ביה"ד: עובדי רשויות שהועברו לפנסיה צוברת בניגוד להסכמים קיבוציים - יישארו בה

קיבל את טענת וועד עובדי עיריית מודיעין, לפיה העירייה הפרה את ההסכמים הקיבוציים בכך שחדלה לבטח את עובדיה בפנסיה תקציבית

עובדי רשויות מקומיות שהועברו מפנסיה תקציבית לפנסיה צוברת - לפני "הסכם המעבר" - בלא הסכמת ועד העובדים ובניגוד להסכמים הקיבוציים - ימשיכו להיות מבוטחים בפנסיה צוברת. זאת, למרות שמדובר בהפרת הסכמים. כך עולה מפסק דין של בית הדין הארצי לעבודה בבקשה שהגישו ההסתדרות וועד עובדי עיריית מודיעין נגד העירייה.

בית הדין נימק את קביעתו בכך שבהסכם המעבר - שנחתם ב-99' בין המדינה, מרכז השלטון המקומי ומעסיקים נוספים לבין ההסתדרות הכללית - הסכימו הצדדים לשמר את תמונת המצב הקיימת כפי שהיתה ערב חתימת ההסכם בכל הנוגע לביטוחם הפנסיוני של העובדים, כך שלא יצטרפו עובדים חדשים למקבלי הפנסיה התקציבית.

הסכם המעבר קובע שעובדים חדשים שהצטרפו לאחר נובמבר 2001 יהיו מבוטחים בפנסיה צוברת. לגבי עובדים שהצטרפו לפני נובמבר 2001 - נקבע כי אם מדובר בעובדים קבועים - הם ימשיכו להיות מבוטחים בפנסיה תקציבית, בעוד שעובדים לא קבועים יעברו לפנסיה צוברת.

הסכסוך מתייחס לזכויות פנסיה של 126 מעובדי העירייה. לטענת ההסתדרות, בשנים הראשונות לקיומה ביטחה עיריית מודיעין את עובדיה הקבועים בפנסיה תקציבית. ואולם, החל מספטמבר 1997 חדלה העירייה לבטח את עובדיה בפנסיה תקציבית ועברה לפנסיה צוברת. השינוי במדיניות נעשה בתיאום עם משרד הפנים, אך ללא הסכם בכתב עם ועד העובדים, שטען כי הדבר נודע לו רק בדיעבד.

בית הדין קיבל את טענת ההסתדרות והוועד, לפיה העירייה הפרה את ההסכמים הקיבוציים, בכך שחדלה באופן חד צדדי לבטח את עובדיה בפנסיה תקציבית, והחלה לבטחם בפנסיה צוברת. ואולם, בית הדין קבע כי הסכם המעבר יצר שינוי מהותי במצב המשפטי ובזכויות עובדי רשויות בנוגע לפנסיה. לדבריו, הצדדים הם שבחרו בהסכם המעבר, ולא נותר אלא לתת אישור למצב שקבעו בעצמם. (ס.ק. 1213/01).