חברות הביטוח נערכות למאבק בניוד החופשי: שכרו את שירותיו של עו"ד רם כספי

החברות נאבקות בתוכנית הממונה על הביטוח לאפשר למבוטחים מעבר חופשי בין כל המוצרים ואפיקי החיסכון הפנסיוני

חברות הביטוח מתכוננות למאבק חריף נגד ראשי משרד האוצר בנוגע לתוכנית האסטרטגית של אגף שוק ההון, הביטוח והחיסכון, לניוד חופשי במוצרים ובאפיקים השונים בתחום החיסכון הפנסיוני. ל"גלובס" נודע כי לצורך כך שכרה אד-הוק התאחדות החברות לביטוח חיים את שירותיו של עו"ד רם כספי.

החברות הבהירו כי ייאבקו בכל האמצעים ואף יגיעו לבג"ץ אם יהיה צורך. כיום מנהלים ראשי חברות הביטוח, באמצעות ההתאחדות, מגעים עם האוצר, שטרם ניסח סופית את דרך הפעולנ שתאפשר את הניוד החופשי, אלא רק פרסם את כוונתו. את פעילות יחסי הציבור והלובינג של ההתאחדות מרכז בוריס קרסני.

בין החברות לביטוח חיים לבין המפקח על הביטוח באוצר, ידין ענתבי, התגלעה מחלוקת כבדת משקל, הנוגעת לתוכניתו האסטרטגית של ענתבי, שעיקרה פתיחת הפוליסות הישנות של החברות בתחום ביטוח החיים לתחרות מלאה ביחס לקופות הגמל (במוצרים ההוניים) וקרנות הפנסיה (במוצרי הקצבה). בעוד שענתבי מתכוון לפתוח את השוק לתחרות מלאה וחופשית, תוך הסרת כל המגבלות החלות כיום על המבוטחים המבקשים להעביר את כספיהם לאפיקי חיסכון וביטוח אחרים, טוענות חברות הביטוח כי צעד שכזה כמוהו כחקיקה רטרואקטיבית שתפגע בקניינן ועלולה לאיים על יציבותן.

במכתב ששלח מנכ"ל ההתאחדות, זאב אבן-חן, לענתבי, נאמר "אנו מוחים נמרצות על כוונות האוצר שפורסמו (בנוגע לניוד החופשי גם על הפוליסות הישנות), ואם יהיה צורך ננקוט את כל האמצעים העומדים לרשותנו כדי למנוע הלאמת רכוש של חברות הביטוח, פגיעה בקניינן, חקיקה רטרואקטיבית ללא סמכות ופגיעה בזכויות מוקנות".

לטענת ההתאחדות, "חברות הביטוח לא יוכלו להשלים עם שלילת האפשרות לתת הטבות למבוטחים כפונקציה של תקופת הביטוח בפועל, וכל ניסיון למנוע זאת יפגע באופן בלתי ראוי ובלתי חוקי במבטחים, במבוטחים ובתחרות החופשית".

מנגד, הבהיר לאחר מכן ענתבי, כי טענותיהן של חברות הביטוח אינן מקובלות עליו וכי הכסף של הפוליסות - החדשות והישנות - שייך אך ורק למבוטחים ולא לחברות הביטוח. ענתבי הבהיר לא אחת כי בכוונתו לקיים את הניוד החופשי כדי לשפר את מצב הצרכן, כחלק מרפורמות רבות שנקט האוצר (בראשן רפורמת בכר), שמביאות לשינוי מהותי בדפוסי החיסכון הפנסיוני בישראל.

אם אכן יעביר האוצר את תוכניתו לניוד חופשי מלא גם על הפוליסות הישנות, המהוות כרית בטוחה של רווחים במאות מיליוני שקלים עבור חברות הביטוח מדי שנה - וללא כל מאמץ מצדן - הרי שהנפגעות העיקריות צפויות להיות החברות הגדולות בתחום: מגדל (שעיקר כוחה בתחום הפנסיוני), כלל ביטוח, הראל והפניקס.

יכין שקשוקה מהניוד החופשי?

כספי, המייצג כיום את קבוצת כלל ביטוח במשפט המתקיים בינה לבין המשקיע אלי ארוך, נמנה עם הרשימה המצומצמת ביותר של עורכי הדין המובילים בישראל בעסקאות גדולות ומורכבות ובייצוג מול גופי הממשלה, ונחשב לעורך הדין של האוליגרכיה המקומית.

שיטת כספי לעסקים מוכרת, בעיקר בעקבות פרשת בז"ן שבה ייצג את משפחת עופר אל מול המדינה, כ"שקשוקה". השקשוקה הפכה לשם-נרדף לפתרון משפטי יצירתי, לתמרונים פוליטיים ציניים, ובמקרים קיצוניים - לדרך שבה בעלי-ההון מתמרנים את המדינה ואת נציגיה. כמו כן, כספי מעורב בסכסוך המתוקשר בין עו"ד יגאל ארנון, שהוא מייצג, לבין שלמה פיוטרקובסקי, לשעבר מנכ"ל הבנק הבינלאומי, בנוגע ל-1% ממניות סלקום שמחזיק פיוטרקובסקי. כמו כן, כספי ייצג את הבנקים בהליך ניסוח וחקיקת השינויים של רפרמות בכר.