יבואני מלח תובעים 8 מ' שקל מדני דנקנר ותעשיות מלח: גרמו נזק כבד

התביעה הוגשה בעקבות קביעת קן כי החברה היתה צד להסדר כובל כדי למנוע ייבוא מלח

חברת טעם 88, שהיתה בשנות ה-90 יבואנית בלעדית ונציגתה של חברת המלח הקפריסאית תיאודורו בישראל, שמשון כץ ושרון ברנובר הגישו היום (א') לבית המשפט המחוזי בת"א תביעה בסך 8 מיליון שקל נגד קבוצת תעשיות מלח ואיש העסקים דני דנקנר, יו"ר מועצת המנהלים ובעל המניות בקבוצה.

התביעה הוגשה, באמצעות משרד עוה"ד ד"ר יוסי כהן, בעקבות קביעתה של הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, באפריל השנה, כי תעשיות מלח היתה החל מיוני 99 צד בהסדר כובל עם תיאודורו במטרה למנוע יבוא מלח לישראל.

כץ היה יבואן עצמאי של מוצרי מזון לישראל ומאוחר יותר שימש כנושא משרה ומנהל בחברת טעם 88, אליה העביר את פעילות יבוא המלח. ברנובר היה מפיץ של מלח לסוחרים באמצעות חברת ברנובר שיווק שבבעלותו.

בסוף שנת 97' כרת כץ הסכם בלעדיות לייבוא מלח לישראל עם תיאודורו, ובשלב מאוחר יותר העביר לחברת טעם 88 את זכויותיו. זאת, על פי הסכם, שלפיו כץ ישמש הן כיבואן מלח בלעדי לישראל והן כסוכנה הבלעדי של תיאודורו בישראל. בתקופה הרלוונטית היוותה תיאודורו גורם דומיננטי בשוק הקפריסאי, ובין השנים 98' ועד יולי 99 היא ייצאה לישראל באמצעות כץ וטעם 88 38% מהיקף מכירותיה.

תיאודורו נכנסה לשוק המלח הישראלי בזמן שתעשיות מלח היתה מונפול מוכרז בשוק. המלח הקפריסאי נמכר במחירים נמוכים מאלה של תעשיות מלח. כתוצאה מכך, קבעה קן, הגיעו מנהלים בכירים ביותר בתעשיות מלח לקפריסין ואיימו על תיאודורו שיציפו את השוק הקפריסאי במלח במחירים נמוכים. האיומים אף הוצאו לפועל, וב-10 ימים ב-98' סיפקה תעשיות מלח 100 טון מלח לשוק הקפריסאי.

ב-1999 נכנעה תיאודור וחדלה לייצא מלח לארץ והפכה לסוכנת של תעשיות מלח בקפריסין, ואף ייצאה מלח שלה לארצות אחרות. קן קבעה כי בהפיכתה של תיאודורו ממתחרה לסוכנת היתה תעשיות מלח צד להסדר כובל בלתי חוקי, שעניינו חלוקת השוק בין שתי החברות.

לטענת התובעים, תעשיות מלח גרמה להם נזקים כבדים שהתבטאו בגדיעת המקום ממנו היא ייבאה את המלח. לדבריהם, תעשיות מלח ניצלה לרעה את מעמדה המונופוליסטי כדי למנוע את חדירתם לשוק המלח בישראל, וכפועל יוצא מכך גם למנוע כל תחרות עתידית.

לדבריהם, תעשיות מלח גרמה באופן ישיר ומלא לתיאודרו להפר ולהתכחש להסכמים עמם, ובכך להשאירם חסרי אמצעים ויכולת לחדור לשוק, וכל זאת בניגוד לדיני ההגבלים העסקיים.

על-פי כתב התביעה, כיו"ר מועצת המנהלים היה דנקנר הרוח החיה והמוח שעמד מאחורי המעשים והמחדלים של קבוצת תעשיות מלח ומנהליה. לדברי התובעים, דנקנר ביצע את מעשיו באמצעות הנחיות מפורשות, התוויית דרכי הפעולה וקביעת האסטרטגיה העסקית, ואחריותו האישית נובעת מכוחו של חוק החברות.

התובעים עתרו בחודש שעבר לבית המשפט כנגד קן והרשות להגבלים עסקיים על מנת שיחשפו בפניהם את המסמכים הנוגעים לחקירתה של תעשיות מלח, שהביאה לקביעתה של קן, בעניין ההסדר הכובל. זאת, כדי שיוכלו להוכיח את נזקם. העתירה נקבעה לבירור לנובמבר 2006. על פי כתב התביעה, נמסר לתובעים מפרקליטות מחוז ת"א (אזרחי) כי בעקבות העתירה מבצעת הרשות להגבלים הערכה מחודשת ובדיקה של המסמכים, אותם היא תסכים להעביר להם. טרם הוגש כתב הגנה. (ת.א. 2083/06).