חיים סבן פועל לגיבוש הסדר עם שלטונות המס בארה"ב בגין מעורבותו בפרשיית מקלטי מס

זומן היום לעדות בסנאט על חלקו בפרשה * דו"ח החקירה בנושא קובע כי יועציו של סבן, הצפוי לקנס משמעותי, הוליכו אותו שולל

המיליארדר האמריקני-ישראלי חיים סבן זומן היום (ג') להעיד בפני תת-ועדה של הסנאט האמריקני, שחקרה משך שנה ניצול לרעה של מקלטי מס על-ידי אנשי עסקים אמריקנים.

סבן מוזכר בדו"ח החקירה כמי שניצל לרעה מקלטי מס בחו"ל, ובכך העלים למעשה כספים חייבים במס משלטונות המס בארה"ב, אף שאין הדו"ח עושה שימוש מפורש במילים "העלמת מס".

היקף חובו של סבן לשלטונות המס בארה"ב אינו ידוע, אך ההתחשבנות עימו תחל משנת 2001 - השנה שבה החל סבן לנצל את מקלט המס שסודר לו. "הוא (סבן) בעיצומו של תהליך להסדרת חובות המס שלו לשלטונות מס הכנסה ולרשויות מדינת קליפורניה. סבן ישלם גם ריבית על החוב וקנס משמעותי בגין עסקה זו (של מקלט המס)", אמרה דוברת סבן, סטפני פילסדורף.

סבן מוזכר בדו"ח לצד ארבעה מיליארדרים נוספים, אלא שבדו"ח נטען כי הוא ומיליארדר נוסף נפלו קורבן ליועצי המס שלהם, שטענו שמדובר בתכנון מס חוקי. סבן מנהל עתה מגעים עם שלטונות המס להסדרת חובותיו, והוא אף צפוי לקנס משמעותי.

בין האישים שזומנו להעיד היום בפני תת-הוועדה הקבועה של הסנאט, המטפלת בחקירות, נמנה לצד סבן, גם רוברט ווד ג'ונסון, פילנתרופ ויורש של מייסדי חברת הפרמצבטיקה, ג'ונסון אנד ג'ונסון.

החקירה גילתה שסבן, ג'ונסון ושלושה אישים נוספים היו מעורבים בהסדר מקלט מס בשם Point, שיצרה חברת Quellos Group, בוטיק למקלטי מס מסיאטל.

כיצד פעלה השיטה? סבן, ג'ונסון ואחרים יכלו לרכוש תמורת עמלות נמוכות יחסית הפסדי הון בסכום של כ-2 מיליארד דולר, בהם השתמשו לצורך קיזוז רווחי הון חייבים במס, שמקורם במימוש מניות.

שתי חברות קש, שהוקמו באי מאן שבאיי התעלה הבריטיים, ביצעו ביניהן מספר רב של עסקאות בני"ע עד שיכלו להציג רשמית שהן מוכרות תיק מניות שאיבדו מערכן. שווי ההפסד על התיק "נתפר" כך שיהיה בשווי זהה לרווח שסבן וג'ונסון ביקשו שלא לשלם עליו מס לשלטונות בארה"ב.

ההסדר יצר עסקאות ני"ע מזויפות בהיקף של 9.6 מיליארד דולר.

סבן וג'ונסון טענו, כי פעלו על-פי עצת עורכי הדין והיועצים הפיננסים שלהם בטרם הסכימו להשתמש במקלט המס שהוצע להם. שלטונות המס בארה"ב כבר הגיעו להסדר כספי עם ג'ונסון להסדרת חובותיו והם מנהלים עתה כאמור מגעים עם סבן כדי להגיע להסדר דומה.

בתחילת השנה שילם ג'ונסון את כל המיסים והריביות בגין מקלט המס בו השתמש בשנת 2000, טען נציגו של ג'ונסון.

רשימת העדים שזומנו היום להעיד בפני הוועדה כוללת בנקאים מהשלוחה של הבנק הבריטי HSBC בארה"ב ובנק אוף אמריקה, שהיו מעורבים בביצוע העסקאות המפוברקות בני"ע, כמו גם עורכי דין ממשרדי עורכי דין שכתבו חוות דעת משפטיות שסיפקו תמיכה משפטית בתוכניות המקלטי מס.

מארק אברסון, נציב המס האמריקני, צפוי אף הוא להעיד בפני הוועדה. מטרת שלטונות המס ותת הוועדה היא לצמצם את היקף חובות המס של הנישומים בארה"ב שטרם נפרעו, נתון העומד על 290 מיליארד דולר.

הסנטור קארל לוין, חבר בכיר בוועדה, טוען שמדי שנה מעלימים אזרחים אמריקנים 40 עד 70 מיליארד דולר במקלטי מס בחו"ל. היקף ההון שמחביא המגזר העסקי בארה"ב במקלטי מס נאמד בכ-30 מיליארד דולר.

על-פי מסמכי תת-הוועדה של הסנאט, מטרת תוכנית הפוינט הייתה להסתיר משלטונות המס בארה"ב רווחי הון בהיקף של כ-2 מיליארד דולר. ההפסד לקופת האוצר האמריקני הסתכם עקב כך באובדן הכנסות מס בסכום של 300 מיליון דולר.

שני המיליארדרים הנוספים שמוזכרים בדו"ח של הוועדה הם שני אנשי עסקים טקסניים, צ'ארלס וסם ווילי, שהיו בין התורמים הגדולים לקמפיין הבחירות של הנשיא בוש.

אנשי עסקים שזומנו היום לעדות בוועדה צפויים לטעון, שיועציהם הבטיחו להם שהעסקאות שביצעו במסגרת תכנון המס היו חוקיות. האחים ווילי הודיעו לוועדה כי בכוונתם להשתמש בזכות נגד הפללה עצמית המוקנית להם על פי התיקון החמישי לחוקה, ולפיכך לא זומנו להעיד. בדו"ח הם מתוארים כמשתתפים פעילים בתכנוני מס.

על-פי הדו"ח, על כל דולר שמשלמים משלמי מס הגונים בארה"ב, כשבעה סנטים מוסתרים משלטונות המס.

קלוס פרסמה בתגובה לדו"ח הודעה שבה נאמר ש"אנו חולקים לחלוטין על מסקנות הדו"ח המציג גישה של צד אחד בלבד".