להחליף דיסקט", וכמה מהם אף יוחלפו. מדובר יהיה בתפנית של 180 מעלות במדיניות, בתוכניות ובתפיסת העולם הכלכלית, בפרט החברתית - בשכר המינימום, במס הכנסה שלילי, בעדכון קצבאות הביטוח הלאומי, בהעסקת עובדי קבלן ודור ב' של עובדים, במיסים ובמיסוי שוק ההון והבורסה. פרץ, כך מעריכים הפקידים, לא יהסס להתעמת עם רה"מ וגם עם נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר.

על-פי הערכות, החילופים בצמרת פקידות האוצר יהיו רק לקראת תחילת שנת 2007, לאחר אישור תקציב המדינה והמדיניות הכלכלית הכוללת לשנת 2007.

בחילופי השרים, ימלאו לאולמרט 9 חודשים באוצר, והשר החדש יקבל מידיו כלכלה צומחת, משגשגת ויציבה. בין הישגיו של אולמרט:

* שמירה על היציבות הפיננסית והרגיעה בשוק המט"ח. הדולר היציג נסחר ביציבות בין 4.6 שקלים ל-4.7 שקלים. שער זה תואם את מדיניות הריבית ושער החליפין של בנק ישראל.

* המשך הרפורמות הכלכליות והשינויים המבניים, ובמיוחד המשך הורדות המיסים על-פי המתווה, וביצוע הרפורמה בבנקאות ובשוק ההון.

* שיפור נוסף במעמדה הפיננסי של ישראל בשווקים הבינלאומיים, וקבלת איתותים מכל חברות הדירוג הבינלאומיות, להעלאת דירוג האשראי של ישראל בשוקי חו"ל מ-A מינוס כיום ל-A, לאחר כינונה של ממשלה חדשה.

* הידוק ההבנות המדיניות והכלכליות עם נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, ומזכירת המדינה, קונדוליסה רייס. על-פי הערכות, כבר בביקורו הראשון של אולמרט בוושינגטון בחודש מאי ישראל תקבל מארה"ב את מענק ההתנתקות, בסך של 2.1 מיליארד דולר, מזה 800 מיליון דולר לצורכי ביטחון, והיתרה לפיתוח הנגב והגליל.

* שמירה על קשרי עבודה ושיתוף פעולה טובים והדוקים עם נגיד בנק ישראל פישר.