כל אדינבורו במה

פסטיבל הפרינג' שנפתח היום והפסטיבל הבינלאומי שייפתח בשבוע הבא הם רק שניים בולטים ממבול האירועים התרבותיים שמציעה החודש אדינבורו, ושמסמנים, כמדי שנה, את הבירה הסקוטית כמקום שיותר מרצוי לבקר בו באוגוסט > תמי זר

כשהסתיימה מלחמת העולם השנייה התכנסו כמה חכמים סקוטים כדי לנסות ולמצוא דרך לקרב בין העמים שסבלו משנאה הדדית זמן ארוך כל כך. אחרי מחשבה ודיונים הם הגיעו למסקנה שהדבר הטוב ביותר שאפשר לעשות הוא פסטיבל בינלאומי אליו יגיעו אמנים מכל העמים הניצים ויציגו פנים אחרות - אמנותיות. שחקנים, מוזיקאים ושלל אמנים מכל רחבי אירופה הוזמנו לבירת סקוטלנד - אדינבורו - לפסטיבל בינלאומי. אז, ב-1947, איש לא העלה בדעתו שהרעיון יהיה כל כך מוצלח: המוני אמנים מכל אירופה נהרו לפסטיבל, עד כדי כך שלא היו מספיק במות לכולם.

מאז, הפסטיבל רק גדל ומתפתח, והיום הוא מהווה שם גג לאינספור פסטיבלים שונים: הפסטיבל הבינלאומי, פסטיבל הפרינג', פסטיבל הג'אז והבלוז, פסטיבל הספרים, פסטיבל האמנות, פסטיבל הקולנוע ועוד כהנה וכהנה פסטיבלצ'יקים המעטרים את כל הפעילות הענקית הזאת, המתרחשת בעיקר בחודש אוגוסט.

מרכז מסחרי

אדינבורו היא עיר יפהפייה, ותענוג לבלות ברחובות הצרים והעתיקים שלה. זהו אולי הקרנבל המערבי האמיתי היחידי. המפגש של אינספור אמנים, שחקנים, במאים, מוזיקאים אמנים, סופרים וצופים מכל העולם יוצר אווירה של אקסטזה בעיר כולה. הפאבים והמסעדות מלאים ביום ובלילה, וזרים גמורים מוצאים את עצמם חברים בנפש אחרי כמה כוסות בירה וחוויה תיאטרלית, מוזיקלית אמנותית משותפת. התיאטרון והמוזיקה גולשים לרחובות ולמעשה העיר נמצאת בהפנינג בלתי פוסק ביום ובלילה. המפגש יוצר לא רק הכרויות מסקרנות, אלא גם שיתופי פעולה בין יוצרים אשר חלקם באים לידי ביטוי באופן מיידי באלתורים מוזיקליים/תיאטרליים בפאבים וברחובות.

אמנם, יש הטוענים שהפסטיבל איבד במקצת מטעמו בשנים האחרונות והפך לממוסחר מדי. ואכן, להקות רבות משתדלות לגייס ספונסרים המפרסמים את הסחורה שלהם - ובגדול - אבל עדיין המפגש הספונטני בין האמנים לצופים יוצר בעיר אווירה מחשמלת שרק בגללה כדאי להצפין עד לאדינבורו.

היהלום של אדינבורו הוא עדיין פסטיבל הפרינג', שנשאר נאמן לעיקרון הבסיסי שלו - כל מי שרוצה להופיע, יכול להופיע. ואכן הופעות שונות ומשונות מכל רחבי העולם מגיעות לאדינבורו. אמנם הפסטיבל עשה בהחלט דרך ארוכה מאז אותם ימים בהם הופיעו קומץ שחקנים בעליות גג דולפות, אבל עדיין, הרוח התוססת והנלהבת לא השתנתה. הופעות תיאטרון מכל העולם מגיעות לאדינבורו ומצליחות, כל קיץ מחדש, להדהים, להלהיב, לסקרן ולהפנט את הקהל. בפסטיבל הפרינג' השנה יהיו 28,014 הופעות של 1867 יצירות ב-261 אולמות בהם יופיעו כ-16,990 שחקנים ושחקניות. אכן מדובר בהפנינג רציני, כזה שבו הרכבים עושים הכל כדי למשוך אליה קהל ותשומת-לב, כך שגם מחוץ לאולמות צפויות חוויות מסעירות.

