חשד: אי-סדרים חמורים במיליוני שקלים במשך שנים במועצות הדתיות בכל הארץ

כספי מדינה שהיו מיועדים לתשלומי שכר לרבנים ולקייסים - הועברו לעובדים פיקטיביים, ונעלמו

במועצות דתיות ברחבי הארץ קיימים אי-סדרים כספיים בהיקף של מיליוני שקלים. כספי מדינה שהיו מיועדים במשך שנים לתשלומי שכר לרבנים ולקייסים מהעדה האתיופית ולשאיריהם, לא הגיעו ליעדם, או שהתקבלו על שם עובדים פיקטיביים. בנוסף, הועסקו במועצות הדתיות אלפי עובדים מעל לתקן.

הפרשה עלתה השבוע בוועדת העלייה והקליטה של הכנסת, בדיון על העסקת הקייסים והרבנים יוצאי אתיופיה. את הדברים מסרו יעקב מועלם, סגן הממונה על השכר והסכמי עבודה באוצר, ומאיר שפיגלר, מנכ"ל הרשות לשירותי דת במשרד רה"מ.

חבר הוועדה ושר הדתות לשעבר, ח"כ יוסי ביילין (מרצ), תבע מהמשרדים למצות את החקירה, ובמידת הצורך להעביר את הממצאים למשטרה. "לא האמנתי שמדובר בחשד לפלילים בהיקף כה גדול. איני יכול להאמין שרימו גם אותי אישית", אמר.

יו"ר הכנסת הקודם, ח"כ ראובן ריבלין (ליכוד), אמר, ש"הנתונים מעידים כי בשמונה השנים האחרונות אכן היתה מעילה של מיליוני שקלים מכספי המדינה".

שפיגלר גילה, כי מועצות איזוריות מסוימות סירבו להעביר את תשלומי השכר לרבנים. עקב כך, הרשות לשירותי דת העבירה אותם באמצעות המועצות הדתיות. "בבדיקה שערכנו נמצא, כי כספים שהעברנו במשך 13 שנה, הועברו לאנשים שלא היו. בשתי מועצות דתיות, בחדרה ובאשדוד, לא הועברו במשך שבע-שמונה שנים קצבאות שארים לאלמנות קייסים".

מועלם אמר, שמדובר באי-סדרים חמורים. לדבריו, אלפי עובדים מועסקים במועצות מעל התקן. "זה מצב קטסטרופאלי", אמר סגן הממונה על השכר. שפיגלר הבטיח להחזיר לאלמנות את קצבאות השאירים, במלוא הסכום המגיע להן. הוא העביר לבדיקת רואה חשבון חיצוני גם את תלושי השכר של הרבנים והקייסים שנמצאים ברשימות התשלומים.

בין השאר נבדקת הטענה, שגם מקבלי השכר בפועל לא קיבלו את כל הסכומים המגיעים להם. זאת, לאחר שהתגלו בבדיקה פערים של לפחות 1,000 שקל לרעת הרבנים האתיופים, לעומת עלות ההעסקה של רב שכונתי שמתקבלת מתקציב המדינה. התברר, כי הרבנים לא מקבלים את כל תוספות השכר שניתנות לרבני שכונות אחרים, בניגוד להחלטת הממשלה.

השר במשרד רה"מ, יצחק כהן, הממונה על שירותי הדת, אמר בתגובה, כי הורה למשרד להעמיק את הבדיקה ולקבל את ממצאיה בתוך שבוע.

הוא אישר, שלרבנים האתיופים שולם שכר חלקי, בעוד שהמועצות הדתיות קיבלו מהמדינה את עלות השכר המלאה. לדבריו, הפער נובע מחוסר בהירות לגבי זכויות הרבנים לתוספות שכר. לטענתו, אין החלטת ממשלה להשוות את שכרם לרבני שכונות, אלא להשאיר את סוגיית השוויון להכרעת ועדה.

השר כהן, שהיה בעבר שר הדתות, תרם לחיסולם של אי-סדרים ותשלומים פיקטיביים שרווחו לפני שנים.