והחקירה הנגדית עוד לא התחילה

"עדות מביכה", כך הגדיר אחד הסניגורים במשפט זאבי-בזק את חקירתו הראשית של עו"ד יגאל ארנון. למרות שארנון היה רהוט מאוד, מהיר בתשובותיו ועוקצני, שוב ושוב העמידה התובעת, עו"ד מיכל כהן, את זיכרונו במבחן. לא תמיד הוא עבר אותו בהצלחה יתרה

כאשר התקרב אתמול יגאל ארנון לסיום חקירתו הראשית במשפט זאבי-בזק , יצא אחד מהסניגורים מהאולם. הוא נראה נסער, אבל לא מהסיבה שהייתם חושבים. "עדות מביכה", אמר בקצרה. עורך הדין המאוד מנוסה הזה, שכבר ראה כמה וכמה עדי מפתח בכמה וכמה משפטים חשובים, התקשה כנראה לראות את אחת מאושיות המקצוע על דוכן העדים, ועוד יותר מזה התקשה להאמין למשמע אוזניו.

זה לא שארנון נתקע, נתפס באי אמירת אמת או במשהו שסותר מסמך עליו חתם. חלילה. ארנון היה רהוט מאוד, מהיר בתשובותיו, עוקצני ויבש לחילופין, מסביר פנים ונוזף לפי הצורך. אבל היה משהו ברושם הכללי שאכן נראה מביך. אף אחד אינו מצפה מארנון, ואפילו מאנשים צעירים ממנו, לזכור פרטים של אירועים שהתרחשו לפני שש-שבע שנים. אלא שארנון, כך נראה, ניסה להמעיט בחשיבות מהלכיו שלו, אפילו כאשר הם קריטיים למשפט.

"אני לא זוכר"

אחד החלקים המרכזיים בעדותו של ארנון נגע לשיחת טלפון שקיים עם זאבי ביוני 2000, כאשר בבנק הבינלאומי התעורר לראשונה החשד שהכסף שהפקיד זאבי בפי.בי שווייץ - 143 מיליון דולר - לא היה שלו אלא של מיכאל צ'רנוי. כסף זה שימש את הבינלאומי למתן הערבות הבנקאית שהעמיד זאבי לכייבל אנד וויירלס במסגרת רכישת מניות בזק.

* התובעת מיכל כהן: מה שלמה פיוטרקובסקי ביקש ממך לברר?

ארנון: לברר עם גדי אם הכסף בשווייץ הוא שלו.

* כהן: אמרת במשטרה שאתה בטוח שפיוטרקובסקי ביקש, שתשאל את גדי אם זה כסף שלו או כסף רוסי.

ארנון: אני לא חוזר בי. אני מוכן לקבל את מה שהיה לי אז כזיכרון.

* כהן: מה פיוטרקובסקי אמר לך על זהות האנשים שטענו שהכסף הוא של צ'רנוי?

ארנון: הוא לא אמר דבר. לא ידעתי אפילו את שמו של האיש.

* כהן: במשטרה אמרת שפיוטרקובסקי אמר לך את שם האיש.

ארנון: אז זה נכון.

* כהן: מה עשית?

ארנון: גדי לא היה בארץ. התקשרתי אליו לחו"ל ואמרתי לו שאומרים שהכסף בשווייץ איננו שלו. הוא אמר לי שזה שלו, ובזה נגמר העניין.

* כהן: למה דווקא אתה התבקשת לדבר איתו?

ארנון: זאבי חבר שלי, ומי שחבר שלי יש לי בו אמון.

* כהן: מה אמרת לזאבי לגבי חשיבותה של השאלה?

ארנון: לא אמרתי דבר.

* כהן: במשטרה העדת שאמרת לזאבי שזה חשוב. למה זה היה חשוב למי שביקש ממך לדבר איתו?

ארנון: זו ספקולציה ועל זה אני לא צריך לענות.

* כהן: מה עשית מעבר לשיחת הטלפון?

ארנון: דיווחתי לפיוטרקובסקי.

* כהן: מה עלה בשיחת הטלפון בנוגע לזאב רום (נציגו של צ'רנוי - א.ל)?

ארנון: אני לא זוכר.

* כהן: זאבי אמר במשטרה, שבשיחתו איתך נאמר לו שזאב רום היה בבנק ואמר שהכסף בשווייץ נמצא בשליטתו.

ארנון: יכול להיות שאמרתי לזאבי ש"איש אחד" היה בבנק, הוא בירר ואמר במשטרה שהכוונה היתה לרום.

* השופט עודד מודריק: זו פרשנות שהולכת מסביב לראש.

ארנון: יכול גם להיות שאם אמרתי, אז זה סימן שהבנק אמר לי שזה רום ואת השם הזה העברתי לזאבי. אין לי שום בעיה עם הפרשנות הזו.

* כהן: למה נועדה הפגישה שקיימת עם זאבי אחרי שחזר מחו"ל?

ארנון: הוא הגיע אלי לדבר איתי.

* כהן: מה הוא אמר?

