אורבוטק תמכור השנה ב-420 מיליון ד', אבל תחום הצגים השטוחים לא יצמח

עקפה תחזית הרווח ברבעון השני בצורה מהותית * ברבעון הבא ההכנסות יישארו באזור 105 מיליון דולר * סמנכ"ל הכספים: "לקוחותינו דחו בניית קווי ייצור חדשים ב-FPD לעוד 1-3 רבעונים"

נתחיל מהחדשות הטובות: חברת אורבוטק (סימול ORBK) המתמחה במערכות לבדיקה אופטית (AOI) של מעגלים מודפסים (PCB), צגים שטוחים (FPD) ומעגלים מורכבים, הציגה היום תוצאות כספיות מצוינות לרבעון השני של 2006 כמעט בכל סעיף בו מסתכלים. בין הסוכריות המתוקות שחילקה בדו"חות: חוזק בכל קווי המוצרים, הכנסות גבוהות מהמתוכנן, רווחיות גולמית טובה, רווחיות נקייה שהצליחה לעקוף את המודלים של האנליסטים ותזרים מזומנים מרשים. היא אפילו העלתה את התחזיות שלה בנוגע למכירות של המערכות לבדיקת מעגלים מודפסים ומורכבים, ומדברת על גידול של 20%-25% השנה במקום התחזית הקודמת שהייתה "לפחות 15%".

אך לצערה של אורבוטק, היא לא נעצרה כאן וסיפקה גם חדשות פחות טובות: סוכרייה חמוצה בדמות בשורה לפיה תחום הצגים השטוחים לא יצמח השנה כפי שקיוותה. במקום גידול שנתי של 10% ביחס ל-2005, היא עלולה לדווח על ירידה של 5% או במקרה הטוב על קיפאון. יוצא שה-PCB יחפה על ה-FPD, ועל כן היא תוכל לדווח השנה על הכנסות של כ-420 מיליון דולר, בהתאם למה שקיוותה קודם לכן.

דחייה עם יעד

"בתחום הצגים השטוחים יש ירידת מחירים דרסטית של המוצרים הסופיים", אומר עמיחי שטיינברג, סמנכ"ל הכספים של אורבוטק וסגן נשיא בכיר בחברה, "וכן, ביקושים שהיו מעט נמוכים מהצפוי לקראת גביע העולם בכדורגל. לכן, חלק מהלקוחות שלנו הודיעו על דחייה של בין רבעון אחד לשלושה בבניית קווי הייצור הבאים. זה לא מפתיע אותנו או את השוק, וגם אמרנו בעבר שיכול להיות שהתעשייה רצה מהר מדי ביחס לכמות הביקושים. בין הלקוחות שהודיעו על דחייה בבנייה נמצאת LG למשל, ויש גם לקוחות שהודיעו דווקא על האצה בבנייה כמו סמסונג ושארפ.

"אנחנו עדיין מאמינים שהשוק הוא בתחילתו, לפחות בתחום הטלוויזיות, ולכן יתכן שתהיה השפעה לרעה על העסקים שלנו ב-2006 וההשקעות המחודשות יהיו ב-2007. ההערכות לגבי הדחיות היו בשוק כבר כמה חודשים אבל לאחרונה חלק מהלקוחות שלנו הודיעו רשמית, וזה תורגם כעת לעסקים של אורבוטק. ברור שזה מאכזב, אבל היצרנים יחזרו להשקיע. זו דחייה עם יעד", מציין שטיינברג.

עומדים בתוכניות

אורבוטק, בניהולו של רני כהן, דיווחה ברבעון השני על הכנסות של 104.9 מיליון דולר, בהשוואה ל-101.4 מיליון דולר ברבעון שעבר. מכירות החברה ל-PCB היו 44 מיליון דולר ברבעון, בהשוואה ל-41 מיליון דולר ברבעון שעבר; מכירות המעגלים המורכבים עלו ל-9.4 מיליון דולר ברבעון מ-9.2 מיליון דולר ברבעון הראשון, ובחברה מציינים כי נרשם שיא במכירות ה-AOI ומכונות ההדמיה הישירה שהועברו ללקוחות. מכירות ה-FPD היו 29.3 מיליון דולר, ירידה קלה מרמה של 30 מיליון דולר ברבעון שעבר. ההכנסות משירות היו 20.1 מיליון דולר לעומת 18.9 מיליון דולר ברבעון שעבר, והכנסות החברה ממכונות בדיקת צ'קים אוטומטיות היו 1.9 מיליון דולר, לעומת 2.3 מיליון דולר ברבעון הראשון.

"אנחנו עומדים בתוכניות העבודה שלנו ואף מעבר לכך", אומר שטיינברג. "הגיוון שלנו בתחומים שונים מאפשר לנו להמשיך ולצמוח גם כאשר ישנה האטה מקומית בהשקעות הקפיטליות ב-FPD, למשל".

הרווח הנקי היה 15.3 מיליון דולר ברבעון השני או 46 סנט למניה. הרישום של ההטבה הגלומה באופציות לעובדים הסתכם ב-1.4 מיליון דולר וגרע 4 סנטים מהרווח הנקי. וכך, פרופורמה (Non GAAP) החברה דיווחה על רווח נקי של 16.7 מיליון דולר שהם 50 סנט למניה, טוב בלא פחות מ-7 סנטים מהתחזיות של השוק. הרווח פרופורמה הוא 16% מהמחזור - טוב ממודל המטרה של החברה - והרווח הנקי הוא 14.6%.

"הגענו למודל הרווח שלנו מוקדם מדי", אומר שטיינברג, "בזכות זה שאת מבנה ההוצאות שלנו אנחנו מחזיקים בצורה טובה, וכל שיפור ברווח הגולמי הוא מהותי. ברבעון השני המוצרים החדשים שלנו המשיכו להימכר בקצב מהיר, ובאמת הרווח הגולמי היה מעבר לתוכנית העבודה". הוא הסתכם ב-45.6% מהמחזור. כיצד התחרות השפיעה ברבעון, גם על הרווח הגולמי? "התחרות היא קשה ומציקה מאוד. בתחום ה-AOI אנחנו רואים את אותם המתחרים (בעיקר קמטק, ג.פ.) שנראה כאילו הם לא מוותרים על אף עסקה, יעלה כמה שיעלה", אומר שטיינברג.

בסוף נרכוש

תחזית השוק, לפני התחזיות שנתנה החברה לרבעון השלישי, הייתה להכנסות של 107.1 מיליון דולר ורווח של 47 סנט למניה. כעת, אורבוטק מדברת על הכנסות שיהיו דומות לרבעון השני, כלומר כ-105 מיליון דולר - פחות מתחזית השוק.

אחת הנקודות החזקות במאזנה של החברה היא קופת המזומנים שלה שהכילה 236.1 מיליון דולר, אחרי שתזרים המזומנים שלה מפעילות שוטפת היה חיובי בהיקף 24 מיליון דולר, כתוצאה מגבייה חזקה מלקוחות. עוד אבן דרך בפעילותה של החברה היא העובדה שהונה העצמי היה 409 מיליון דולר ברבעון הראשון, לראשונה מעל 400 מיליון דולר. אצל אורבוטק לא מדובר בכספים שהתקבלו כתוצאה מהנפקות בשוק ההון אלא ברווחים. "מה נעשה עם הכסף בסוף? נקנה איתו משהו. אנחנו מחפשים הזדמנויות אך עדיין לא מצאנו משהו מתאים", אומר שטיינברג. שווי השוק של החברה הוא 715 מיליון דולר בנאסד"ק. "