ביהמ"ש: קארשי אינטרנשיונל תפצה ב-140 אלף ש' את אמן היודאיקה יאיר עמנואל

עמנואל טען בתביעתו כי קארשי אינטרנשיונל העתיקה וחיקתה יצירות של מוצרי יודאיקה, תוך הפרה גסה של זכויות הקניין הרוחני שלו

אמן היודאיקה יאיר עמנואל יקבל פיצוי כספי בסך של 140 אלף שקל מחברת קארשי אינטרנשיונל בשל הפרת זכויות יוצרים.

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, יוסף שפירא קבע בפסק הדין, כי קארשי אינטרנשיונל - שבבעלות יו"ר סיעת הליכוד במועצת העיר ירושלים, יורם קארשי - תחוייב לשלם פיצויים בסך של 80 אלף שקל ו-46.5 אלף שקל בגין הוצאות משפט.

חברת קארשי היא בבעלות שלושה האחים בני המשפחה.

השופט פסק את סכום הפיצוי לאחר שהצדדים הגיעו להסכם פשרה והשאירו את גובה הפיצוי לשיקולו של בית המשפט.

האמן עמנואל, באמצעות עוה"ד גלעד קורינאלדי, תבע את חברת קארשי בטענה לזכויות יוצרים. חברת עמנואל סטודיו למשי טענה בתביעתה, כי קארשי אינטרנשיונל העתיקה וחיקתה יצירות של מוצרי יודאיקה, תוך הפרה גסה ובוטה בזכויות הקניין הרוחני.

עוד נטען בתביעה, כי חברת קארשי אינטרנשיונל בחרה דווקא לחקות פריטי אמנות מוצלחים "שתופסים בשוק" מתוך קולקציה אמנותית נרחבת.

בבקשות שהוגשו לבית המשפט נטען, כי לא מדובר בהפרה תמימה - אלא בהפרות סדרתיות בתחום הקניין הרוחני של אמנים רבים בתחום היודאיקה. במסגרת ההליך המשפטי ניתן צו לתפיסת חלק ממוצרי היודאיקה שנחשדו כמועתקים.

במהלך ההליך המשפטי הגיעו הצדדים להסדר פשרה, לפיו חברת קארשי אינטרנשיונל התחייבה שלא לייצר ולשווק 27 פריטים הנחשדים כמוצרים מפירים.

עו"ד קורינאלדי טען בבית המשפט, כי ישנה חשיבות בהגנה על הקניין הרוחני, ולכן יש לפצות את עמנואל בסכום מינימלי של 110 אלף שקל לכל הפרה.

מנגד טען עו"ד אייל פלום, שייצג את קארשי, כי לצדדים היה רצון להגיע להסדר פשרה, כיוון שמדובר בעסקים שכנים. פלום טען כי הדרישה לתשלום מופרזת.

השופט שפירא קבע, כי קארשי אינטרנשיונל תשלם פיצוי גלובלי בסך 80 אלף שקל והוצאות משפט בסך 46.5 אלף שקל. עם זאת, הסכימו הצדדים בהסכם הפשרה לאפשר לקארשי לקבל את כל המוצרים שנתפסו ולמוכרם עד לתום השנה הבאה.

האמן יאיר עמנואל מעצב ומייצר מוצרי יודאיקה בטכניקות עיקריות של ציור על משי, רקמות יד, אפליקציה של משי פראי וציור על עץ. חברת קארשי עוסקת בעיקר בייצור מוצרי יודאיקה ומתכות המיובאים בעיקר מהמזרח הרחוק. המוצרים המועתקים מתייחסים לייצור מוצרים דומים בעט ובטקסטיל. (ת"א 8278/06).