הבורסה חזרה לאבד גובה עקב הרחבת המהלך הצבאי: המעו"ף ירד 1.3%; הדולר עלה ל-4.4 ש'

[ לפורטל הפיננסי ][ לפורום הבורסה בת"א ] הפועלים השילה 2.6% * אפריקה ישראל התממשה 1.8% * קבוצת דלק נחלשה 2.6% * תדיראן קשר ירדה 8.8%

הבורסה של תל-אביב שינתה היום כיוון ונסחרה בירידות שערים, על רקע האיתות ששלח אתמול ראש-הממשלה ולפיו הפסקת האש לא נראית כל-כך קרובה, כפי שסברו בתחילת השבוע באחד-העם. על רקע המסחר המעורב שהתנהל בשוקי העולם נסחרו כאמור המדדים בתל-אביב כשהירידות החריפו במקצת בשעה האחרונה עקב הפתיחה השלילית בוול-סטריט. במקביל נרשמו בשוק הסולידי ירידות שערים קלות, ובשוק המט"ח נרשם תיקון חיובי קל בדולר שממשיך להיסחר סביב רף 4.4 השקלים.

יום המסחר הנוכחי סימן אמנם שינוי מגמה, לנוכח הרחבת הפעילות הקרקעית של צה"ל בדרום לבנון והנאום הלוחמני שנשא אתמול ראש-הממשלה אהוד אולמרט, אך גם כך לכולם ברור שהגברת הפעילות הקרקעית בימים הקרובים היא מהלך קצר טווח, שנועד בעיקר כדי לייצר תנאי פתיחה טובים יותר לשלב המדיני של המערכה, וכן כדי להעצים את הישגי צה"ל ברמה הטקטית. ברקע אמנם יש חשש מהתפתחויות בלתי צפויות שעלולות לצוץ בימים הקרובים, אך ניתן לומר שהשוק מוכן לפי שעה "לעכל" עוד מספר ימים של פעילות צבאית מואצת, בהנחה שבשבוע הבא יחל המהלך המדיני.

ההבנה שאלה הם פני הדברים אמנם לא הצליחה לתמוך באחד-העם, אך העובדה שהלוחמנות שהציג אתמול אולמרט התקבלה באדישות יחסית בבורסה, משקפת למעשה את העובדה שהסיפור של מלחמת לבנון השנייה מצטייר - לפחות בשוק ההון - כסיפור שקרוב לסיומו.

בכל מקרה ניתן לתאר את יום המסחר הנוכחי כיום שבו המשקיעים חזרו - לפחות זמנית - למקלטים, כשנראה שהם מרשים לעצמם להוריד הילוך וסביר שזה גם מה שנראה בהמשך השבוע עד להתבהרות התמונה בזירת הלחימה באופן פחות או יותר סופי.

בהקשר אחר נזכיר, כי היום נפתח גם חודש אוגוסט בבורסה, לאחר שאתמול (ב') חתמה אחד-העם את חודש יולי בתשואה חיובית של כ-2.7% וקטעה רצף של חודשיים שליליים. נזכיר עוד, כי חודש יולי - שהחל ברמה של 779 נקודות במדד המעו"ף, כלומר בשפל של כ-7 חודשים - נפתח בתקווה שהשווקים הפיננסיים בארץ ובעולם יתאוששו מגל המימושים האגרסיבי שפקד אותם במאי-יוני.

עד תחילת הלחימה הצליחה הבורסה פחות או יותר להתאושש, כשהמעו"ף מטפס לרמה של כ-826 נקודות, אך בהמשך צנח המדד עד לשפל תוך יומי של כ-748 נקודות. המחצית השנייה של יולי כבר גילמה מפנה חיובי קל, ובסופו של דבר ננעל החודש באקורד חיובי ששלח את המעו"ף למאבק חוזר ברף 800 הנקודות.

מלבד הלחימה, שעושה רושם שתלווה אותנו לפחות בשבוע הקרוב, עשוי חודש אוגוסט להחזיר את תשומת הלב אל החברות הציבוריות, על רקע עונת הדיווחים הפיננסיים של החברות לרבעון השני, שכאמור הולכת ותופסת תאוצה. מלבד זאת, יש להניח שאחרי שתיגמר הלחימה יתחילו הכלכלנים והפעילים לעסוק באמידת השלכותיה הכלכליות, מה שסביר שיקבל ביטוי גם בנתוני המאקרו של חודש יולי שיתפרסמו בשבועות הקרובים.

