ביהמ"ש בביקורת על הוועדה למתן היתרים להזרמה לים: דורש דיון נוסף בהזרמות מילובן

לדברי השופט יצחק דר, העין המפקחת היא עין עצלה - הפיקוח שהפעילה הוועדה אינו אקטיבי ואינו מספיק

"על הוועדה למתן היתרים להזרמה לים של המשרד לאיכות הסביבה, לקיים דיון חוזר בעוד חודש, בנושא ההיתר שנתנה למפעל מילובן להזרים שפכים לים באמצעות צינור". כך קבע שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, יצחק דר, בעתירה שהגישו נגד החלטת הוועדה עמותת צלול ועיריית עכו. אם תתקבל החלטה דומה גם בדיון הבא, צפויות צלול ועיריית עכו לפנות לבג"ץ נגד היתר ההזרמה.

בפסק הדין מתח בית המשפט ביקורת קשה על מפעל מילובן על כך שבמשך כל השנים זיהם את נחל הנעמן, ואף ניסה להתחמק מכל אמצעי האכיפה שהופעלו עליו.

באשר להתנהגות הוועדה למתן היתרים, כגורם מפקח, קבע בית המשפט, שהעין המפקחת היא עין עצלה וכי הפיקוח שהפעילה הוועדה אינו אקטיבי ואינו מספיק.

מפעל מילובן היה המזהם העיקרי של הנעמן. לאחר מאבק ציבורי ממושך במפעל, בו השתתפו גופים רבים, ובראשם צלול, הודיעה נציבות המים, שהיא אוסרת על המפעל להזרים שפכים לנחל.

בצעד מפתיע הודיעה הוועדה למתן היתרים להזרמה לים, בראשות יו"ר הוועדה, סמנכ"ל תעשיות במשרד לאיכות הסביבה, ד"ר יוסי ענבר, שהיא מתירה למפעל להזרים את שפכיו לים באמצעות צינור. צלול ועיריית עכו מתנגדים לפתרון זה בטענה, שהוא מביא לזיהום הים ולהרס אחד החופים היפים בארץ.

צלול מסרה בתגובה, שפסק הדין מהווה אבן דרך חשובה בקביעת המדיניות המשפטית-סביבתית וכי בית המשפט הוכיח שהוא אינו מאפשר להפקיר את הסביבה ובריאות הציבור בידי טענות המפעלים, המסתמכות על טענות כלכליות בלבד.

לדברי מנכ"ל צלול, יריב אברמוביץ', העמותה תמשיך לנהל מאבקים עד אשר מפרץ עכו יפסיק להיות גיגית השפכים של התעשייה בצפון הארץ.

לדברי ראש עיריית עכו, שמעון לנקרי, המשרד לאיכות הסביבה נתן ידו לזיהום מפרץ עכו במשך שנים וכי הגיע העת שהשר החדש לאיכות הסביבה, גדעון עזרא, יסיר את הגיבוי שנותן משרדו למזהמים.