טל יגרמן: לא נגנבו כספים מקב' פלד-גבעוני; לא הובלתי את רכישת החברות

הנאשם הנוסף בפרשת פלד-גבעוני מכחיש את האישומים נגדו: מדובר בסילוף

טל יגרמן - יועץ פיננסי והנאשם המרכזי בפרשת פלד-גבעוני ומי שנחשב לרוח החיה בפרשה - מכחיש את הנטען נגדו בכתב האישום וטוען כי האמור בו מסולף, מטעה מגמתי וחסר. יגרמן, דוד הבי ואריה גבעוני מואשמים בגניבת עשרות מיליוני שקלים מקופת החברות בקבוצת פלד-גבעוני. מפכ"ל המשטרה לשעבר, רפי פלד, מואשם בעבירות ניהול חמורות של מרמה והפרת אמונים בפרשה.

יגרמן טוען, כי לא נמשכו כספים בדרכי גניבה ומרמה מאף אחד מהחברות הציבוריות, וכי מתוך הכספים שהועברו מהחברות הציבוריות באמצעות החברה שבשליטתו - ק.ד.י. עדן מסחר והשקעות - לא הועברו שום כספים אליו ולצרכיו. לטענתו, אף ניצל מערכת היכרויות אישיות על מנת להלוות כספים לחברות שהיו זקוקות לכך.

לדברי יגרמן, הוא לא ביצע מעשי גניבה ומרמה ועבירות מנהלים בתאגיד, לרבות בשל העובדה כי לא היה מנהל באף אחת מהחברות הציבוריות. יגרמן גם מציין כי ככל הידוע לו גם גבעוני והבי לא ביצעו מעשי גניבה ומרמה, ופלד לא ביצע עבירות מנהלים בתאגיד. לדבריו, הוא, וככל הידוע לו, איש מהנאשמים, לא הפר אמון ולא פגע ביכולתה של אף חברה לעמוד בהתחייבויותיה ובניהולה התקין. כמו כן, לדבריו, לא נעשו עסקאות בעלי שליטה, שהיה עליהן לקבל אישורים.

יגרמן מכחיש כי הוא זה שיזם והוציא לפועל את המהלכים העסקיים שהובילו לרכישת חברות הקבוצה. לדבריו, הוא לא יזם את המהלך העסקי אלא איתר בעבור קבוצות המשקיעים חברות לרכישה וניהל בעבורם חלק מהמו"מ עם המוכרים וחלק מהמו"מ עם הבנקים.

יגרמן טוען, כי לא אייש אף תפקיד באף אחת מהקבוצות והחברות, למעט תפקיד של יועץ כלכלי חיצוני, ובוודאי שלא תפס תפקיד ניהולי בכיר בחברות.

יגרמן גם מכחיש את הטענה, לפיה שימש כיועץ הכלכלי של גבעוני והבי וטוען כי לא היה מעורב בכל הפעילות הכלכלית שלהם. יגרמן גם טוען כי האמור בכתב האישום כי גבעוני, פלד והבי מילאו את מרבית המשרות הניהוליות הבכירות במרבית החברות הציבוריות בקבוצה - אינו נכון.

לדברי יגרמן, התיאור לפיו הוא היה יד ימינם של פלד הבי וגבעוני הוא מגמתי ומטעה, הואיל והוא שימש כיועץ גם בחברות בכל אחת מהקבוצות בהם לא שימוש פלד גבעוני והבי בתפקידים ניהוליים. יגרמן מדגיש כי לא שימש כמנהל כספים בקבוצה, לא התעסק בניהולה השוטף, לא טיפל בפעילותה השוטפת מול הבנקים, אלא טיפל בכל הנושאים הקשורים לאשראי הבנקאי וכן בטיפול מול עורכי הדין ורואי החשבון.

כנגד 4 בנים

פרשת פלד-גבעוני נחשפה במחצית הראשונה של 2002, כאשר אשכול של חברות ציבוריות - שהשליטה בהן נרכשה על ידי קבוצת משקיעים בראשות פלד, גבעוני, והבי ויגרמן - קרס והותיר אחריו חובות של כ-800 מיליון שקל.

בכתב האישום נטען, כי במהלך ינואר-יוני 2002 שלחו גבעוני, הבי ויגרמן ידם במרמה בכספי הקבוצה ונטלו ממנה מעת לעת ועל פי צרכיהם סך של 45 מיליון שקל. לגבי פלד נאמר כי הוא לא הפעיל את סמכויותיו ולא מילא את חובותיו כיו"ר דירקטוריון פויכטונגר תעשיות ומשב תעשיות קירור, ובין השאר לא דיווח ולא עידכן את שאר חברי הדירקטוריון בדבר נטילות הכספים על ידי גבעוני הבי ויגרמן.

גבעוני, הבי ופלד הגישו כבר לפני כחודש את תגובותיהם לכתבי האישום נגדם והם התנערו מכל ידיעה או מעורבות בגניבה. גבעוני והבי גילגלו את האחריות, בין השאר, על יגרמן וטענו כי הוא היה אבי המהלך העסקי ברכישת הקבוצה ותפס תפקיד מפתח ראשי בכל הקשור לניהול והתוויית דרכה של הקבוצה וכי הם סמכו עליו. על כך אמר יגרמן כי "כאשר דיברה התורה על ארבעה בנים, היא התכוונה ככל הנראה כי התם וזה שאינו יודע לשאול שלושה הם ולא שניים, וככל הנראה כל אחד מהם (מהנאשמים האחרים - י.ד) הוא שניהם ביחד". (ת.פ. 40213/05).