ניצולי שואה: האוצר נוקט סחבת כדי לסכל את פסיקת ביהמ"ש העליון בעניין הפיצויים

עו"ד העוסק בנושא: לא ייתכן שניצולים יצטרכו לעבור בדיקות רפואיות להוכחת זכאותם, למרות שהגרמנים עצמם אינם דורשים זאת

יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה, נוח פלוג, טוען לסחבת ממושכת של פקידים במשרד האוצר, בעניין פיצוי ניצולי שואה, שגורשו מבתיהם בליווי שאינו חמוש. הוא אף טוען, כי משרד האוצר מנסה באמצעים בירוקרטים לסכל את פסיקת בית המשפט העליון בעניין.

פלוג טוען עוד, כי האוצר מבקש מהניצולים מה שגרמניה עצמה אינה דורשת כדי לשלם פיצויים.

באוקטובר 2005 התקבל בבית המשפט העליון פסק דין, שקיבל בקשה של יהודים שגורשו מסופיה וקבע את זכאותם לפיצוי על הגירוש שגורשו מבתיהם לערי השדה בתקופת השואה. זאת, גם אם לא גורשו בליווי חמוש.

פסק הדין התקבל על-ידי השופט מישאל חשין, בהסכמת 5 שופטים נוספים, כנגד דעת השופט אדמונד לוי. פסק הדין שם קץ להתדיינות משפטית שארכה כעשר שנים ואשר מנעה פיצוי מהיהודים שגורשו לערי השדה, בגירוש שאיננו מלווה בליווי חמוש.

פסק הדין התקבל בברכה על-ידי יהודי בולגריה, אשר מרובם נמנע הפיצוי בשל הגירוש, לאחר שאלה לא גורשו בליווי חמוש. מאז פסק הדין ולאור המשמעות שיהודים אלה עשויים לזכות לפיצוי של כ-1,000 שקלים בחודש, החליטה הלשכה לשיקום נכים באוצר לשנות את הקריטריונים לקבלת הפיצוי.

עד עתה יכול היה ניצול שואה לפנות לרופא המטפל ולקבל ממנו מכתב המעיד על הטראומה והשפעות של הגירוש. מכתב זה זיכה את הניצול ב-25% נכות שאיפשרה את קבלת הפיצוי. נוהג זה יושם מאז 1995 ועל פיו קיבלו פיצוי אלפים מתוך כ-40 אלף הניצולים הזכאים לפיצוי. בעקבות מתן פסק הדין והמשמעות הכספית לאוצר, המשמש כנאמן לכספים שהעבירו הגרמנים בשנות ה-50 עבור ניצולי השואה, שינו פקידי האוצר ובראשם אנשי הלשכה לשיקום נכים את הקריטריונים.

עתה דורשים אנשי האוצר מהניצולים להופיע בפני ועדת מומחים, שתאשר את נכותם הנפשית. על מנת להופיע בוועדה התבקשו הניצולים להמציא את תיקם הרפואי מקופות החולים החל משנת עלייתם ארצה.

במכתבים ששלח האוצר התבקשו הניצולים להמציא את התיק הרפואי בתוך לא יותר משבוע ימים. כחודש לאחר-מכן, לאחר שהבינו הפקידים, ככל הנראה, את הציניות שבדרישה, הודיע האוצר, כי פסק הזמן של שבוע היה טעות. עם זאת, הדרישה להופיע בפני הוועדות והדרישה להמציא את התיק הרפואי וכל מסמך רפואי של הניצולים במשך כ-50 השנים האחרונות, נשאר בעינו.

לאחרונה, בעקבות הלחץ הציבורי על פקידי האוצר ולאור התלונות שהעלו הניצולים, שרובם כבני 80 ומעלה ומוכים בחוליים שונים - פיזיים ונפשיים, החליט האוצר להעניק החזר הוצאות עבור עלות השגת המסמכים הרפואיים. כן הודיע האוצר, כי הוא פועל לאתר חברה שתשיג מקופות החולים את המסמכים הרפואיים.

לדעת גורמים המעורבים בעניין, הקמת החברה רק תגביר את הסחבת הקיימת בלאו הכי. עו"ד נח פלוג טוען, כי לא יתכן שניצולים יצטרכו לעבור בדיקות רפואיות, כדי להוכיח את זכאותם לפיצויים, בשעה שהגרמנים עצמם אינם דורשים זאת.

בעתירה לבג"ץ, שהוגשה על-ידי חלק מהניצולים בעניין, לאחר שהתברר שהאוצר מונע בסחבת את מתן הפיצוי, אומרים קבוצה של ניצולי שואה כי המדינה לא נדרשת לכל בדיקה נוספת וכי החומר מצוי בידה וגם הקריטריונים למתן הפיצוי מגובשים. עם זאת, נוצר רושם כאילו המדינה משתדלת לדחות את תשלום התגמולים לניצולים.

עוה"ד המעורבים בעניין ציינו, כי מדובר בקשישים, רובם בגילאים מתקדמים ומוכי חולי וסבל, שמספרם מתדלדל מיום ליום וכי אם העניין יימשך תקופה נוספת, כבר לא יהיה למי לשלם פיצוי.