כיצד משך עודד דסאו 52.2 מיליון שקל מחשבונה של גולן בבנק לאומי?

ממסמכים שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי הנהלים חייבו את חתימת המנכ"ל לשעבר, גיל פרס, על כל משיכה מעל 5,000 שקל * בין 16-19 ביוני בוצעו 6 משיכות בסכומים גבוהים מזה מחשבון החברה

הטענות של גולן מלאכת מחשבת כלפי בנק לאומי הולכות ומקבלות ביסוס. מסמך שהגיע לידי "גלובס", ובו מפורטים נוהלי החתימה ("אישורי זכויות חתימה") בחברת גולן מלאכת מחשבת, מחזק את טענות החברה כלפי לאומי, לפיהן אסור היה לבנק לאשר משיכת כספים מחשבונה על-ידי בעל השליטה בחברה, עודד דסאו.

במסמך מפורטים נוהלי החתימה בחברה (שמאפשרים חתימה על המחאות או משיכת כספים מחשבון החברה), כפי שנקבעו בישיבת הדירקטוריון מה-8 באוגוסט 2005, וחתום עליו המשרד ששימש כיועץ המשפטי הקודם של גולן. המסמך מחלק את האורגנים בגולן לשתי קבוצות, בקבוצה א' נמצא מנכ"ל החברה דאז, גיל פרס, ובקבוצה ב' היו"ר לשעבר דסאו והדירקטור לשעבר (עד שהתפטר) משה שכטר.

במסמך מצוין, כי "חתימתו של אחד מן המנויים בקבוצה א', יחד עם אחד מן המנויים בקבוצה ב', בצירוף חותמת החברה או על גבי שמה המודפס, תחייב את החברה מסכום של 5,000 שקל, ללא הגבלת סכום". כלומר, מהכתוב עולה כי חתימתו של פרס נדרשת על כל המחאה או משיכה של סכום העולה על 5,000 שקל.

בנוסף הגיע לידי "גלובס" פירוט חשבון הבנק של גולן מלאכת מחשבת לחודש יוני האחרון. מהנתונים עולה כי במהלך ארבעה ימים בלבד, בין התאריכים 16-19 ביוני, נמשך מקופת החברה באמצעות שש משיכות שונות סכום כולל של 52.2 מיליון שקל. סכומי המשיכות נעו בין 275 אלף שקל ל-33.5 מיליון שקל למשיכה, ולכן היו טעונות את אישורו של מנכ"ל החברה, גיל פרס, בנוסף לזה של דסאו.

המסמכים מבססים את טענת גולן כי הסכומים שנמשכו הוצאו מקופתה של גולן מלאכת מחשבת שלא על-פי הנוהל המחייב. נזכיר, כי ברגע שפרס שמע על משיכת הכספים הוא מיהר להתפטר, וזאת "בשל חילוקי דעות מהותיים עם יו"ר החברה ובעל השליטה בה בנוגע לאופן התנהלות החברה", כפי שצוין אז בהודעת החברה.

זאת ועוד, ניתן לראות כי אין מדובר בחריגה חד פעמית מן הנהלים אלא על אישור של שש משיכות בעייתיות, שחלקן אף בוצעו במהלך יום עסקים אחד.

נזכיר, כי ביום שלישי האחרון (11 ביולי), גורמים מתוך מערכת הבנקאות העריכו בפני "גלובס" כי ההאשמות של גולן כלפי בנק לאומי הן מבוססות, והחברה הודיעה כי תתבע את כספיה בחזרה. מלאומי נמסר באותה עת, כי הבנק לא מוסר פרטים לגבי לקוחותיו.

דסאו