שחקנית המעו"ף אופמת נכנסת לבורסה: רוכשת את השליטה בשלד הבורסאי ענבר ליס

מתכננת לגייס 60 מיליון שקל באג"ח להמרה * בעל השליטה הנוכחי בענבר ליס, יעקב משעל, יזרים מכיסו כ-1.5 מיליון שקל לחברה, עקב הפסדים שגרם לה בעסקאות מט"ח

שחקני המעו"ף ממשיכים את דרכם משולי שוק ההון אל הקונצנזוס. לאחר שמייקל דיוויס חבר ללב לבייב לצורך ניהול קרנות נאמנות של ארטרייד שיעברו לאפריקה ישראל, חברת אופמת יוצקת את פעילותה לתוך השלד הבורסאי ענבר ליס.

ל"גלובס" נודע כי בכוונתה לגייס בחודשים הקרובים 60 מיליון שקל באג"ח להמרה. בעת השלמת הצעד המתוכנן תהיה אופמת היחידה מבין המובילות בתחום הסחר במעו"ף, שתהפוך לציבורית.

אתמול דווח, כי בית ההשקעות אקסלנס השלים את מכירת חלקו (50%) בחברת שירותי המעו"ף אופמת ב-14 מיליון שקל. מדובר בחברה שבעבר היוותה מקור הכנסה מהותי עבור בית ההשקעות, אבל בשנים האחרונות זנח אקסלנס את פעילותו בתחום המעו"ף, וגלש לעיסוקים בתחומים אחרים. במקביל הודיעה אתמול חברת ענבר ליס, שלד בורסאי אשר עסק בעבר בתחום הליסינג, כי בעל השליטה בשלד, יעקב משעל, הגיע להסכמה עם קבוצת רוכשים העוסקים בתחום הפיננסים לפיה ימכור 49.9% מהון מניות החברה בתמורה לכ-3.8 מיליון שקל.

בין שמות הרוכשים שהוזכרו בדיווח של ענבר ליס ניתן למצוא את חברת אקוואריוס פיננסים, בבעלותו של שחקן המעו"ף, יורם בן יאיר. את ה-50% של אקסלנס באופמת רכש ביחד איתו אהרון כהן, הבעלים של פאי פיננסים, כשרוכשים נוספים שהוזכרו בהודעתה של ענבר ליס הם רונן רשף וגולן כהן, ששמם נקשר בעבר לפרשיית הרצת המניות של חברת פרטנר, ובועז דורי, והם מחזיקים ביתרת מניות אופמת.

נוסטרו ותיקי השקעות מתוחכמים

כאמור, בעלי השליטה החדשים בענבר ליס מתכננים לצקת את פעילות אופמת לתוך השלד הבורסאי, ולהגדיל את חלקם בחברה ל-85% על-ידי הקצאה פרטית. באופמת מתכוונים לעסוק בניהול תיק הנוסטרו וכן בניהול תיקי השקעות מתוחכמים, ולצורך כך יגייסו בתקופה הקרובה כ-60 מיליון שקל באג"ח להמרה.

יעקב משעל, בעל השליטה הנוכחי בענבר, מונה לדירקטור בבנק לאומי לפני כשנה. עוד בטרם נכנסה אופמת לתמונה עסק משעל בפעילות בשוק המט"ח, דבר שבסופו של דבר עלה לו ביוקר. על-פי דיווחי החברה, בסוף מארס האחרון אישר דירקטוריון החברה לבעל השליטה בה, לפעול בתחום המט"ח בהיקף ביטחונות של 750 אלף דולר ובחשיפה של 850 אלף דולר, לצורך ביצוע עסקאות בהיקף של עד 15 מיליון דולר בפוזיציות פתוחות.

כעבור חודשיים מעת אישור הדירקטוריון סגרה החברה את כל הפוזיציות החשופות בהפסד של 1.5 מיליון שקל, המהווים כ-12.3% מהונה העצמי.

ביום ה' האחרון הודיע משעל, כי יכסה מכיסו הפרטי את מלוא הנזק שנגרם לחברה בעקבות המהלכים בשוק המט"ח. משעל התחייב כי בתוך חודש מההודעה יעביר את 1.5 מיליון השקלים לקופת השלד הבורסאי. בהודעת החברה הובהר, כי משעל לא יזכה בתמורה להזרמת הכספים להקצאת מניות חדשות של החברה.

נטילת האחריות האישית שנקט משעל, מזכירה את המהלך שנקט איש העסקים אליעזר פישמן בחברות שבבעלותו, יצרנית הצמיגים אליאנס וחברת הנדל"ן המניב דרבן. סך ההפסדים הנצברים שנגרמו מעסקאות מטבע שביצע פישמן בשוק הטורקי, הסתכמו בשתי החברות יחדיו בכ-54 מיליון שקל. כמו במקרה של משעל הודיע פישמן, כי יזרים מכיסו הפרטי את מלוא הסכום הנדרש כדי לשלם את הנזק שנגרם לחברות בעקבות העסקאות. "

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה בעיתון "גלובס"