פוטין אישר עסקת מיזוג רוסית שתיצור את מפיקת האלומיניום הגדולה בעולם

בעל השליטה בחברה החדשה - האוליגרך הרוסי אולג דריפסקה - שותפם בעבר של מיכאיל צ'רנוי ורומן אברמוביץ'

חברת האלומיניום הרוסית Russian Aluminium (Rusal) - חברה פרטית בבעלות האוליגרך הרוסי אולג דריפסקה - הודיעה היום (ב') על הסכם לרכישת יריבתה בענף המקומי, Sual.

דריפסקה היה בעבר בן חסותו ושותפו של מיכאיל צ'רנוי, ואף היה שותפו של רומן אברמוביץ' ברוסאל.

העסקה מעניקה לרוסאל שליטה על כל תפוקת האלומיניום ברוסיה והופכת את החברה הרוסית למפיקת האלומיניום הגדולה בעולם, כך דיווח גורם המקורב לויקטור וקסלברג, הבעלים של סואל.

דריפסקה, הבעלים של ראשן אלומיניום, יחזיק ב-75% ממניות החברה הממוזגת, בעוד שווקסלברג יחזיק ביתרת המניות, כך עולה מזיכרון דברים שחתמו בתחילת אוגוסט שני אנשי העסקים הרוסיים.

קשרים עם הקרמלין

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נתן אור ירוק לעסקה. כך דיווח העיתון הרוסי קומרסנט, מבלי שיציין מהיכן שאב את המידע.

הממונה על הגבלים עסקיים ברוסיה צפוי לאשר את העסקה מאחר שהחוק הרוסי מאפשר עסקאות התורמות לחיזוק מעמדה של רוסיה בשוקי העולם, כך אמר לעיתון גורם המקורב לממונה על ההגבלים העסקיים.

לאחר השלמת העסקה, ראשן אלומיניום, הידועה גם בכינוי רוסאל, תחלוש על נכסים בשווי 22 מיליארד דולר, מתוכם 5.5 מיליארד דולר שמקורם בסואל. החברה החדשה תפיק 3.7 מיליון טונות אלומיניום בשנה, ובכך תגבר על אלקואה האמריקנית ואלקן הקנדית.

רוסאל מייצאת אלומיניום ל-50 מדינות, החברה חולשת על 75% משוק האלומיניום הרוסי ו-10% משוק האלומיניום הבינלאומי.

מניות סואל עלו היום ב-1.9% במסחר בבורסת מוסקבה. מנית החברה עלתה בשנה האחרונה ב-71% ושווי השוק של החברה מגיע עתה ל-3.42 מיליארד דולר.

אולג דריפסקה

האוליגרך אולג דריפסקה, מולטי מיליארדר בן 38, שולט על חברה בבעלות פרטית בשם Russian Aluminium, או Rusal, והיא מורכבת ממפעלים, מכרות וקונצרנים תעשייתיים אחרים הפועלים תחת חברת האחזקות שלו, בייסיק אלמנט, שנהנתה בשנים האחרונות מעלייה חדה במחירי הקומודיטיז בעולם.

יומון העסקים הרוסי, ודומוסטי, מעריך ששווי אחזקותיו של דריפסקה מגיע ליותר מ-14 מיליארד דולר, מה שהופך אותו לאיש העשיר השני ברוסיה אחרי רומן אברמוביץ'.

דריפסקה, בדומה לאברמוביץ', שמר על קשרים קרובים עם הקרמלין. הקריירה שלו החלה כסטודנט לפיסיקה באוניברסיטת מוסקבה, שנהג להיעדר מהרצאות כדי לעבוד כדירקטור בחברה שמכרה ציוד של הצבא האדום, לאחר עזיבת הכוחות הרוסיים את מזרח גרמניה.

הוא עבד כברוקר בבורסת מוסקבה ואחר כך הפך למנהל הכספים הראשי בחברת אלומין-פרודקט. הוא רכש אחזקות במפעל האלומיניום הרוסי סיינסק אלומיניום בשיתוף עם חברת טרנס וורלד גרופ שבסיסה בלונדון, ושבבעלות מיכאיל צ'רנוי.

דריפסקה סלל את דרכו לצמרת אנשי העסקים הרוסית בכך שחבר אל אברמוביץ' בשנת 2000 וביחד הקימו את ראשן אלומיניום.

לפני שש שנים, הוגשה נגדו תביעה אזרחית לבית משפט בניו יורק באשמת שחיתות, שיבוש הליכי משפט ושימוש בכוח. דריפסקה הכחיש את הטענות נגדו.

השופט סגר את התיק בטענה כי אין זה בסמכותו של בית משפט אמריקני לדון בתיק. ארה"ב אסרה על דריפסקה עד לאחרונה את הכניסה לתחומה והוא גם מנוע מלהשתתף בפורום הכלכלי בדבוס בשווייץ בגלל התנגדות השלטונות שם לכניסתו. ועדיין, האוליגרך הצעיר מעולם לא הורשע בעבירה כלשהי והוא זוכה למעמד משמעותי ורב השפעה ברוסיה כאיש עסקים.

עד אשתקד נאסרה על דריפסקה הכניסה לארה"ב, אך הוא הצליח לבטל את האיסור בעקבות מאמצי שתדלנות שהפעיל בוושינגטון בנושא. דריפסקה שם לעצמו יעד לגבור על אלקואה האמריקנית עד 2013. עתה נראה שהאיש השני בעושרו ברוסיה אחרי רומן אברמוביץ' הצליח להגשים את היעד מוקדם מהצפוי.

בתחילת החודש רכש את יצרנית הוואנים הבריטית LDV. דריפסקה אף מחזיק באחוזה בשווי 25 מיליון ליש"ט בבריטניה.

בשנת 2001 נשא לאישה את פולינה יומאשב, בתו של ולנטין יומאשב, עוזרו הקרוב ביותר של נשיא רוסיה לשעבר, בוריס ילצין. יומאשב הוא בעלה השלישי של טטיאנה דיאצ'נקו, בתו השנויה במחלוקת של ילצין, שלמעשה ניהלה מאחורי הקלעים את השלטון ברוסיה בשנותיו האחרונות של ילצין.