העליון: חברה משפחתית אינה יכולה לקזז הפסדים שהצטברו כשהיתה חברה רגילה

פסק דין של השופט אהרן ברק קובע את ההלכה בעניין בעקבות פסקי דין סותרים בבתי המשפט המחוזיים

בפסק דין תקדימי קבע היום (א') נשיא בית המשפט העליון, אהרון ברק, כי "חברה משפחתית" איננה יכולה לקזז הפסדים שהצטברו קודם להכרתה כחברה משפחתית בעת שהייתה חברה רגילה.

עם פסק הדין הסכימו השופטים אליעזר ריבלין וסלים ג'ובראן. עד עתה ניתנו בעניין פסקי דין סותרים בבתי המשפט המחוזיים, ופסק הדין שניתן היום בעליון קובע את ההלכה בעניין.

חברת ספא קוסמטיקה צברה כ-2.75 מיליון שקלים הפסדים בין השנים 1988-1998. בסוף שנת 1998 הגישה בקשה להכיר בה כחברה משפחתית. בחברה משפחתית רואים את הכנסתה החייבת ואת הפסדיה של החברה כהכנסתו והפסדיו של בעל הזכות לחלק הגדול ביותר ברווחיה. לאחר שקיבלה את המעמד של "חברה משפחתית" הגישה בקשה לקזז את הפסדי העבר שלה בין השנים 1988-1998 כהפסדי בעל החברה ולקזז אותם מרווחיו החל משנת 1999.

פקיד השומה דחה את הבקשה, לאחר שקבע כי ניתן לקזז הפסדים רק מיום קבלת מעמד של "חברה משפחתית". ערעור שהגישו בעלי החברה, ליאור ויעקב שקלרש, לבית המשפט המחוזי בת"א נדחה.

הנשיא ברק קובע בפסק הדין, כי השאלה שנויה במחלוקת בפסיקת בתי המשפט המחוזיים השונים וכי הגיעה השעה להכריע בסוגייה. הנשיא ברק קובע כי הסדר "חברה משפחתית" הוא הסדר מיוחד שיש בו נקודת התחלה ונקודת סיום. לדבריו, כדי להגשים את תכליתו של ההסדר יש להחיל אותו על החברה המשפחתית החל ממעמד קבלת ההכרה ועד לסיום המעמד. לכן, קובע ברק, הפסדים שנצברו לפני ההכרה בחברה כמשפחתית אינם נלקחים בחשבון בקביעת הכנסותיה החייבת במס של הנישום, ואלה יילקחו בחשבון כהפסדים של החברה עצמה אשר ממשיכה לקיים את יישותה המשפטית העצמאית.

עוד קובע ברק, כי קיזוז הפסדי העבר של החברה המשפחתית מרווחי הנישום עומדת בניגוד לדיני קיזוז הפסדים ולתכליות המונחות בחוק הרלוונטי. לאור האמור נדחה ערעור שהגישו שקרלש לעליון. את המערערים ייצג עו"ד יוסי דולן ואת פקיד השומה ברמלה עו"ד יהודה ליבליין. (ע.א. 3319/04).