החברה הלאומית לדרכים בדרך לאאוטסורסינג: מוריה תעבוד בי-ם

מנכ"לי החברות גיבשו הבנה עקרונית בעניין; על-פי תוכנית החומש תקציב הפרויקטים לצירים ראשיים באזור ירושלים והדרום מסתכם ב-523 מיליון שקל

חברת התשתית הירושלמית מוריה צפויה לבצע עבור החברה הלאומית לדרכים (מע"ץ החדשה) עבודות פיתוח במרחב ירושלים במסגרת תוכנית החומש. בין מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, אלכס ויז'ניצר, למנכ"ל מוריה, יחיאל אבי, התגבשה באחרונה הבנה עקרונית לפיה עבודות הפיתוח התחבורתיות של החברה הלאומית לדרכים במחוז ירושלים יבוצעו בידי מוריה שתשמש כמנהלת הפרויקט.

חברת מוריה היא חברה לפיתוח עירוני, האחראית על פיתוח מערך הכבישים בירושלים. מוריה מפתחת את הכבישים בתוך הגבולות המוניציפאליים של העיר. מערך הכבישים מחוץ לגבולות אלה הוא בסמכות ובאחריותה של החברה הלאומית לדרכים.

על-פי ההבנות העקרוניות, שטרם גובשו למסמך או לחוזה, סוכם כי המנדט של מוריה יהיה במערב העיר, באזור שער הגיא, ובמזרח העיר באזור מעלה אדומים.

מבחינת שתי החברות מדובר בצעד אסטרטגי. מבחינת החברה הלאומית לדרכים, מוריה תשמש כקבלן ביצוע מרכזי ותסייע בידה ליישם את תוכנית החומש. מבחינת מוריה מדובר בהרחבה משמעותית של היקף הפעילות.

לחברה הלאומית לדרכים יש תוכנית חומש לקידום פרויקטי תחבורה ב-2006-2010 בהיקף של 19 מיליארד שקל. תוכנית ההשקעות כוללת השקעה בפיתוח כבישים בהיקף של 10.8 מיליארד שקל, אחזקת כבישים בהיקף של 3.9 מיליארד שקל, תכנון פרויקטים - 550 מיליון שקל, מו"פ וסטנדרטיזציה - 65 מיליון שקל, בקרת תנועה - 280 מיליון שקל.

על-פי תוכנית החומש תקציב הפרויקטים לצירים ראשיים באזור ירושלים והדרום מסתכם ב-523 מיליון שקל ולכבישים אזוריים 721 מיליון שקל.

מדובר, בין היתר, בביצוע פרויקט הרחבת כביש מספר 1 משער הגיא לירושלים וגשר סיבוב מוצא בהיקף של 200 מיליון שקל; כביש 395 בעין כרם בהיקף של 40 מיליון שקל ובהמשך כביש הטבעת המזרחית בחלקו הצפוני וכביש 39 שעדיין אינו כלול בתוכנית החומש, אך נמצא בקידום סטטוטורי.

בנוסף, מדובר על כביש 36 בין קרית מלאכי לצומת ראם, בהיקף של 13 מיליון שקל; וכביש 41 בין צומת ראם וצומת נחשון בהיקף 202 מיליון שקל.

ויז'ניצר אמר ל"גלובס", כי מדובר ביוזמה שנמצאת בחיתוליה. לדבריו, החברה הלאומית לדרכים תתקשר עם מוריה רק אם היא תהיה מחויבת לעבוד בנוהלי החברה הלאומית לדרכים.

בקרוב אנו צפויים לקיים פגישות של צוותי המטה כדי להחליט אילו פרויקטים במרחב ירושלים תבצע מוריה, אמר. לדבריו, מבחינת החברה הלאומית לדרכים, מוריה תשמש כמנהל פרויקט לכל דבר ועניין, גם מבחינת השכר וגם מבחינת הדרישות המקצועיות.

אין ספק שלמוריה יש שליטה ומומחיות טובה באזור ירושלים והחברה הלאומית לדרכים לוקחת בחשבון שחקן מרכזי זה, ציין. לדבריו, שיתוף פעולה זה יאפשר לחברה הלאומית לדרכים לפזר את העומס ולהאיץ את ישום תוכנית הפיתוח.

ויז'ניצר ציין עוד, כי אינו פוסל שיתוף פעולה עם חברות עירוניות נוספות כמו יפה נוף בחיפה וחברת נתיבי איילון בת"א.

לביא אמר, כי מוריה הציבה לעצמה יעד אסטרטגי להרחיב את הפעילות בירושלים ולהפוך להיות הגורם המבצע המרכזי במרחב. לדבריו, לשם כך התקשרה מוריה באחרונה גם עם רכבת ישראל, היא סוללת כבישים עוקפים עבור משרד הביטחון ומבצעת עבודות פיתוח עבור מינהל מקרקעי ישראל.

לדברי לביא, חברה עירונית חזקה אינה יכולה להסתפק רק בפרויקטים להם היא מחוייבת, ויש בכוחה להגדיל את הפעילות שלה באמצעות התקשרות עם חברות ממשלתיות נוספות. לדבריו, למוריה יש יתרון מוכח בירושלים גם בהיבטים של ארכיאולוגיה, סטטוטוריקה, והסדרי תנועה.

מוריה עדכנה באחרונה את משרד התחבורה על כוונת ההתקשרות וקיבלה אישור עקרוני לכך. בסוף מאי צוותים מקצועיים מטעם מוריה והחברה הלאומית לדרכים צפויים לגבש את תוכנית העבודה.

על-פי ההסכמים של החברה הלאומית לדרכים, השכר המשולם לחברות המנהלות מסתכם ב-2%-3% מגובה הפרויקט. מוריה צפויה להכפיל את היקף הפעילות שלה.תקציב מוריה הוא 500 מיליון שקל כיום וההתקשרות החדשה צפויה להביא לגידול של מאות מיליוני שקלים בההכנסות.