שכר הטרחה של ח"כ יצחקי בהסדר המס הכוזב לכאורה: 750 אלף שקל

בעקבות חקירת הפרשה, ייבדק אם עובדים נוספים ב-ECI לא שילמו מס על עמלות

יו"ר הקואליציה, ח"כ רו"ח אביגדור יצחקי, קיבל שכר טרחה של כ-750 אלף שקל, עבור ייצוג הבכירה לשעבר ב-ECI - פרשה הנחקרת כעת על ידי רשות המיסים. כך נודע ל"גלובס".

יצחקי ולקוחותו נחקרים בחשד לעריכת הסדר מס כוזב. לפי החשד, יצחקי העניק יעוץ כוזב ללקוחה, במסגרתו יעץ לה לייחס את הכנסתה בגין עמלות מעבודתה להכנסה שלא ממשלח יד של בעלה, לצורך פטור ממס.

הלקוחה, ששימשה בתפקיד בכיר ב-ECI ברוסיה, ובעלה טענו טענת הסתמכות: לטענתם, מסרו ליצחקי את כל העובדות הדרושות בנוגע לחובותיהם למס הכנסה, ונסמכו על הייעוץ שהעניק להם.

בחקירתו, טען יצחקי כי על פי המידע שקיבל מבני הזוג, היה מדובר בהכנסה השייכת לבעלה של הבכירה, וההסדר נעשה על פי הפרטים שנמסרו לו. מנגד טוענת הבכירה, כי יצחקי ידע שמדובר בהכנסה שלה והוא זה שהחליט לבצע את ההסדר כפי שבוצע. נודע, כי הבכירה לשעבר היפנתה את חוקרי רשות המיסים ליועצים נוספים שבהם נעזרה, כדי לתמוך בטענתה כי פרסה בפני יצחקי את מלוא העובדות.

ההסדר שערך יצחקי לבני הזוג, העניק להם חסינות מפני חבות אזרחית או פלילית בעתיד, כלפי רשויות המס. ואולם, בעקבות התדיינות משפטית בין הלקוחה לבין ECI, החלה החקירה אצל חקירות מס הכנסה ת"א.

בתביעה שהגישה העובדת לשעבר כנגד ECI, היא טענה כי עובדים נוספים בחברה קיבלו עמלות. במהלך החקירה נחקרו כבר עובדים נספים של ECI , לבדוק אם שולמו להם עמלות מבלי ששולם עליהן מס.

ECI מצידה, טוענת בתביעתה, כי העובדת לשעבר דרשה עמלות מחברת הבת, לצורך תשלום לה ולעובדים נוספים ביחידה העסקית של ECI ברוסיה. זאת בנימוק שהתשלום יתמרץ את עובדי היחידה, לסייע לחברה הבת בשיווק מוצרי ECI ברוסיה ויביא להגדלת היקף המכירות של המוצרים. על פי כתב התביעה, MMG שילמה לה עמלות, מתוך אמונה כי הדבר נעשה בידיעתה ובהסכמתה של ההנהלה הבכירה של ECI, בעוד בפועל הנהלת ECI לא ידעה על תשלום העמלות.

רשות מיסים תבדוק האם עובדים נוספים של ECI וחברת הבת ברוסיה, MMG, קיבלו עמלות מבלי ששולם עליהן מס. זאת בעקבות החקירה המתנהלת כעת כנגד יו"ר הקואליציה, ר"ח אביגדור יצחקי, וכנגד לקוחותו - עובדת בכירה לשעבר ב-ECI, בחשד לעריכת הסדר מס כוזב.

עו"ד אודי ברזלי, המייצג את יצחקי, התייחס היום לטענת לקוחותיו של יצחקי, כי הסתמכו על הייעוץ שקיבלו ממנו. לדברי ברזלי, "טענת הסתמכות לא תפטור אותם מאחריות, כי הסתמכות היא על עצה משפטית ולא על עניין עובדתי. גם אם לשיטתם, יצחקי אמר להם לשקר ברשות המיסים, מה שאינו כך, הרי שגם אז הם לא פטורים מאחריות. לכן, הטענה שמישהו אמר לך לנהוג כך, אינה פוטרת אותך מאחריות.

להערכת ברזלי, רשויות המס ירחיבו את היריעה גם לעבר חברות אחרות המשלמות תשלומים בחו"ל. "אין לי ספק שרשויות המס שנחשפו לתופעה, לפיה חלק מהתשלומים שמשלמות חברות בחו"ל מתגלגלים אצל העובדים ללא כל תשלום מס על ידי העובד, ירחיבו את היריעה בכיוון חברות אחרות", ציין.

בא כוחה של הלקוחה, עו"ד גולן שלומי, ממשרד פורת, שגיב, שלומי, אמר בתגובה, כי הלקוחה ידעה על כך שיצחקי מטפל בעניינה שלה בלבד, ולא בבעלה, וכל המגע שלו היה מולה.

בינתיים, עורכי הדין יהודה ויינשטיין, המייצגים את הלקוחה ובעלה, השתחררו מייצוג בני הזוג, ומי שמייצגם כעת הוא עו"ד שלומי לבדו. שלומי אמר בתגובה, כי בני הזוג הגיעו למסקנה שהם זקוקים למשרד המתמחה בנושא מס, ולכן בחרו במשרדו.