עובד שהגיש תביעת חוב למפרק של אגודה שיתופית - מנוע מלהגיש תביעה מקבילה לביה"ד לעבודה

ביה"ד קיבל את בקשת ברית פיקוח, שנמצאת בפירוק, לעכב את הדיון בתביעות העובדים בבית-הדין ולבררן בפני המפרק שמונה לאגודה

בית-הדין הארצי לעבודה קבע, כי עובד שהגיש תביעת חוב למפרק של אגודה שיתופית, מנוע מלהגיש תביעה מקבילה לבית-דין לעבודה. פסק-הדין דחה ערעורים שהגישו עובדים באגודת ברית פיקוח לקואופרציה החקלאית העובדת על פסק-דין של בית-הדין בתל-אביב. בית-הדין האזורי בתל-אביב קיבל את בקשת ברית פיקוח, שנמצאת בפירוק, לעכב את הדיון בתביעות העובדים בבית-הדין ולבררן בפני המפרק המפעיל שמונה לאגודה.

ברית פיקוח לקואופרציה החקלאית העובדת היא אגודה שיתופית שעוסקת בביקורת חשבונות של חבריה ושל גופים הקשורים אליהם בענייני הקואופרציה. באגודה מעל 1,200 חברים, ביניהם האגודות להתיישבות חקלאית וקהילתית על כל סוגיה- קיבוצים, מושבי עובדים וכולי. עקב מצבה הכלכלי הירוד ניתן כנגדה צו פירוק וב-1994 מינה רשם האגודות השיתופיות "מפרק מפעיל" לאגודה. עררים על ההחלטה שהוגשו לשר העבודה והרווחה ועתירה לבג"צ בעניין נדחו.

לבית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב הוגשו תביעות נגד האגודה על-ידי המערערים ועובדים נוספים. תביעותיהם נגד מתן צו הפירוק נדחו ובקשה של המפרק המפעיל לעכב את ההליכים התקבלה. בערעורים בבית-הדין הארצי ביקשו העובדים להורות על המשך ניהול תביעותיהם למרות צו הפירוק ומינויו של מפרק מפעיל.

בית-הדין הארצי החליט לא להתערב בקביעת בית-הדין האזורי לפיה בתי-הדין לעבודה אינם מוסמכים לדון בתקפות הליכי הפירוק של האגודה השיתופית. כמו כן, בית-המשפט המחוזי בתל-אביב כבר אישר את הסדר הנושים. בית-הדין הארצי קבע כי הסדר הנושים מייתר את הדיון אצלו וכי אפילו אם יימשכו ההליכים בבית-הדין ויינתנו פסקי-דין, הסדר הנושים עדיין יחול על העובדים שערערו. בית-הדין הוסיף כי לעובדים יש אינטרס בשיקום החברה ובעידוד הסדר נושים עם האגודה באופן שתוכל להמשיך ולתפקד והם יוכלו לשמור על מקום עבודתם.

עוד נקבע, כי בהגשת תביעות חוב למפרק מנוע העובד מלהגיש תביעה מקבילה לבית-הדין לעבודה. אין זה משנה אם המערערים הגישו את תביעותיהם למפרק לפני המועד בו נכנס צו הפירוק לתוקף או לאחריו. בכך שהמפרק החל בהוכחות חוב יש לעכב את ההליכים בכל ערכאה אחרת. בפסק-הדין נקבע כי גם תביעות שהוגשו לבית-הדין לעבודה לפני שניתן צו פירוק יש לעכב.