ועדת הרווחה ללינדנשטראוס: תחקור את התנהלות קופה"ח בנושא מחירי התרופות

הוועדה דורשת ממשרד הבריאות תוכנית להורדת מחיר התרופות - כבסיס לגבייה אחידה בכל הקופות

"משרד הבריאות אינו ממלא את תפקידו בפיקוח על מחירי התרופות בקופות-חולים, בכך שהוא לא מפרסם מחירון משווה של התרופות והשירותים הרפואיים לידיעת הציבור". כך קבעה היום (ד') ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. היא קראה למבקר המדינה לערוך ביקורת על התנהלות הקופות.

בדיון מיוחד בעקבות העלייה התלולה בהשתתפות הציבור במימון התרופות, נדרש משרד הבריאות ליישם בהקדם את החלטותיו לגבי הוזלת התרופות. המשרד נדרש להציג לוועדה עד הסתיו הקרוב את תוכניותיו להורדת המחיר המרבי, כבסיס לגביית שיעור השתתפות הציבור ובקביעת שיטת גבייה אחידה בכל הקופות.

לפי התמונה שמשרד הבריאות הציג לוועדה, עלתה השתתפות המבוטחים בהוצאה הלאומית לבריאות מ-26% ל-32% ב-7 השנים שבין 1965 ל-2002. סמנכ"ל הכלכלה, גבי בינון, אמר, שיש בכך היגיון כלכלי, נוכח הירידה המקבילה בהשתתפות הממשלה בתקציבי הקופות.

"זה לא היגיון. זו גזילה", נזף בו יו"ר הוועדה, ח"כ משה שרוני (גמלאים). "צריך לעצור מיד את הסחף הזה שבמדיניות הממשלה".

שרוני אילץ את בינון להודות, שהגירעון של הקופות, אשר הצטבר ל-1.5 מיליארד שקל וגרם לעלייה בהשתתפות הציבור, נגרם לא מעט עקב חוסר התייעלות והמשכורות הגבוהות של המנהלים. "איך זה שאף אחד לא עמד למשפט?", שאל שרוני. "אם הם בגירעון, מאיפה יש להם כסף לפרסומות בטלוויזיה. כשאני רואה את הפרסומת של קופה אחת, בא לי לחנוק את המנכ"ל".

נציבת תלונות הציבור על חוק הבריאות, כרמי רובין, אמרה, כי מספר גדול של קשישים וחולים כרוניים אינם לוקחים את התרופות לפי מרשם רופא, כי ידם איננה משגת לשלם את דמי ההשתתפות. היא מעריכה, שמדובר ב-15% מציבור המבוטחים, רובם קשישים. דמי ההשתתפות מגיעים עד 440 שקל לחודש, ומדובר בהוצאה גבוהה למי שחי על קצבת זקנה והבטחת הכנסה. "זה אחוז מפחיד ומסוכן", אמרה רובין.

מנכ"ל קופ"ח מאוחדת, עוזי סלנט, גילה, כי הצעתו להנהיג תקרת תשלום משפחתית לחולים כרוניים לא יצאה אל הפועל בהיעדר קבצי מחשב לקבלת הקשר המשפחתי של החולים. לדבריו, הקבצים נמצאים במשרד הפנים, אך לא נמסרים "מטעמי צנעת הפרט".

הוועדה תבעה ממשרד הבריאות ליצור את התקרה המשפחתית אם יש במשפחה יותר מחולה כרוני אחד. הוועדה גם קראה בסיכום לממשלה להמשיך את הסבסוד שהיא מעניקה לתקרת התרופות של הקשישים, שעומד להסתיים השנה באוקטובר. היא תובעת להגדיל את ההנחה הניתנת להם ברכישת התרופות, בהיותם הקבוצה החלשה ביותר מבחינה כלכלית, והצרכנית הגדולה ביותר של התרופות.

כמו כן, קראה הוועדה למשרדי הבריאות והאוצר להכין תוכנית לאומית להורדת ההשתתפות העצמית ל-25%, בתהליך רב-שנתי, עד 2010.