המחזורים שוב התכווצו

בסוף היום איבד מדד המעו"ף מערכו 1.3%, מדד תל-אביב 100 השיל 0.9% ומדד התל-טק דווקא טיפס ב-0.2%, לנוכח המומנטום החיובי המאפיין את מניות הטכנולוגיה הישראליות, על רקע עסקאות הרכישה האחרונות של מרקורי ואם.סיסטמס. מחזור המסחר התכווץ כאמור ועמד על רמה של 792 מיליון שקל.

בשוק המניות הובילו היום מניות הבנקים את האווירה השלילית, תוך ירידות של 2.6% ו-1.9% בפועלים ולאומי בהתאמה שהביאו לירידה של 1.8% במדד הבנקים. מניות הביטוח הגדולות - כלל ,מגדל והראל - לקחו גם הן צעד אחורה על רקע המומנטום השלילי בשוק, וננעלו בירידות של עד 3%.

בזירת הנדל"ן נרשמו ירידות שערים קלות, כשמניית אפריקה התממשה ב-1.8% ושלחה את המדד לירידה של 0.6%. GTC מקבוצת קרדן המשיכה לבלוט גם היום והוסיפה לערכה עוד 3.3% לאחר שדיווחה על הרחבת הפעילות שלה בסין בתחום הייזום למגורים.

בין הגדולות בלטה טבע , שהוסיפה 0.3% כשהיא ממשיכה לקטוף מחמאות מהאנליסטים לקראת פרסום התוצאות הרבעוניות שלה בשבוע הבא. בהקשר זה, נציין כי ההערכה החמה בשוק היא שטבע עשויה להעלות את התחזיות שלה להמשך 2006 עקב ההשקה המוצלחת של תרופת הזוקור.

בין המסקרים את טבע התבלט היום בית ההשקעות WR המברכט שציין חמש סיבות להחזיק את המניה בתיק ההשקעות: המגמה החיובית שחווה המתחרה מיילן, שהיא היא אינדיקציה למגמה מצוינת בטבע, המחצית השנייה של 2006 שצפויה להיות מצוינת עם ראות משופרת וסינרגיה מרכישת IVAX, העובדה שצמיחתה של טבע טובה במיוחד כשהכלכלה נחלשת, הציפייה שטבע תזכה בנתחי שוק נוספים כתוצאה משינויים במדיקר (ביטוח בריאות אמריקני) וההיסטוריה שמראה כי שנת בחירות בארצות-הברית מיטיבה עם התעשייה הגנרית, כשכבר כיום קיים מומנטום מתחזק להחלטת קונגרס שתשלול את קיומה של תופעת ה"גנריקה מאושרת".

כי"ל איבדה היום מערכה 0.1% ללא התפתחויות מיוחדות, מכתשים אגן שתפרסם אף היא את תוצאותיה בשבוע הבא איבדה היום 0.8%. אורמת התממשה ב-2.5% לאחר הזינוק של אתמול, קבוצת דלק איבדה 2.6% והחברה לישראל איבדה 0.7% כשברקע נשמעו הערכות שהיא בוחנת אפשרות לקנות נתח מחברת הדלק פז, שזכתה אתמול בבית הזיקוק באשדוד.

תדיראן קשר השילה 8.8% לאחר שדיווחה על ירידה ברווח ובהכנסות ברבעון השני, והעריכה עוד שהלחימה בצפון עלולה לפגוע בביקוש למוצריה מצד לקוחות אירופים בטווח הקצר. אלביט מערכות, החברה האם, הגיבה בירידה של 2.5%.

בזירת הטכנולוגיה בלטו היום אודיוקודס ופאנדטק בעליות של 6.1% ו-2.3% בהתאמה לאחר שפרסמו את תוצאותיהן לרבעון השני. ריטליקס המשיכה לזנק ללא הסבר והוסיפה היום עוד 6.9% שהשלימו טיפוס של כ-14% ביומיים. אורכית ואלווריון נסחרו אף הן בעליות נאות כשהוסיפו 8.6% ו-2.9% בהתאמה.

עלייה קלה בדולר

בשוק המט"ח נרשם היום תיקון חיובי קל בדולר, והמטבע האמריקני התחזק בסוף היום ב-0.16% וננעל על רמה של 4.4 שקל. במקביל רשם האירו עלייה של 0.26% וננעל על רמה של 5.6184 שקל. גם בשוק הסולידי נרשם תיקון לעליות הנאות של הימים האחרונים, כשהאג"ח השקליות הארוכות נחלשו בשיעורים של עד 0.2% והאג"ח הצמודות נחלשו ב-0.1%.