חשין על הביקורת נגד השופט ברק: "הדברים נאמרו בסערת נפש ואני מתחרט עליהם"

המשנה לנשיא העליון הפורש הביע חרטה על דברים שאמר ל"הארץ" בהקשר לחוק האזרחות, לפיהם "ברק מוכן שיתפוצצו 30-50 אנשים בשביל זכויות האדם"

המשנה לנשיא בית המשפט העליון בדימוס, מישאל חשין, הביע הבוקר (ד') חרטה וצער על דברים שאמר ל"הארץ" על נשיא בית המשפט העליון, אהרון ברק, בעניין התיקון לחוק האזרחות, האוסר על איחוד משפחות של פלשתינאים עם ערבים אזרחי ישראל. חשין אמר ל"הארץ" כי "ברק מוכן שיתפוצצו 30-50 אנשים, אבל שיהיו זכויות אדם. אני לא מוכן. הוא חושב כך, אני חושב אחרת. לשמחתי הרבה אני הייתי ברוב".

בראיון לגל"צ הבוקר אמר חשין כי הדברים הוצאו מהקשרם וכי המחלוקת ביינו לבין ברק בעניין החוק היא עניינית ולא אישית. לדבריו, הפירסום גרם לו לעוגמת נפש רבה. "אני מתחרט על מה שאמרתי, זה היה בסערת נפש...אלה דברים שטוב היה להם שלא נאמרו - משנאמרו אין לי אלא לומר - אני מצטער על הדברים שאמרתי".

בראיון ל"הארץ" התייחס חשין לפסק הדין של בג"ץ בעניין התיקון לחוק האזרחות שניתן לפני כעשרה ימים בהרכב של 11 שופטים. שישה שופטים, ובראשם חשין, החליטו לדחות את העתירות ולהשאיר על כנו את התיקון לחוק האזרחות זאת, לעומת דעת מיעוט של חמישה שופטים, בראשות ברק, שביקשו לבטל את החוק.

"אני לא מוכן לקחת סיכון", אמר חשין ל"הארץ", "לא במלון פארק, לא בחיפה ולא באוטובוסים מתפוצצים בתל אביב. למה אני צריך לקחת סיכון? יש לנו עסק עם מדינת אויב...אין מדינה בעולם שיש זכות חוקתית להכניס אדם זר לארץ, לא כל שכן אויב". חשין הדגיש כי הוויכוח בינו לבין ברק הוא ויכוח משפטי ולא אישי בשאלה האם לאזרח ישראלי זכות חוקתית אם לשאת אדם זר ולהכניסו ארצה. "זה ויכוח משפטי נקי-נקי...יושב שופט, עושה לפי מיטב הבנתו ומצפונו, ולאחר מכן מתגוללים עליו אישית - הכל אישי...זה לא אישי. יש כאן ויכוח ענייני - לגוף העניין".

חשין סיפר, כי כשראה את הידיעה ב"הארץ" "מכת חושך" נפלה עליו. לדבריו, פסק הדין עורר בו רגשות מאוד עזים, ולכן הדברים שאמר על ברק נאמרו בסערת נפש. "אני מניח שתוך כדי דיבור, תוך כדי התחממות. הלשון מתגלגלת לפני אדם. הטון עולה ועולה, והוא אומר דברים שהוא לא התכוון לומר אותם. לא חושב אותם בכלל", ציין, והוסיף: "הלשון מתגלגלת, מתגלגלת לפני האדם והוא רץ אחרי הלשון שלו - הוא לא תופס אותה. אם יש משמעות באמת לאמירה 'מוות וחיים ביד הלשון', הנה המקרה".

לדברי חשין, "מי שמכיר אותי יודע שאני מתחמם במהלך ויכוח. (מי שמכיר אותי - ש.ג) יודע שלא התכוונתי לדברים. כאשר רואים אותם שחור על גבי לבן - הדבר הזה מקבל מימד רביעי כזה שנורא ואיום".

חשין סיפר כי התקשר לברק הבוקר כדי להתנצל וזה הרגיע אותו ואמר לו: "אל תקח את זה ללב, זה לא רציני". ואולם, אמר חשין, "הוא (ברק - ש.ג) כך תמיד. כך הוא תמיד. הוא תמיד מרכך דברים - בעוד שאני מקצין דברים".