ארנון: האמירה היתה שזה כסף שלו.

* כהן: השתכנעת?

ארנון: לא היתה לי סיבה לחשוד שזה לא כסף שלו.

* כהן: כיצד הערכת את המידע שקיבלת מזאבי?

ארנון: לא הערכתי. העברתי לפיוטרקובסקי את התשובה.

* כהן: במשטרה אמרת שנחת דעתך, שיכול להיות שזו שמועה ואין בכך דבר.

ארנון: הדברים נכונים.

* כהן: מה אמרת לפיוטרקובסקי?

ארנון: שדיברתי עם זאבי והכסף שלו.

* כהן: איזה מידע העברת לדירקטוריון?

ארנון: לא העברתי.

* כהן: מדוע?

ארנון: כל שיחה שאני מנהל עם פיוטרקובסקי, אני מעביר לדירקטוריון? את יכולה לשאול למה פיוטרקובסקי לא דיווח.

* כהן: אמרת לו שצריך לדווח?

ארנון: לא. אני לא מטיל דופי באף אחד, והנה גם איש מנוסה כמו פיוטרקובסקי לא דיווח, והוא קיבל את המידע ישירות ולא מיד שלישית כמוני.

* כהן: בין שיחת הטלפון שלך עם זאבי לבין הפגישה איתו, היתה ישיבה של ועדת ההלוואות בנושא עיסקת בזק. מדוע לא מסרת אז מידע?

ארנון: לי לא היה מידע. נשאלתי שאלה ונתתי תשובה. אני לא רוצה להיות בוטה ולומר שמישהו אחר (פיוטרקובסקי - א.ל) היה צריך לדווח. אני בטוח שהוא לא עשה זאת כדי להטעות את הבנק. להיפך: אם אתה משתף את הדירקטוריון, זה עוזר לך, כי אז אתה מוריד את הנטל מכתפיך.

הסתבך בשאלה

רגע מביך אחר היה בסיומה של החקירה הראשית. ארנון הסתבך בשאלה את מי בדיוק ייצג, כאשר בחודשים שלאחר התפוצצות הפרשה ניסה להשיג הסדר בין קונסורציום הבנקים לבין זאבי וצ'רנוי. ארנון אמנם טען, כי ייצג רק את האינטרסים של הבנקים, אך כהן רמזה שוב ושוב שלמעשה הוא פעל בשמו של זאבי.

ארנון סיפר, כי נפגש לראשונה עם צ'רנוי במשרדו של בא כוחו דאז, רם כספי, לאחר שהתברר שזאבי קיבל מצ'רנוי הלוואה למימון עיסקת בזק. ארנון ניסה לשכנע את צ'רנוי וזאבי, בפגישות נפרדות, שיחזירו לפחות חלק מהכסף שקיבלו - 80 מיליון דולר - לאחר העלייה בשערי מניות בזק.

כהן שאלה אותו את מי ייצג, וארנון השיב: "הגעתי כיו"ר הבנק". מאוחר יותר אמר ארנון, כי אם הפגישה הסתיימה לאחר שכבר פרש מראשות דירקטוריון הבינלאומי, הרי שהוא הגיע אליה כיו"ר פי.בי, חברת-האם של הבנק.

במהלך אותם דיונים הציע כספי, שארנון ימונה כנאמן יחיד בכל החברות של זאבי שהיו קשורות לאחזקה בבזק, על מנת לממש את המניות במועד שייראה לו. לצורך כך נדרשה הסכמתו של צ'רנוי, וארנון הסביר זאת בכך שבאותה עת כבר היה ברור שיש מערכת שלמה של הסכמים בין זאבי לצ'רנוי בנוגע למניות בזק.

ארנון הדגיש שוב ושוב, כי כל מטרתו היתה להבטיח שקונסורציום הבנקים - בהם הבנק הבינלאומי - יקבל החזר במזומן או לפחות בטחונות נוספים, בשל הירידה החדה בשערי מניות בזק שהיוו את הבטוחה היחידה לעיסקה. כהן חשפה, שבמסגרת טיוטת ההסכם שהכין כספי נקבע, כי אם תיוותר שארית לאחר החזר הכסף לבנק - יתחלקו בו זאבי וצ'רנוי שווה בשווה.

"לא ילדים קטנים"

כהן ציטטה באריכות מתוך פרוטוקול ישיבה שהתקיימה באמצע 2001 במשרדו של עו"ד אלקס הרטמן, שייצג את הקונסורציום. "פעלתי לא מתוך תפקידי כיו"ר הבנק, אלא מתוך אחריותי לעשות מאמץ שהבנק לא יינזק", אמר ארנון. לאור זאת נשאל מהיכן ידע לומר באותה פגישה, שזאבי אינו רוצה שהבנקים יפסידו.

ארנון השיב: "אמרתי את זה בתור בנאדם עם שכל. זאבי בתור איש עסקים ידע, שאם הבנקים יפסידו - הם ירדפו אחריו עד רכושו האחרון ולא יתנו לו אשראי בעתיד. בפגישה הזו ישבו בנקאים שהם לא ילדים קטנים, ואילו הם היו חושבים שזה לא נכון, הם היו אומרים לי: יגאל, אל תעשה הצגות, אתה מייצג את זאבי".

