לקראת ביקור הנשיא ג'ינטאו בבית הלבן: סין מתקדמת עוד צעד לפתיחת הכלכלה המקומית

מאפשרת לאזרחים להשקיע בחו"ל ולקנות עד 20 אלף דולר בשנה * ביקורות רבות מופנות מהעולם כלפיי סין עקב מדיניות שמירת המטבע המקומי בערך ריאלי נמוך

ממשלת סין מבצעת צעד נוסף בדרכה האיטית לפתיחת השוק המקומי ממשק סגור לפתוח. החל מה-1 למאי יוכלו אזרחים בסין לנתב את השקעותיהם גם אל מחוץ לסין. בנוסף יאפשרו החוקים החדשים לאזרחי המדינה לקנות עד 20 אלף דולר בשנה, ולחברות סיניות להחזיק יתרות מט"ח גבוהות מאשר אלו שהורשו עד כה.

בשנים האחרונות, עת הואצה הצמיחה בסין החלו להישמע ביקורות רבות כלפי המדיניות הכלכלית הסגורה של הממשלה הסינית, אשר ממנפת בכך את פוטנציאל הצמיחה במדינה. המטבע הסיני, היואן, נשמר בשער חליפין קבוע, הנקבע על ידי הממשלה. בכך נשמר ערכו של היואן מתחת לרמתו הריאלית, דבר המאפשר לסין לשמור על מאזן מסחרי חיובי מול העולם וארה"ב בפרט.

בעתיד, המשך תהליך ניוד המטבע הסיני יגרום לעליית ערכו ולשינוי לרעה (מבחינת סין) במאזן המסחרי. במשק פתוח, אינפלציה היא גורם מאקרו- כלכלי גלובאלי, העובר ממדינה למדינה דרך שערי המטבעות והמסחר ההדדי, כך שבשורה התחתונה של תהליך זה יחדרו לחציי המחירים העולמיים גם לסין ולא יהיו נחלת העולם הכלכלי הפתוח, בלבד.

ב-20 לחודש יבקר נשיא סין הו ג'ינטאו (Hu Jintao) בבית הלבן. במסגרת הביקור ידונו הנשיאים וצוותיהם גם בנושאים הכלכליים בין המדינות. סין מחזיקה היום ביתרות המט"ח הגדולות בעולם (עקפה את יפאן לאחרונה). אחזקה זו באה כאמור עקב שמירת המטבע המקומי ברמה ריאלית נמוכה בה הייצוא במחירים זולים מהמדינה מתבצע תמורת דולרים שנאגרים בעיקר באיגרות חוב זרות.

ההחלטה הנוכחית להתרת ההשקעה מחוץ למדינה היא צעד נוסף בדרך לניוד המטבע, ופתיחת המשק. בחודש יולי שעבר בוצע תיקון חלקי בשער היואן שהעלה במעט את ערכו. בחודש ינואר אישרה הממשלה הסינית לבנקים זרים הפועלים בתחומה לסחור ביואן בעצמם במקום להשתמש בבנק המרכזי כגורם מתווך.

אנליסטים רבים מברכים על המהלך החדש שהוכרז בשל העובדה שכעת יוכלו אזרחים סינים, ולא רק הממשלה, לרכוש איגרות חוב אמריקניות ואירופאיות ואולי אף ישקיעו בבורסות העולם. אולם הם גם טוענים שאין די בכך בכדי לקרב באופן ריאלי את ערך המטבע הסיני לערכו הנקוב, או לשנות במידה משמעותית את המאזן המסחרי בין המערב לסין.

הצעד הסיני יסייע למדינה להדוף ביקורות מבחוץ לגבי צעדי ההגנה הכלכליים שהיא נוקטת. כלפי פנים, בתוך המדינה, יוכל צעד זה לגלגל את האחריות מהמדינה על התשואות המוצעות למשקיעים המקומיים, דבר שיכול למנוע גם האשמות כלפי מדיניות מרכזית לא נכונה.

לאזרחים הסינים יהיה אינטרס להשקיע בחו"ל. ריבית הבנק המרכזי עומדת כבר מספר שנים על רמה של 2.25%, כך שהריביות העולמיות הגבוהות יותר יוכלו למשוך אותם (למרות הסיכון הרב הטמון בשינוי שערי המטבע, בעתיד). בנוסף, הבורסה הסינית סבלה מספר שנים של ירידות, ורק השנה הצליחה להציג תשואות חיוביות משמעותיות. בכל מקרה, סיכון ההשקעה בבורסה הסינית נשאר גבוה, כך שבורסות סולידיות יותר אך פחות ספקולטיביות יוכלו למשוך משקיעים מסין.