בג"ץ לרש"ת: הודיעו תוך 45 יום מה הוחלט בקשר לטענות אשדוד בונדד נגד ממ"ן

עוד הורו השופטים לממונה על ההגבלים להגיב לטענות בעניין המונופול של ממ"ן באחסנת מטענים

בג"ץ הורה לרשות שדות התעופה (רש"ת) להודיע בתוך 45 ימים מה הוחלט בקשר לטענות שהעלתה אשדוד בונדד כנגד ממ"ן בעניין הפרת חוזה ההרשאה שלה עם רש"ת. זאת, בנוגע לבנייה בלתי חוקית של מחסני קירור לתוצרת חקלאית על ידי ממ"ן. כמו כן הורה בג"ץ לממונה על ההגבלים העסקיים להגיב בתוך 45 יום לטענות על מונופול שיש לממ"ן באחסנת מטענים. השופטים דרשו מהממונה לקבל החלטה אם במעשיה של ממ"ן יש בכדי פגיעה בתחרות בענף המטענים ואפליה כנגד אשדוד בונדד.

ההחלטה התקבלה בתום דיון שקיים היום (ב') בג"ץ בעתירת אשדוד בונדד כנגד הרשויות בעניין. בג"ץ הטיל ספק בכך שזהו הפורום המתאים לדון בעתירה, אך ביקש לדון בשנית בסוגייה לאחר שישמע את עמדותיהן של רש"ת והממונה על ההגבלים העסקיים. המדינה נדרשה להגיש לבית המשפט הודעה משלימה תוך 45 ימים, בסופם יחליטו השופטים האם להמשיך את הטיפול בעתירה.

הסכסוך מתנהל בין אשדוד בונדד לממ"ן באשר לאופי המטענים שניתן להעביר במסופי המטענים שהן מפעילות בנתב"ג. אשדוד בונדד פנתה לבג"ץ בטענה כי חברת ממ"ן בנתה מסוף חקלאי עבור חברת אגרקסקו, בניגוד לתנאי ההרשאה ובניגוד למכרז בו זכתה אשדוד בונדד, לפיו החל מהראשון בינואר 2005 היא המפעילה הבלעדית של מטענים חקלאיים בנתב"ג. עוד טענה, כי אם בכוונת המדינה לאפשר את המצב הקיים, תינתן לה האפשרות להפעיל גם מטענים כלליים כפי שעושה ממ"ן, וזאת כדי לאפשר תחרות פתוחה לכל.

פרקליטות המדינה ביקשה מבג"ץ לדחות את עתירת אשדוד בונדד. שר התחבורה והרשויות ציינו כי ההרשאה של אשדוד בונדד להפעיל בנתב"ג מסוף מטענים מתייחס אך ורק למטענים חקלאיים המאוחסנים בתנאי קירור. התקשרות זו תסתיים ב-1 לאפריל 2007, ורק לאחר מועד זה תוכל אשדוד בונדד לטפל במטענים אחרים. הפרקליטות ציינה גם כי אין יסוד לטענת אשדוד בונדד כאילו ממ"ן פועלת בתחום המטענים החקלאיים תוך חריגה מהסכם ההרשאה שלה. זאת, כיוון שההרשאה של ממ"ן מתייחסת להפעלת מסוף מטענים כללי, שכולל גם מטענים חקלאיים.

עם זאת, במסגרתה תשובתה מציינת הפרקליטות כי הודיעה לממ"ן כי השינויים שערכה במבנים ובמתקנים שלה בנבת"ג מהווים הפרת חוזה. נכון להיום ממ"ן חולשת על שטח של 81 דונם בתחומי נתב"ג, שהועמדו לרשותה על ידי רש"ת לצורך הפעלת מסוף מטענים כללי. לאחרונה החלה ממ"ן לעשות שימושים במבנים ומתקנים קבועים והשקיעה במערכות קירור. לקראת סיום עבודות הסבת השטחים בתחומה, פנתה ממ"ן לרשות בדרישה להקצות לה שטחים נוספים בשל המצוקה של מקומות אחסון עבור המטענים הכלליים.

הרשות מציינת, כי הודיעה לממ"ן להפסיק את כל הפעילות באתרים שבהם נערכו השינויים ולהחזיר את המצב לקדמותו. עוד הודיע הרשות לממ"ן כי עליה להגיש בקשה לערוך את השינויים האמורים.

כפי שדווח ב"גלובס", ידעה רש"ת על בניית מחסני הקירור בשטחה של ממ"ן כבר במארס 2005. במכתב מאפריל 2005 של רמ"ח הצלה וכיבוי ברש"ת, אריה כהן, למנכ"ל ממ"ן, אלי דלאל, נכתב, כי "בסיור במתחם סככות האחסון של ממ"ן נמצא, כי בסככות שונות נבנים חדרי קירור ונעשה שינוי למבנה ללא היתר של רש"ת. יש להורות על הפסקת הבנייה הלא חוקית ועל הסדרת האישורים". בממ"ן טענו אז וגם כיום, כי מדובר במחסנים קיימים, שעברו הסבה לקירור על מנת לאחסן בהם תרופות וציוד מתכלה בלבד. באשדוד בונדד לא קנו את הטענה והאשימו את רש"ת בחוסר מעש. "או שזו אוזלת יד הנובעת מלחצים של ממ"ן, או שמדובר ברשות מיותרת, אם אינה מסוגלת לאכוף את החוזים שלה", אמרו בחברה.

יצויין, כי בג"ץ קבע בהחלטתו כי חברת אגרקסקו תצורף כמשיבה נוספת בעתירה.