ארבעה חודשי עבודות שירות לח"כ לשעבר יחיאל חזן בפרשת "ההצבעות הכפולות"

כמו כן נגזרו על חזן חודשיים מאסר על תנאי * חזן הורשע בעבירות של זיוף בכוונה לקבל דבר במירמה בנסיבות מחמירות והפרת אמונים

בית משפט השלום בירושלים גזר היום (ב') ארבעה חודשי מאסר, שירוצו בעבודות שירות, וחודשיים מאסר על-תנאי, על הח"כ לשעבר יחיאל חזן, בפרשת "ההצבעות הכפולות" בכנסת. חזן הורשע בעבירות של זיוף בכוונה לקבל דבר במירמה בנסיבות מחמירות והפרת אמונים.

חזן היה מצליף סיעת הליכוד, בעת שהצביע גם במקומה של חברת סיעתו, ענבל גבריאלי, במהלך אישור התוכנית הכלכלית בכנסת לשנת 2003.

הפרקליטות ביקשה לגזור עליו שישה חודשי עבודות שירות, בעוד סניגורו ביקש להסתפק במאסר על-תנאי בלבד. השופט חיים לי-רן ציין, כי "הגם שמדובר בכישלון ראשון וחד-פעמי, חוששני כי זהו כישלון מהדהד, שפגיעתו בדימויו של בית הנבחרים משתרעת הרבה מעבר לחומרת מעשה ההצבעה הכפולה".

לדבריו, "בית המחוקקים, על נבחריו, הוא חלון הראווה של המשטר הדמוקרטי. הציבור שומע ורואה את הקולות, ומצפה הוא כי נבחריו יהיו נקיי כפיים וברי לבב, וכי ינהגו בעת כהונתם ביושר ובהגינות בכלל, ובשעה שהם ממלאים את עיקר תפקידם - לחוקק חוקים על דרך של הצבעה עליהם - בפרט".

לזכותו של חזן, הוא ציין, שהסכים לוותר על חסינותו בוועדת הכנסת ולמרות שניהל משפט הוכחות, הוא ויתר על השמעת עדים שעדותם לא נצרכה. עוד ציין, כי שורה של מכתבים שהוגשו לו מעלה את פועלו הרב "למען יחידים רבים מבני הציבור ולמען ציבורים שלמים. אלה קשרו לראשו כתרים של שבח, תודה ותיפארה על סיוע שהגיש להם הן מתוקף תפקידו כח"כ והן לפני כן".

שיקול נוסף לקולא היה, ההתעניינות הציבורית והתקשורתית שפגעה בו ובמשפחתו, והעובדה ש"כבר לפני הרשעתו, חרב עליו עולמו הציבורי והפוליטי", לאחר שלא נבחר בפריימריז בליכוד.

"הציבור", כתב לי-רן, "הקיא משורות נבחריו את הנאשם, בהיותו סבור שאינו ראוי לשמש עוד כשלוחו. בכך, מילא הציבור את התפקיד שהמשטר הדמוקרטי הועיד לו. זהו משפט הציבור במשטר הדמוקרטי". עם זאת, הדגיש, יש ב"משפט הציבורי" כדי להשפיע רק על מידת העונש הפלילי ולא על סוג העונש.

"באיזון ראוי בין חומרת המעשה ושיעור פגיעתו באמון הציבור, ובין המחיר האישי והפוליטי שהנאשם שילם, משלא נבחר עוד לכהונת מחוקק בכנסת הנוכחית, אמור 'משפט הציבור' להשפיע על מידת העונש בלבד". במקרה זה, הוא סבר שסוג העונש המוצע - עבודות שירות - מתאים לנסיבות המקרה.

יחיאל חזן אמר בתגובה, כי לאחר שיתייעץ עם פרקליטו, עו"ד אשר חן, יחליט אם לערער. "התקשורת שתתה את דמי", טען, "אך בית המשפט נתן לראשונה ביטוי לכל מעשיי הציבוריים".

בתנועה לאיכות השלטון אמרו היום, שמדובר בעונש קל. "ארבעה חודשי שירות למי שהצביע כפליים וביקש לזייף הצבעה, מהווה חצי מחיר בכל הנוגע לעונש הראוי. המסר הוא רחמנות כלפי אנשי ציבור שחטאו לחובת הנאמנות שלהם לציבור". (ת.פ. 4324/04).