רונית קן שוב חוסמת את וייסמן: אף חברת דלק בפריסה ארצית לא תוכל להתמודד על רכישת בז"ן חיפה

משמעות החלטה זו היא חסימת הדרך בפני דור-אלון * לפני כחודש קבעה קן כי מיזוג דור-אלון עם סונול יפגע בתחרות והתנגדה לו נחרצות

הממונה על ההגבלים העיסקיים, רונית קן קבעה, כי אף אחת מחברות הדלק בפריסה ארצית לא תוכלנה להתמודד על רכישת בז"ן חיפה. קן שיגרה אתמול מכתב לרשות החברות הממשלתיות בו היא הודיעה על כך.

עמדת הממונה המקורית קבעה תחילה כי חברות דלק המחזיקות בלמעלה מ-15% מנתח השוק לא יוכלו להתמודד על בז"ן חיפה. קן אמרה ל"גלובס", כי החלטה זו עומדת בקנה אחד עם ההחלטה המקורית שמשמעותה, כי אף אחת מחברות הדלק הארציות לא תוכלנה להשתתף בתחרות על בז"ן חיפה.

הבסיס להחלטה זו, אומרת קן, הוא רצון לנצל הזדמנות חד פעמית ליצירת תחרות נוספת בשיווק דלקים בפריסה ארצית. לדבריה, "הפרטת בז"ן חיפה היא הזדמנות לאפשר כניסה של שחקן נוסף לתחום שיווק הדלק בפריסה ארצית. אנו בוחנים את ההליך ההפרטה בהיבט התחרותי. מקטע תחנות הדלק הוא ממועט תחרות והריכוזיות בו היא גבוהה".

משמעות החלטה זו היא חסימת הדרך בפני דור אלון להתמודד בבז"ן חיפה והגברת התחרות באשדוד. גורמים בענף האנרגיה אמרו היום, כי בפני דור אלון עמדו שלוש אופציות: רכישת בז"ן חיפה, בז"ן אשדוד והמיזוג עם סונול.

נכון להיום, בעקבות החלטת הממונה על ההגבלים העיסקיים והצו שניתן בבית המשפט העליון המעכב את המיזוג, לדור אלון נותרה רק אופציה אחת והיא להתמודד על בית הזיקוק באשדוד. משמעות הדבר היא כי התחרות באשדוד תהיה משמעותית.

אייל גבאי, מנהל רשות החברות הממשלתיות, אמר היום בוועידת האנרגיה, כי "תהליך מכירת בז"ן הוא קשה ומסובך. התחייבנו שנגיע לשלב הצעות המחיר במהירות. כמות המגבלות שחלקן מתגלות תוך כדי תנועה יתבטאו בשווי החברה. חלק מהמהלכים שעשינו, כך למשל, להפריט את החברה בדרך של פיצול הם מהלכים שמטרתם להגדיל תחרות גם על חשבון הקטנת השווי. גבאי ביקר את התנהלות הממשלה בעניין ביצוע ההחלטות".

לדבריו, "הממשלה אלופה בלקבל החלטות, אך היא לא יודעת לבצע ולכן אנחנו נדרשים להפריט חברות ממשלתיות. את בז"ן החליטו להפריט בתחילת שנות ה-90. התהליך להערכתי יסתיים בקרוב בשל נחישות הממשלה".