מסגרת האשראי החדשה מלחיצה? מספר טיפים לבעלי עסקים לבצע את הגבייה עבור שירותם

מנכ"ל "לביאה" שירותי גבייה: "ההיערכות לעתיד חשובה, ולכן יש לבנות תזרים מזומנים ועל פיו לשלם לספקים שלך. חשוב לא להתחייב על בסיס של חייבים לך; ולא להיכנס להתחייבויות אם אין לך כיסוי נוסף"

מאחר שהרפורמה הבנקאית החדשה - לאיסור חריגה ממסגרת האשראי - נכנסה לתוקפה השבוע, זה הזמן לעסקים קטנים ובינוניים להתכונן כראוי על מנת למנוע חריגות בחשבונם. להלן מספר טיפים, שיעזרו לבעלי עסקים לבצע את הגבייה עבור שירותם באופן היעילה ביותר:

* היום יותר מתמיד ניתן לבדוק ביתר קלות את הלקוחות הפוטנציאליים. לשם כך מומלץ להיכנס לאתר האינטרנט של בנק ישראל (http://www.bankisrael.gov.il/black.html), ולבדוק אם הלקוח הפוטנציאלי מוגבל בחשבון הבנק שלו, ואם הצ'קים שלו חוזרים.

* במעמד סגירת העסקה, ישנם מספר פרטים מהותיים שחובה לבצעם כדי למנוע אי-הבנות ו/או תקלות עתידיות. כאשר סוגרים עסקה יש לציין את תנאי התשלום. חשוב שיהיה ברור לשני הצדדים, כי המדיניות ברורה ומוסכמת. ברגע שיש מדיניות לעסקה ולעסק, הוא הופך להיות מסודר יותר וברור יותר ללקוח.

* יש לפתוח תיק גבייה, ממש כרטיס לקוח, ובו פרטים של הלקוח והמדיניות שסוכמה בעת סגירת העסקה.

* רצוי לקבל ביטחונות, קרי ערבות אישית, לרבות תשלום מראש, צ'ק דחוי או כרטיס-אשראי לביטחון, לפני אספקת השירות/ טובין.

* הזמן הרצוי להתקשר ללקוח, ולבצע היכרות ראשונית, הוא ארבעה ימים מיום הוצאת חשבונית המס, כדי לתת לחשבונית להיקלט במערכת. צעד זה מראה על רצינות החברה בגביית החובות. בשיחת היכרות יש להבהיר את סכום החשבונית ואת מועד התשלום. בנוסף, יש להודיע כי תתקיים עוד שיחת טלפון לקראת מועד התשלום כדי לוודא שהתשלום בדרך.

* חשוב לדעת, כי הסוד בגבייה הוא התמדה ועקביות. כדי לנהל את תחום הגבייה חשוב להיות מסודר, אחראי ומסור לעבודה. יחד עם זאת, לא לשכוח להיות אסרטיבי, רצוי לנהל רישום לאחר כל שיחה, בציון התאריך ותוכן השיחה. לאחר מספר ימים יש לדבר עם החייב שוב, ולהשתמש בתוכן השיחה הקודמת, דבר אשר יעזור לך להתמודד עם הצד השני ביתר קלות.

* יש צורך להיות תמיד עם האצבע על הדופק. כאשר ואם רואים כי הלקוח מספר "סיפורים בעלמא", יש להפעיל סנקציות, כגון הפסקת שירות, לקיחת טובין וכדומה.

* העסיקו עורך-דין צמוד לעסק, כדי שתהיה לכם אפשרות ליצור עימו קשר ברגע שהלקוח נעלם או שאינו מעוניין לשלם. עורך-דין יוכל לפעול בהקדם, לפני שלא יישאר מה לעקל ואיך לקבל את הכסף.

* ההיערכות לעתיד חשובה לא פחות, ולכן יש לבנות תזרים מזומנים ועל פיו לשלם לספקים שלך. חשוב לא להתחייב על בסיס של "חייבים לך"; ולא להיכנס להתחייבויות אם אין לך כיסוי נוסף. כי כאשר לא ישלמו לך, לא תוכל גם אתה לשלם לאחרים.

* את העבודה המייגעת של הגבייה נהוג להעביר למזכירה אשר נמצאת בקשר שוטף עם הלקוחות, דבר אשר יכול לפגוע ביחסים בין החברה ללקוחותיה. על מנת לא לפגוע בקשר עם הלקוח, רצוי להעסיק אדם אשר כל תפקידו יהיה מוקדש לגבייה ובכך למנוע פגיעה זו.

הכותבת היא מנכ"ל "לביאה" שירותי גבייה.