יו"ר חברה ממשלתית חשוד במעורבות בהונאת היהלומנים משה נמדר וציון אפרים

עפ"י החשד, השניים נפלו קורבן לתרגיל עוקץ שתכננו איש עסקים נמלט, יו"ר של חברה ממשלתית ועו"ד, המשמש כמנכ"ל של חברת בנייה

גם לגדולים ביותר זה יכול לקרות: המשטרה חוקרת חשד, כי היהלומנים משה נמדר וציון אפרים נפלו קורבן לתרגיל עוקץ שתכננו איש עסקים נמלט, יו"ר של חברה ממשלתית ועו"ד, המשמש כמנכ"ל של חברת בנייה.

יו"ר החברה והעו"ד נחקרו אמש באזהרה במפלג ההונאה של משטרת ת"א. היו"ר שוחרר למעצר-בית חלקי של חמישה ימים, ולבקשתו הוציא בית המשפט צו האוסר לפרסם את פרטיו. העו"ד נשלח לשבעה ימי מעצר-בית, הוא נדרש להפקיד ערבויות ונאסרה יציאתו מהארץ לחצי שנה.

למרות התנגדות המשטרה, אסר בית המשפט לפרסם את שמו, בנימוק התמוה שהמשטרה לא הציגה ראיות מספיק חזקות, כמו אלה הנדרשות לבקשת מעצר עד תום ההליכים. פרקליטו, אגב, טען שזה "מקרה קלאסי" לאסור פרסום, משום שהחשוד הוא "עו"ד המתעסק בתחום הפלילי". אלא שהחשוד עצמו הצהיר שהוא "משמש כיום בעיקר כמנכ"ל חברת בניין ופחות משמש כעיסוקו".

הפרשה החלה בנובמבר 2005, אז התלוננו במשטרה נמדר ואפרים, שניהם חברי הבורסה ליהלומים, וטענו שנפלו קורבן לתרגיל עוקץ. הם מסרו לחוקרים את שמות החשודים וגוללו בפניהם את סיפור המקרה.

נמדר, אגב, הוא יצואן היהלומים השלישי בגודלו בישראל, לאחר שהחברה שבבעלותו ייצאה אשתקד יהלומים ב-185 מיליון דולר. ב-2004 הוא היה היצואן השני בגודלו (כשהיה בשותפות עם לאו שכטר), כשקודם לו רק איש העסקים לב לבייב. גם למשטרה אין הסבר כיצד יהלומן כמו נמדר נפל קורבן לכזה זיוף.

לטענתם, אותו בכיר בסקטור הציבורי, שהם הכירו באופן שטחי, הציג עצמו כמתווך מטעם אדם המחזיק ברשותו למכירה שני יהלומים בצבע אדום-ורוד, ששוויים כמיליון דולר. הוא קישר אותם לעורך הדין, שייצג את המוכר רוני כהן-ברזל.

לאחר שנוצר הקשר הראשוני, ניהלו הצדדים מו"מ על מחיר האבנים, שכאשר זהו צבעם המקורי מהטבע, שווים מגיע לכמיליון דולר. עורך הדין אף הציג בפניהם תעודות מהמכון האמריקאי לגמולוגיה (GIA), המעידות כביכול על מקוריות האבנים.

אחרי כמה פגישות, סוכם כי נמדר ואפרים ישלמו 950 אלף דולר עבור האבנים, מתוכם 300 אלף במזומן והיתר בהעברה בנקאית לחשבון של כהן בהונג-קונג, שם גם תתבצע העיסקה. ואולם, כששבו כולם לישראל, החלו היהלומנים לחשוד שרימו אותם וכי היהלומים אמנם אמיתיים, אך נצבעו בתהליך כימי הנקרא HPHT ולכן שווים בקושי כ-100 אלף דולר.

הם פנו לחוקר הפרטי שמוליק גוזמן, שביצע בדיקות שונות. בין היתר, האבנים והתעודות של המכון הגמולוגי נשלחו לאותו מכון בארה"ב, שאישר שהאבנים נצבעו בתהליך כימי ושהתעודות שלו זוייפו.

גוזמן הגיש בשמם של נמדר ואפרים תלונה במפלג ההונאה של משטרת מחוז ת"א, וצוות בפיקודם של רב-פקד אלברט סבח ופקד מני דנאל, פתח בחקירה סמויה. החוקרים פנו בבקשות חיקור דין לארה"ב ולהונג-קונג. על-פי החשד, אותו רוני כהן-ברזל הוא שדאג לצבוע את האבנים ולהעלות את שוויין פי 10, וכנראה שגם לזייף את התעודות של המכון הגמולוגי.

אתמול הפכה החקירה לגלויה, כאשר עורך הדין והדמות הציבורית נחקרו באזהרה. עורך הדין טען בחקירתו, כי העיסקה בוצעה בהונג-קונג לבקשת היהלומנים, משיקולי מס. ואולם במשטרה חושדים, שה'עוקצים' לא רצו לקבל את התמורה בשקלים אלא בדולרים, כדי להימנע מהעברה בנקית החייבת בדיווח.

עוד טען, כי לאחר ששמע שהאבנים התבררו כמזוייפות, הוא יצר קשר עם רוני כהן כדי לברר עימו את הנושא, וכי היהלומן אפרים פנה אליו בבקשה לבטל את העיסקה.

לדברי החוקרים, העו"ד קיבל את 300 אלף הדולרים במקום והעביר אותם לכהן, שחיכה לו במקום אחר. באמצעות בקשה לחיקור דין שהגישו להונג-קונג, הם מנסים כעת לגלות לאן נמשך הכסף מחשבון הבנק. מאמצי המשטרה לאתר את עקבותיו של כהן עלו בינתיים בתוהו.

בחקירתו, המעיט איש הציבור מחלקו בפרשה וטען שבסך הכל שימש מתווך, משום שיש לו קשרים עם יהלומנים. "אני איש העולם הגדול", אמר לחוקרים. "אבל מרגע שחיברתי ביניהם יצאתי מהתמונה". במשטרה חושבים אחרת, וטוענים שהוא היה מעורב בחלק מהמו"מ על סכום העיסקה.

המשטרה ביקשה אמש להאריך את מעצרו של עורך הדין בשישה ימים, בחשד לעבירות של מירמה וזיוף בנסיבות מחמירות וקשירת קשר להונות. פרקליטיו, עוה"ד חיים כהן ומיכה גבאי, טענו בדיון ש"הוא לא היה צריך לדעת שהסחורה והתעודות מזוייפות. הוא לא איש מקצוע, זה לא התחום שלו".

השופט אביחי דורון ציין, כי "אין ספק בעיניי שהמשטרה הוכיחה שהזיוף אכן בוצע" וכי "קיים חשד סביר נגד החשוד בביצוע העבירות המיוחסות לו". עם זאת, הוסיף, "לא מצאתי שהמשטרה הוכיחה ברמה משמעותית מספיק את עילות המעצר". (מ' 13159/06).