יעקב אפרתי - מועמדו של אולמרט ליו"ר הדירקטוריון ברכבת ישראל

משרד הפנים שלח נזיפה לרכבת, על כך שפרסמה מכרז לקטע ג' של הקו לירושלים ללא אישור

יעקב אפרתי הוא המועמד של ראש הממשלה, אהוד אולמרט, לכהן כיו"ר הרכבת. כך נודע ל"גלובס". אפרתי, הנחשב למקורבו של אולמרט, כיהן בשורת תפקידים ציבוריים, בהם מנהל מינהל מקרקעי ישראל, ומנכ"ל משרדי התשתיות והפנים.

שר התחבורה, שאול מופז, צפוי להתנגד למינוי, וינסה להציג מועמד משלו. מאז כניסתו לתפקיד, מתעכב מופז במינוי חברי דירקטוריון ויו"ר דירקטוריון לרכבת ישראל. הרכבת פועלת חודשים ללא יו"ר או מניין תקין של דירקטורים, דבר הפוגע בתפקוד החברה.

הדעות לגבי מינויו של אפרתי חלוקות. יש הסבורים שהוא האיש הנכון לתפקיד, שיוכל להנהיג את הרכבת ולהביא ליישום תוכניות הפיתוח. מנגד חוששים אחרים, כי אפרתי עלול להרדים את הרכבת.

לתפקיד יו"ר הרכבת עלו שמות שונים. שר האוצר, אברהם הירשזון, ניסה לקדם לתפקיד את אורי יוגב, לשעבר הממונה על התקציבים באוצר, ואת ישראל מימון, מזכיר הממשלה. מופז, שהתעקש על מינוי אישה, בדק את האופציה מול דליה רבין. יו"ר הרכבת הקודם, משה לאון, שמונה לתפקיד בידי שר התחבורה לשעבר, אביגדור ליברמן, סיים את כהונתו לפני מספר חודשים.

בתוך כך, מינהל התכנון במשרד הפנים שלח היום (ג') נזיפה לרכבת ישראל, על כך שפרסמה מכרז לקטע ג' של הקו לירושלים ללא אישור הגוף המאשר, שתפקידו ללוות את הפרויקט. יו"ר הגוף המאשר, עפרה לבנה, אמרה שאינה דורשת את ביטול המכרז, בשל חשיבותו וכדי למנוע נזק כספי למדינה, אף שמן הראוי היה לבטלו.

קטע ג' הוא חלק מקו הרכבת לירושלים העובר באזור נחל יתלה. הוחלט למנות גוף מאשר מכיוון שזהו קטע רגיש מבחינה נופית וסביבתית, ויש לדאוג שהתכנון והביצוע ימנעו ככל הניתן פגיעה בסביבה.

על כל מכרז שמפרסמת הרכבת לקבל את אישור הגוף, לפי הסכם בין הרכבת למינהל התכנון. למרות זאת, פרסמה הרכבת מכרז לקבלנים ביוני. זאת, ללא פירוט עובדות שמהוות פוטנציאל לעיכוב, ויכולות להכשיל את הפרויקט ולגרום עלויות מיותרות, בהן צורך באישור הוועדה המחוזית ירושלים לתוכנית לדרך גישה, צורך בהכנת שטחי התארגנות ועוד. לדברי לבנה, לוח הזמנים שהציגה הרכבת אינו ריאלי, כי אינו מתחשב בפרקי הזמן להליכים סטטוטוריים אלה.

הרכבת מסרה כי היא פעלה ותפעל בעתיד בהתאם להנחיות ולהחלטות הגוף המאשר, וכי הבהירה לקבלנים כי הם מחויבים לביצוע בהתאם להחלטות אלו.