ביהמ"ש: יש לפטור מאגרה אם מוכח כי היא מונעת את הגשת התביעה

"כאשר מוכח שאגרה מהווה מחסום המונע מבעל הדין להביא תביעה לבירור - יש להעדיף את זכות הגישה לערכאות ולפטור מאגרה"

בית המשפט המחוזי בת"א קובע, כי כאשר מוכח בראיות אמינות שאגרה מהווה מחסום המונע מבעל הדין להביא את התביעה לבירור - יש להעדיף את זכות הגישה לערכאות, שהוכרה כזכות חוקתית, ולפטור מאגרה. בית המשפט ציין כי מטרת הליך הפטור מאגרה היא לפתוח את שערי בית המשפט לבעלי דין שידם אינה משגת לשלם את האגרה.

חברת דורני-ברן הגישה תביעה בסך 10.7 מיליון שקל נגד משרד החקלאות בטענה לאחריותו לביטול חוזה עם חברה ארגנטינאית. השופטת שרה דותן החליטה לקבל את ערעורה של החברה כנגד החלטתו של הרשם, השופט שמואל ברוך, לדחות את בקשתה לפטור מאגרה עד לסכום של 5 מיליון שקל.

לדבריה, מאחר והוכח בראיות מהימנות כי האגרה מהווה מחסום המונע מהחברה להביא את תביעתה לבירור, יש להעדיף את זכות הגישה של החברה לערכאות.

בהחלטתה התייחסה השופטת למעמדה של המדינה, אשר מצד אחד נתבעת בשל הפרת חוזה בלעדיות, ומצד שני מייצגת את האינטרס הפיסקלי של המדינה בגביית אגרות. לדבריה, "נראה כי כפל התפקידים גורם למדינה להתייחס לבקשה לפטור מאגרה מבלי לתת משקל מספיק למעמדה כמי שמייצג את האינטרס הציבורי, אשר אינו מתמצה אך ורק בגביית אגרה, אלא גם בבחינת הטענות הנוגעות לזכות המערערת לגישה לערכאות". (ע.א. 1219/05).