הפסטיבל הבינלאומי ממשיך גם הוא במסורת ומביא מגוון עשיר ומעניין של הופעות מכל רחבי העולם. השנה אפשר יהיה לשמוע שתי יצירות פרי שיתוף הפעולה האגדי בין קורט ווייל וברטולד ברכט בביצוע האופרה הלאומית של ליון - "טיסת לינדנברג" ו"שבעת החטאים". עוד בתוכנית, "חליל הקסם" של מוצרט בניצוחו של קלאודיו אבאדו, ועוד אינספור אופרות וקונצרטים של מבצעים מכל רחבי העולם. עוד בפסטיבל הבינלאומי הופעות מחול, מדון קיחוטה הקלאסי ועד להופעות מודרניות בעליל. הופעות תיאטרון - שייקספיר, צ'כוב, ואפילו פרמיירה עולמית למחזה חדש וחדשני מלטביה - תיאטרון ללא מילים.

מחווה לניו אורלינס

פסטיבל הג'אז והבלוז מביא כהרגלו גווארדיה אדירה של כוכבים, והשנה התברכו במיוחד באדינבורו, כי במחווה מיוחדת התאמצו המארגנים להביא לפסטיבל הרכבים רבים מניו אורלינס, שינגנו במגוון האולמות בעיר וכן בג'אם סשנים שימשכו עמוק אל תוך הלילה. לחלק מההופעות תהיה כניסה חופשית, אך הקהל ייקרא לשחרר כמה שקלים למען המוזיקאים של ניו אורלינס שנפגעו באסון קתרינה.

גם פסטיבל הקולנוע של אדינבורו התחיל את דרכו ב-1947. גם השנה, כמו בשנים קודמות, יוצגו בפסטיבל סרטים פרי יצירתם של במאים מכל רחבי העולם. גם לישראל יש נציגים דוקומנריסטיים: "חמישה ימים באוגוסט", סרטו של יואב שמיר המתעד את ההתנתקות מחבל עזה, ו"הולי", סרטו של גיא משה על סחר בילדים. מאחר ופסטיבל הקולנוע, כמו כל הפסטיבלים האחרים, מציע שפע אינסופי, סביר להניח שאפשר יהיה למצוא בו גם סרטים על נושאים פחות עגומים. בנוסף יהיו בפסטיבל הקולנוע סדנאות עם טובי התסריטאים הבריטים.

מחווה מזרח-תיכונית

פסטיבל הספרים מביא אתו שחקני חיזוק מרשימים כהרולד פינטר, מרגרט אטווד, מרטין איימיס ועוד רבים וטובים. גם לכאן הנהירה עצומה והפסטיבל מכסה יריעה רחבה מאוד של ז'אנרים ספרותיים; מספרי ילדים ומתח ועד ספרות היסטורית. גם הפסטיבל הזה שואף לדו-קיום גלובלי, ולכן יש הבטחה ליבוא רציני של סופרים מהמזרח התיכון - עיראקים, סורים, אפגנים, אירנים, לבנונים ועוד.

מלבד המחווה הפוליטיקלי-קורקטית למזרח התיכון יגיעו לפסטיבל הספרותי מאות סופרים ממקומות פחות אקזוטיים. כל אחד מהם, בדרכו, ישתדל מאוד למכור את הסחורה שלו. דרך כל זה יצטרך המבקר לנווט את דרכו הספרותית, וכאן אולי יש לברך על התרגול המחשל שעוברים ישראלים בשבוע הספר.

מי שמסתובב כמה ימים באדינבורו ומרגיש קצת חנוק מכל השפע התרבותי יוכל להתחדש באקסטרווגנזה של תרגילי סדר סקוטיים, חצאיות, חמת-חלילים, זיקוקים ועוד, כמו גם מופע צבאי הנקרא "אדינבורו מיליטרי טאטו" המושך אליו המונים.

כל זה ועדיין לא הזכרנו את פסטיבל האמנות ועוד מיני מינים של פסטיבלים קטנטנים והופעות שפורחות באדינבורו בקיץ תחת כל עץ רענן. אדינבורו היא חובה, לפחות פעם אחת בחיים. זהו אירוע נדיר. ועדיין, למרות שהתמסחר מאוד עם השנים, מצליח הפסטיבל של אדינבורו להציג בפנינו קולטורה משובחת מאחדת לבבות ועמים. "

אתר כל הפסטיבלים: www.edinburghfestivals.co.uk