הממונה על השכר לשעבר, רכלבסקי: רימו אותנו - הדרג הניהולי של בנק ישראל היה מעורב בהסתרת השכר

(עדכון) - התנועה לאיכות השלטון מאיימת לעתור לבג"ץ נגד הסכם העבודה החדש בבנק ישראל: "שיעור ההפחתה שיקרי - ישמש להלבנת שכר"

"מה שברור הוא, שרימו אותנו. ויותר מכך, לא רק שהסתירו, אלא שעשו זאת תוך תהליך של ביקורת. להערכתי, בתהליך הזה היה מעורב הדרג הניהולי". כך אמר בראיון ל"גלובס" הממונה לשעבר על השכר באוצר, יובל רכלבסקי, בעקבות דו"ח שיאני השכר בשירות הציבורי שפורסם השבוע.

בדו"ח, המתייחס לתקופת כהונת רכלבסקי כממונה על השכר, מדורגים עובדי בנק ישראל בצמרת טבלת השכר במגזר הציבורי, עם שכר שיא המגיע עד לעלות של 100 אלף שקל בחודש.

לדברי רכלבסקי, "על הממצאים דרשתי גילוי של הפרטים, כאשר הבנק הגיש נגד הממונה על השכר בג"ץ, בטענה של היעדר סמכות. אבל הדברים האחרים, פדיונות והסדרי פרישה, נודעו רק בשנה האחרונה".

ואילו התנועה לאיכות השלטון כתבה לשר האוצר, אברהם הירשזון, לנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, ולמנהלת המחלקה לסכסוכי עבודה במשרד המשפטים: "בבנק ישראל מתבצעת הלבנת שכר, שיש למנוע אותה. אם לא ייעשה דבר בעניין, תפנה התנועה לאיכות השלטון לערכאות".

המכתב נשלח באמצעות עו"ד דניאל קירס, בעקבות פרסום דו"ח הממונה על השכר באוצר השבוע. לדברי התנועה, "לאחר שנים של חשדות, התבהרה תמונה מקוממת בעניין חגיגת השכר בבנק ישראל. חגיגה זו נחשפה גם בדו"ח על הבנק של מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, שהעלתה ממצאים חמורים באשר להטבות במיליוני שקלים שקיבלו עובדי הבנק במשך שנים".

התנועה אומרת, כי אין הצדקה למצב, שבו שההנהלה והעובדים נהנים מתנאי פרישה מפליגים על חשבון הציבור. עוד אומרת התנועה, כי קיימים חשדות שבנק ישראל סיפק נתונים כוזבים למשרד האוצר במשך שנים בעניין השכר.

לדברי התנועה, שר האוצר ונגיד בנק ישראל מפעילים לחצים לאישור הסכם השכר החדש בבנק ישראל, האמור להפסיק את בעיית החריגות. אבל מתברר, כי בהסכם מדובר בקיצוץ שכר מזערי של 2.5% בלבד לעובדי דור א' בבנק, ובמסגרת זו תתווסף הטבה חדשה, של 8% מהשכר החודשי.

עוד התברר, כי בהסכם החדש לא תהיה הפחתה ברכיבים הפנסיוניים. כך שלטענת התנועה, אין בהסכם המתגבש פתרון לשכר החריג.

התנועה מציינת, כי על-פי פרסומים בתקשורת, קיימת כוונה להציג את ההפחתה בהסכם באופן המצטייר לא כהפחתה של 2.5%, אלא של 15%. זאת, מאחר שנתון זה כולל הפסקת מתן 12.5% מענק התייעלות. אלא שמתן מענק זה הופסק כבר לפני 4 שנים.

לטענת התנועה, הסכם השכר החדש בבנק פסול, והוא למעשה מלבין את שכר עובדי הבנק.

במכתב אחר של התנועה, המופנה לממונה על חופש המידע במשרדי המשפטים, האוצר ובבנק ישראל, מבקשת התנועה לקבל את שמות 43 העובדים המשתכרים מעל 50 אלף שקל לחודש, ואת הנתונים הקודמים לגבי שכרם, שהועברו לממונה על השכר בעבר.

כן מבקשת התנועה נתונים על 17 עובדים נוספים, המשתכרים יותר מ-40 אלף שקל בחודש.

(הראיון עם יובל רכלבסקי, ב"גלובס הערב", עמ' 6)