עזרא עורקבי: עו"ד וינרוט אומר בקלטת - הבורר אליהו וינוגרד "זה בנאדם שלי"

השופט בדימוס ניהל את הבוררות בין השניים לגבי עסקאות מקרקעין - ופסק לטובת וינרוט

יזם הנדל"ן, עזרא עורקבי, טוען כי בידיו קלטת בה נשמע עו"ד ד"ר יעקב וינרוט אומר, כי השופט בדימוס ד"ר אליהו וינוגרד, שניהל את הבוררות ביניהם ופסק לטובת וינרוט, שבוי בכיסו: "וינוגרד בתור בורר מקובל עליי, זה בנאדם שלי".

וינרוט ביקש בסוף השבוע מבית המשפט המחוזי בת"א לאשר את פסק הבורר, הדוחה את התביעה שהגישו נגדו עורקבי ושחר בן-עמי ומחייבם בהוצאות בסך 50 אלף שקל. הבורר וינוגרד, שהיה נשיא המחוזי בת"א, אף קבע כי הפסק ייכנס לתוקף ב-3 ביולי, אלא אם ימציאו השניים לווינרוט מסמכים וקלטות שונים, ובהם את עדויותיהם במשטרה של וינרוט ואחיו, ד"ר אבי וינרוט.

חלק מהחומר לא הומצא, טוען וינרוט, ומשכך פסק הבורר תקף ומחייב. הפסק, אגב, אינו מנומק משום שהצדדים פטרו את וינוגרד מחובת ההנמקה.

מדובר בתביעה בסך 4.5 מיליון שקל שהגיש עורקבי לפני כשלוש שנים, בה טען כי הוא, וינרוט ועו"ד שחר בן-עמי חתמו בשנת 99' על הסכם לחלוקת רווחים שיופקו מעסקאות במקרקעין השייכים לפטריארכיה היוונית-אורתודוקסית בירושלים. עורקבי טען, כי רק באחרונה נודע לו שווינרוט קיבל בעקבות עסקה כזו שכ"ט של 2.2 מיליון דולר, שעליהם, לטענתו, לא דיווח לשותפיו.

וינרוט אישר שקיבל שכ"ט כאמור, אלא שלדבריו אין לעורקבי שום זכות בכספים אלה, משום שהסכם חלוקת הרווחים התגלה כבלתי ניתן לביצוע. לטענתו, ההסכם נחתם על-בסיס מצג שווא, לאחר שבן-עמי הציג עצמו כבעל זכויות במקרקעין של הכנסייה. אלא, שלדבריו, בהמשך התברר שמי שהחזיקו לכאורה בזכויות במקרקעין הם שני אנשים שהיו מסוכסכים עם בן-עמי.

עוד טען וינרוט כי מדובר ב"תרגיל עוקץ": שני בעלי הזכויות בקרקע פיברקו הכול, זייפו את חתימת הפטריארך על ההסכם, לקחו את 20 המיליונים ששילמה המדינה ו"סידרו את כולם". בהנחה שקק"ל תדרוש את כספה בחזרה, טען וינרוט, ממילא אין שכר להתחלק בו.

בית המשפט הורה להעביר את הסכסוך לבוררות בפני וינוגרד, נוכח תניית בוררות שהיתה קבועה בהסכם. במהלך הבוררות, שארכה כשנה, חייב הבורר את עורקבי להעביר לווינרוט מסמכים וקלטות, והתרה בו שאם לא יעשה כן, תידחה תביעתו. עורקבי, שיוצג ע"י עו"ד ראובן בילט, ביקש לפסול את וינוגרד, בטענה שבהאזנה לקלטות גילה שווינרוט אומר שווינוגרד מונח בכיסו.

עורקבי כתב לבורר, כי אין טעם וצדק בקיום בוררות בשעה שהוא משוכנע שלא במקרה גרר אותו וינרוט להתדיין בפני בורר מסויים, בו חפץ. במכתב נוסף כתב, כי וינרוט התנגד לכך ששופטים אחרים כמו מאיר שמגר ומיכאל בן-יאיר ישמשו בוררים, וכי עורקבי נמצא במצב לחוץ והוא חש אי-אמון באובייקטיביות ובאי-משוא הפנים של וינגורד.

וינוגרד סירב לפסול עצמו והשיב לעורקבי, כי אין ולא היו לו מעולם קשרים אישיים, חברתיים או אחרים עם וינרוט. "כשם שאיני 'איש של' עו"ד בילט בשל הופעותיו בפניי", הסביר וינוגרד, "כך איני ולא הייתי 'איש של' וינרוט ואף לא של עו"ד אחר. הייתי בחיי רק 'איש של' רעייתי".

למרות שניתן פסק הבורר, הגיש היום עורקבי לבית המשפט בקשה להעביר את וינוגרד מתפקידו ולעכב את הליכי הבוררות עד למינוי בורר חליפי. (ה"פ 872/06).