"דסאו ניסה לנצל את קשריי כדי ליצור מסך עשן באמצעותו ימשוך כספים"

אורן מן, שהתעניין ברכישת מחצית מאחזקות דסאו בגולן מלאכת מחשבת, בראיון ראשון מאז התפוצצה הפרשה: "אין ספק שאלה צעדים של אדם נואש"

בכל יום שעובר מתגלים יותר ויותר פרטים על מעללי היהלומן ואיש העסקים, עודד דסאו. תקציר האירועים הקודמים: דסאו משך ללא אישור הדירקטוריון 4.8 מיליון דולר מקופת גולן מלאכת מחשבת שבשליטתו. כשהדירקטוריון גילה זאת ביום חמישי האחרון, הוא הזעיק את רשות ניירות ערך שנעמדה מצידה על הרגליים האחוריות. הדברים הגיעו לכדי כך שדסאו נחקר אתמול במשרדי הרשות ושוחרר למעצר בית של ארבעה ימים, לא לפני שהוצא נגדו צו הכללה (שמשמעותו למעשה צו עיכוב יציאה מן הארץ).

להגנתו אמר דסאו כי משך את הכסף כדי לממן השקעה בחברת אבן וסיד שיש שבשליטת שיכון ובינוי, באמצעות איש העסקים יצחק קלפר, אבל שיכון ובינוי פרסמה תגובה נדהמת לפיה אין להם שום מושג על הטענה הזאת. בתוך כך, הודיע מנכ"ל גולן, גיל פרס, כי הוא מתפטר מניהול החברה על רקע האירועים. במהלך היממה האחרונה נודע, כי דסאו חשוד על-ידי הרשות, שלקח את הכסף מקופת גולן כדי להחזיר חובות אישיים, לכאורה, וכי העבירו לחשבונו הפרטי.

בעקבות השתלשלות העניינים מרחפת מעל ראשו של עו"ד אורן מן עננה סביב הקשר שלו לפרשה. מן הוא בעל חברת אורן מן אחזקות, המחזיקה במיל ארו, חברת אחזקות הפועלת בין היתר בענפי הקייטרינג, בתי האירועים והנדל"ן. מן תיכנן ליצוק חלק מפעילויותיה של מיל ארו לתוך גולן מלאכת מחשבת של דסאו. היום, שלא במפתיע, הודיע מן במכתב ששלח לגולן, כי הוא מוותר על רכישת מחצית מאחזקות דסאו וכי הוא שוקל את המשך דרכו בנושא. "אני מופתע בדיוק כמוך", אומר היום מן ל"גלובס", בראיון ראשון לתקשורת מאז התפוצצה הפרשה. "אני עדיין מעכל את כל מה שקרה".

* איך נוצר הקשר הראשוני עם דסאו?

"הפנו אותו אלינו. דסאו הוא טיפוס שלא ניתן להתעלם ממנו, בעל יתרונות וחסרונות, ואני חשבתי שעם קצת ריסון ניתן יהיה לעשות שילוב נחמד. היו גם דיבורים שמיל ארו תרכוש בהמשך את כל אחזקותיו, ותוציא אותו לחלוטין מגולן. אף אחד לא תיאר לעצמו מה כוונותיו האמיתיות של דסאו."

* לאחר ההתקשרות הראשונית דיווחה גולן בסוף מאי, כי מיל ארו בוחנת כניסה לגולן ונמצאת בשלב בדיקות הנאותות. בין היתר נרשם בהודעה, כי מיל ארו עוסקת בתחומי המחצבות ומפעלי עיבוד השיש באמצעות אבן וסיד שיש. בפועל אינך מחזיק באבן וסיד שיש. מדוע לא פרסמת הכחשה?

"כיום יחיאל ברוק, המחזיק ב-50% מהחברה, מנהל משא ומתן עם שיכון ובינוי לרכישת יתרת האחזקות באבן וסיד שיש. לי ולברוק יש הסכם לשיתוף פעולה, לפיו בעתיד אני אכנס. אני לא מתעסק עם התקשורת ולא מפרסם הכחשות. גם אם היינו נכנסים לגולן והייתי מחזיק באבן וסיד שיש, לא בטוח שהיינו יוצקים אותה לתוך גולן כי יש פה בעייתיות של עסקת בעלי עניין".

לאחר שהתפוצצה הפרשה פרסמה גולן הודעה, בה נמסר כי בעל השליטה העביר 4.8 מיליון דולר לאיש העסקים יצחק קלפר, שמצידו התחייב בפני דסאו כי בתמורה לסכום ירכוש מחצית ממניות אבן וסיד שיש ויעביר לגולן את השליטה בחברה כשהיא נקייה מכל חוב.

"אני נמצא בקשרים עסקיים עם קלפר וברוק", אומר אורן מן. "הודעתי על כך לדסאו והוא מצידו ניסה לנצל את הקשרים העסקיים שלי כדי ליצור מסך עשן, שבאמצעותו הוא יוכל למשוך כספים מהחברה לכיסוי חובות, בתואנה שירכוש את חלקה של שיכון ובינוי באבן וסיד שיש. הכל בדוי ומצוץ מהאצבע. לא הייתה לו מעולם כל כוונה אמיתית לרכוש את החברה - הוא השתמש בשמה רק כתירוץ להוציא כספים. קלפר הוא קולגה שלי, שהולך איתי כברת דרך. אנחנו שותפים עסקיים. שמו הוכפש בעקבות הפרשה, למרות שאין לו כלום עם דסאו ושהוא כמובן לא קיבל כלום ממנו. הכול מופרך".

* מדוע לדעתך הוא לא חיכה לקבל את האישורים המתאימים ואז לקח את הכסף?

"הוא היה לחוץ להחזיר חובות. כדי לקבל את כל האישורים הדירקטוריון צריך לבחון את כל הנושא, ובמהלך עסקים רגיל, במידה שהוא אכן היה מקבל את כל האישורים, הוא היה מוציא את הכסף רק לאחר חודש. כנראה שלא היה לו את הזמן".

* לא היה ברור לו שבסוף המרמה תתגלה?

"אני לא יודע, אבל אם יתברר כי דסאו אכן עשה את מה שעשה, אני מניח שהוא העדיף להתעמת עם רשויות החוק ולא עם הגורמים להם הוא חב את הכסף. לדעתי הוא המשיך עם הגרסה הדמיונית הזאת מחוסר ברירה, כי כנראה שזה כל מה שהיה לו. אין ספק שאלה צעדים של בן אדם נואש".

* האם לדעתך הכסף יוחזר לקופת גולן?

"אין לי מושג אם הוא כבר השתמש בכסף. כואב לי הלב על החברה, כי הבן אדם החריב אותה. מבחינתי הסיפור עם גולן נגמר, גם במידה שדסאו לא יהיה מעורב יותר".

* אתם שוקלים לתבוע את דסאו או גולן?

"נגרם לנו נזק תדמיתי רב. אנחנו נתייעץ עם עורכי-דין ונבחן את המשך דרכנו. מצד שני, לא נוצר לנו נזק כספי ועל כך יש לברך".

* אתם בוחנים אלטרנטיבה חלופית לגולן?

"תן לי זמן להבין את כל מה שקרה. לחברה היום יש את המאסה המתאימה בכדי להפוך לציבורית. זאת הייתה הסיבה שלשמה בחנו את כניסתנו לגולן. נמשיך לבחון אלטרנטיבות אחרות על-מנת להיכנס לבורסה, על-ידי כניסה לחברה קיימת, או על-ידי השתלטות על שלד בורסאי".