ארנון גם התייחס באותה ישיבה ליכולת ההחזר של זאבי. בעדותו הסביר, שמקור הדברים היה בשיחות קודמות שניהל עם זאבי, ומהן הסיק שזאבי יוכל לממש נכסים בשווי של 37.5 מיליון דולר. עם זאת, ארנון הדגיש אז באוזני הבנקים, כי מדובר במימוש לאורך זמן, על מנת למנוע פגיעה בערך הנכסים בשל מכירה בהולה.

ארנון נשאל מדוע יצא מן הישיבה לפני סיומה, אם ייצג בה את הקונסורציום ולא זאבי. הוא השיב: "לא רציתי שהאישיות שלי והנוכחות שלי ישפיעו על ההחלטה שיקבלו". אך בסתירה לדבריו הקודמים הוסיף ארנון: "לא באתי בתור הקונסורציום, אלא כידיד הקונסורציום. ניסיתי לשכנע את הבנקים לעשות מה שהכי טוב בשבילם".

שני חברים יצאו לדרך

"אם המדינה לא היתה מתכוונת להפריט את בזק, גד זאבי לא היה נכנס להשקעה בחברה. זה היה הדבר הכי חשוב בשבילו. להישאר שותף עם הממשלה, זה יהיה אסון מבחינתו", אמר יגאל ארנון.

בהתבטאות אגבית, אך בעלת חשיבות רבה למשפט, אישר ארנון שגם אם זאבי היה מעונין להעניק אופציה לרכישת מניותיו בבזק - היה עליו לקבל את אישור המדינה. לדעת ארנון זוהי משמעות המילים "זכות ברירה" המופיעות בהיתר שקיבל זאבי לרכוש 20% ממניות החברה. "מה שכתוב כאן היה צריך זאבי למלא, זה לא מצריך פרשנות מצידי", אמר ארנון.

ארנון שב ומתח ביקורת על סירובה של המדינה לאפשר לזאבי למנות דירקטור בבזק, למרות שלחברת כייבל אנד וויירלס ניתן אישור כזה. "זה לא היה ראוי, בלשון המעטה. אני בטוח שזאבי יכול היה לתרום הרבה יותר מדירקטורים שמונו על-ידי הממשלה שהם פקידים ממשרד זה או אחר. הרי מדובר בחברה עיסקית, ונסיונו העיסקי של פקיד מדינה אינו גדול במיוחד".

ארנון הציע בזמנו, שהמדינה תאשר מראש את מועמדו של זאבי לדירקטור בבזק. "אם הייתי מציע אז את אהוד ברק, אני משער שאז הממשלה לא היתה מתנגדת. זה סוג האנשים אז שהיינו מציעים". זאבי עצמו לחש למשמע הדברים: "לא היינו מציעים אותו".

בתחילת חקירתו הנגדית בידי בא כוחו של זאבי, גיורא אדרת, חלק ארנון שבחים ללקוחו לשעבר, אותו הגדיר כ"חבר". לא רק שזאבי פועל בדיסקרטיות ומוכן ליטול סיכונים, אמר ארנון, אלא ש"הוא גם גבר. ראיתי עיסקה בה הוא הפסיד 7 מיליון דולר תוך שנה וריס, לא זז לו. יש לי קליינטים שעל כזה דבר היו בוכים ימים ולילות. הוא ג'נטלמן בעסקים גם במקרה שהצד השני לא צודק. הוא איש יוצא דופן".

בתשובה לשאלת "גלובס" אמר זאבי, שגם הוא מגדיר עד היום את ארנון כחבר. "יש מעט מאוד אנשים שמכירים אותי שאינם חברים שלי", הוסיף.

לעומת זאת, חקירתו של אדרת הוציאה מארנון עוד מילות גנאי לשלמה פיוטרקובסקי. הלה אמר בעדותו במשפט, כי שמע מארנון שמקור כספו של זאבי בעיסקת בזק הוא בטרסטים המשפחתיים, אותם הכיר ארנון כאשר ייצג את זאבי בנסיונו הכושל לרכוש את בנק המזרחי.

בפעם היחידה בעדותו, נותר ארנון לרגע פעור פה. תדהמתו ניכרה על פניו כאשר אמר: "טיפלתי בבנק המזרחי עבור האחים עופר. לא היתה לי שום נגיעה בעניין זה בנוגע לזאבי. אני לא מטפל בשני לקוחות ביחד באותו נושא".

אדרת היקשה: "פיוטרקובסקי אמר שהצגת את אותם טרסטים לבנק ישראל בנוגע לבנק המזרחי". ארנון לא יכול היה להתאפק: "מימי לא פניתי לבנק ישראל ולא הצגתי לו שום מסמך שקשור לזאבי ולבנק המזרחי. זה הזוי ולא נכון".