ביהמ"ש: פגם בערבות שמקורו בטעות סופר הוא פגם טכני

נעתר לבקשת חברת אסף 2001 עבודות עפר וכבישים להוציא צו זמני המורה על הקפאת הליכי המכרז של עיריית אור יהודה

בית המשפט המחוזי בת"א נעתר לבקשת חברת אסף 2001 עבודות עפר וכבישים, להוציא צו זמני המורה על הקפאת הליכי המכרז של עיריית אור יהודה לביצוע תשתיות וסלילת כביש עורפי חדש ברחוב הראשונים בעיר.

להצעתה של המבקשת צורפה ערבות בנקאית בה נפלה טעות סופר ו/או טעות קולמוס שבתום לב על יד הבנק ו/או פקידיו, כל שבמקום שיהיה כתוב בערבות כי תוקפה עד ליום 20.5.06 נכתב בטעות התאריך 20.5.05.

החברה טענה, כי מדובר בטעות אנוש בלבד וכי הבנק הוציא תחת ידו כתב תיקון לערבות במסגרתו הבהיר את דבר טעות הקולמוס שנפלה בכתב הערבות מטעמו ואולם ועדת המכרזים פסלה על הסף את הצעתה של החברה.

בתגובה לבקשה לצו זמני טענה העירייה, כי בערבות נפלה טעות גסה וקרדיאלית שהפכה אותה לחסרת כל תוקף ועל כן החלטה לפסול את הצעת החברה היתה מוצדקת ונכונה.

אולם, השופט יהודה זפט קבע כי כאשר מדובר בפגם שמקורו בטעות סופר שנגרמה בתום לב, שהטעות מוכחת מכתב הערבות עצמו, כאשר לא קיימת פגיעה בעיקרון השוויון ואין חשש מיצירה של פתח מילוט מכוון מעמידה בתנאי המכרז וכאשר הפגם אינו יוצר הכבדה על מימוש הערבות, מן הראוי להעדיף את העניין הציבורי בהתמודדות של הצעות רבות ככל האפשר ולאפשר תיקון הפגם הוכשרת ההצעה.

השופט השתכנע, כי הטעות בתאריך פקיעת הערבות היא טעות סופר שאירעה בתום לב ולא היה מקום להקפיד עם החברה ונכון היה לאשר את תיקון הפגם. מאחר והחברה התרשלה באי בדיקה ראויה של הערבות נמנע הסופר מלפסוק הוצאות לטובתה. (עת"מ 1436/06).