השופטת הציעה לפתוח שידורי המונדיאל ליומיים כפשרה בייצוגית נגד ערוץ הספורט - צ'רלטון סירבה

התביעה הייצוגית הוגשה נגד חברות הכבלים בשל ריקון התכנים מערוץ הספורט לטובת הערוץ בתשלום, ספורט 5+ * התובעים: "לא ייתכן שהערוץ יתיימר לתת כדורגל, אבל ייתן החלקה על קרח, פוקר, ריקודים סלוניים ושיט מפרשיות"

חברות הכבלים סירבו לשדר בחינם את משחקי המונדיאל למשך יומיים, כאקט פשרה בתביעה הייצוגית שהוגשה נגדן, בשל ריקון התכנים מערוץ הספורט לטובת הערוץ בתשלום ספורט 5+.

נציגת הכבלים, עו"ד אילת גולומב-פלנר, הודיעה על כך היום (ג') לבית המשפט, והסבירה כי בעלת הזכויות, חברת צ'רלטון, הציבה סירוב עקרוני ולא דנה איתן אפילו בגובה התשלום.

במאי 2004 דחתה השופטת ד"ר דרורה פלפל, בקשה לאישור התביעה הייצוגית, בסך 428 מיליון שקל, שהוגשה באמצעות עוה"ד איתן ארז ויואב בן-פורת. התובעים טענו, שחברות הכבלים "רוקנו מתוכן את ערוץ 5, שמשדר כיום בעיקר ענפי ספורט איזוטריים, או כאלה שאינם מעניינים את הקהל הישראלי, לרבות רוגבי, בייסבול, החלקה על קרח, פוקר, ריקודים סלוניים ושיט מפרשיות".

לדבריהם, התכנים הוברחו ל"אח הצעיר", ערוץ ספורט 5+, המועבר בתוספת תשלום ואינו נכלל בחבילת הבסיס, וזאת לטענתם בניגוד לתנאי הרישיון. בשל זליגת התכנים, אגב, נקנסו כבר הכבלים ב-4 מיליון שקל.

השופטת: תנו את שידורי המונדיאל ליומיים בחינם

"ברמה העקרונית", קבעה פלפל, "נראה לי כי הצדק עם המבקשים, ויש בכך משום הטעיה ברוח חוק הגנת הצרכן". עם זאת, הוסיפה, הפרת החוזה בין HOT למנויי הכבלים אירעה לכאורה אחרי כריתתו, ואילו עילת התביעה שבחוק הגנת הצרכן עוסקת בשלב הטרום-חוזי בלבד.

התובעים עירערו לעליון על ההחלטה, ובינתיים תוקן חוק הגנת הצרכן, כך שניתן להגיש תביעה ייצוגית גם כשעילת התביעה נולדה אחרי כריתת החוזה. בדיון בעליון אמר השופט אליעזר ריבלין, כי "סביר להניח שמי שמצפה לצפות בספורט בערוץ 5, אינו מצפה למשחקי פוקר ולריקודים סלוניים, אלא לכדורגל".

בהסכמת הצדדים, הוחלט שהדיון יוחזר למחוזי, שידון באישור התביעה כייצוגית לאור תיקון החוק. בדיון שקיימה פלפל בשבוע שעבר, היא הציעה לחברות הכבלים למצוא רעיון יצירתי לפשרה, ומשלא נענתה הציעה בעצמה "רעיון יצירתי, מהיר, ענייני שיהיה טוב לכל הצדדים: תנו יומיים מונדיאל חינם לכל הלקוחות ותגמרו עם זה". מדובר, אגב, בהטבה בשווי כ-30 מיליון שקל.

הצעות הפשרה: משחקי ישראל באליפות אירופה בכדורסל בערוץ 5

בדיון היום השיבה עו"ד גולומב בשלילה לבקשה, כאמור בשל חוסר הנכונות של צ'רלטון. עם זאת, היא הציעה שלוש הצעות אחרות לפשרה, כשאחת מהן היא שידור משחקי נבחרת ישראל באליפות אירופה בכדורסל בערוץ 5.

פלפל הגיבה להצעה בציניות, כשאמרה כי "לפחות זה יותר טוב מהחלקה על הקרח".

הצעה נוספת שהועלתה היא שבמידה וקבוצה ישראלית תעפיל לליגת האלופות בכדורגל, משחקיה ישודרו בערוץ 5. החלופה השלישית שהציעה גולומב, היתה פתיחת ערוץ ה-PPV "שבת של כדורגל" לכלל המנויים, למשך שבת אחת. גם כאן פלפל לא הביעה התלהבות. "אולי כדאי שתחשבו על תקופה, שבת אחת זה לא מספיק", אמרה.

עוה"ד ארז ובן-פורת דחו את ההצעות והציעו כי חברות הכבלים יפתחו את ערוץ 5 או את ערוץ "שבת של כדורגל" חינם לכלל המנויים, למשך שלושה חודשים. מדובר בהטבה שערכה כ-70 מיליון שקל.

"במידה שחברות הכבלים לא יסכימו להתפשר", אמר עו"ד ארז, "יהיה זה בית המשפט שיקבע את גובה הפיצוי אותו עליהן לשלם". עו"ד גולומב אמרה, כי "זה תיק שמתאים לפשרה. עדיף שהצופים יקבלו פיצוי בשידורים חינם מאשר פיצוי כספי זניח".

בחודש הבא יתקיים דיון נוסף בנושא, ואם לא תושג פשרה, יגישו הצדדים סיכומים. (ת.א. 2474/02)