מי ישלם על הקדילק של גורביץ'? האסיפה הכללית של ארזים תתבקש לאשר העסקה

מדובר באישור רטרואקטיבי * עלות שכרו השנתי של בעל השליטה תגיע ל-2.6 מיליון שקל בשנה

בשנים האחרונות הפכה ארזים מחברת נדל"ן בינונית בבורסה המקומית לאחת מהחברות הבולטות בענף, ואף נכנסה למועדון המכובד של מדד ת"א 100. לנוכח הגידול המשמעותי בערכי נכסיה ובערכה הבורסאי, שהוכפל במהלך 12 החודשים האחרונים, מתבקשת כעת האסיפה הכללית של ארזים להגדיל את עלות שכרם של בני משפחת גורביץ' המועסקים בחברה.

מאיר גורביץ', בעל השליטה בחברה, מבקש לשנות את שכרו בצורה דרסטית. במידה שיקבל את האישור יזכה לעלות שכר שנתי בסך 200 אלף ליש"ט, להשתתפות ארזים בשכר דירה בהיקף של 48 אלף ליש"ט ובהשתתפות באחזקת רכב מהדרגה הגבוהה ביותר, בהיקף של 30 אלף ליש"ט. בעקבות ההעלאה הצפויה תפריש ארזים סכום נוסף של 33.6 אלף ליש"ט כדמי פיצויים, כך שעלות השכר הכוללת תגיע לכ-2.6 מיליון שקל בשנה.

אשתו של גורביץ', שרון, תקבל שכר בעלות כוללת של 375 אלף שקל בשנה ובנם יוסף, המועסק בחברה, יזכה לשכר בעלות שנתית של כ-675 אלף שקל. אברהם גורביץ', אחיו של מאיר, יזכה לשכר בעלות שנתית של 750 אלף שקל עבור שירותיו לחברה. שולמית, אשתו של אברהם, מועסקת אף היא בחברה כדירקטורית וגם שכרה אמור להשתדרג, כך שמשפחת גורביץ' כולה תזכה לשכר בעלות שנתית כוללת

של כ-4.6 מיליון שקל מארזים.

מתוך דו"ח השכר עב הכרס אותו הציגה ארזים ניתן לדלות אנקדוטה מעניינת, המעלה תהייה לגבי השקיפות הנדרשת מחברה ציבורית ורמת האכיפה של רשות ניירות ערך. מאיר גורביץ' החליט בתחילת שנת 2004 כי מעמדו מאפשר לו לקבל רכב חברה. כנראה שהיו"ר היה קשור למכוניתו הפרטית, ולכן ארזים רכשה ממנו במארס 2004 את כלי הרכב, קדילק סביל מודל 2000, תמורת 300 אלף שקל, והרכב הפך לרכב חברה שבשימושו.

ברשות ניירות ערך ביקשו הבהרות לגבי עסקת ההעברה של הקדילק, ודרשו מארזים דיווח מקיף בנושא. בארזים הודיעו כי למרות שאינם מסכימים שמדובר בעניין מהותי המצריך אישורים מיוחדים, לנוכח בקשת משה טרי וחבריו לרשות יפרסמו את כל מהלך הרכישה.

איך נקבע מחיר הרכב? אברהם גורביץ', אחיו של בעל השליטה, בא לעזרתו וביצע בדיקה רטרואקטיבית באינטרנט לגבי מחיר הרכב של מאיר בעת הרכישה. הוא בדק במחירון המקוון והגיע למסקנה כי המחיר דאז עמד על 300 אלף שקל. מכיוון שלא נשמרה כל אסמכתא מאותה בדיקה שנעשתה, החליטו קברניטי החברה לפנות לגורם שלישי - שמאי מקצועי - כדי לבצע הערכה רטרואקטיבית לשוויו של הרכב בעת העסקה.

מסתבר שהשמאי היה נדיב פחות מגורביץ' האח, והצמיד לרכב תג מחיר של 275 אלף שקל בלבד. מארזים נמסר כי מכיוון שמדובר בפער מחיר של פחות מ-10% מערכו של רכב המריבה, אין היא רואה בכך עניין מהותי. כעת עוברת העסקה לאישורה של האסיפה הכללית של ארזים.

מה יקרה אם העסקה עם בעל השליטה לא תאושר? במקרה כזה גורביץ' יחזיר לחברה את התמורה ששולמה על ידי ארזים - אותם 300 אלף שקל, והחברה מצידה תשלם לגורביץ' סכום של כ-16.5 אלף שקל לחודש, רטרואקטיבית למאי 2004. מארזים נמסר שהסכום שנקבע מתבסס על ממוצע מחירי מחירון השכרת רכב מדרגה 7 - הקטגוריה אליה משתייך הקדילק של גורביץ' - של ארבע חברות ההשכרה מהגדולות בארץ. בחברה מסרו עוד כי לארזים תינתן הנחה של 25% ממחיר השכירות, כך שמדובר על תשלום שנתי של 158 אלף שקל "בלבד".

מאז ינואר 2004 חלפו להם 29 חודשים, כך שחישוב פשוט מעלה כי במידה שעסקת המכירה לא תאושר על ידי האסיפה הכללית, דמי השכירות עבור הקדילק יעלו על דמי הקנייה ב-27.8% ויגיעו לסכום של 382.8 אלף שקל. כך, שהקדילק תחזור לבעליה המקוריים, ובנוסף יזכה הבעלים החדש-ישן של כלי הרכב ל"פיצוי" בסך 82.8 אלף שקל, נכון להיום.