התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ נגד פסילת תשדיר רדיו שלה על-ידי רשות השידור

התשדיר עוסק בעצרת מחאה להקמת ועדת חקירה ממלכתית * רשות השידור: יכולים לשדר אינפורמציה בלבד, ללא מרכיבי שכנוע או תעמולה

התנועה למען איכות השלטון הגישה אתמול עתירה לבג"צ נגד רשות השידור והוועד המנהל של רשות השידור, בעקבות פסילת תשדירי פרסומת של התנועה. תשדיר הרדיו עוסק בקיום עצרת מחאה בדרישה להקמת ועדה ממלכתית ביום שבת הקרוב בכיכר רבין.

התנועה טוענת בעתירתה כי פסילת התשדירים האמורים מהווה פגיעה מהותית ובלתי ראויה בחופש הביטוי ובחופש להפגין ולהביע מחאה. כמו כן טוענים בתנועה לאיכות השלטון, כי אי פרסומן של המודעות יסכל את יכולתה של התנועה לארגן את העצרת.

כזכור, לאחר ההכרזה על הפסקת האש בלבנון פתחה התנועה למען איכות השלטון בקמפיין ציבורי הקורא להקמת ועדת חקירה ממלכתית. שיאה של המערכה הציבורית שמובילה התנועה הינה עצרת בכיכר רבין אשר צפויה להתקיים במוצאי שבת הקרובה.

"מטבע הדברים, כדי שעצרת מעין זו תגיע לידיעת הציבור הרחב, אין מנוס משימוש בכלי התקשורת באמצעות פרסום הודעות, מספר ימים קודם לאירוע, המיידעות את הציבור הרחב על הטעמים העומדים בבסיס המערכה הציבורית, ועל הצורך לקחת חלק במערכה זו ובעצרת הציבורית אשר במרכזה", אומרים בתנועה.

התנועה פנתה לרשות השידור, לוועד המנהל של רשות השידור, ולמנכ"ל רשות השידור מוטי שקלאר, וביקשה לפרסם בתשלום הודעות בדבר העצרת. לטענת התנועה, פנייתה נענתה בסופו של דבר בשלילה, זאת לדבריה, תוך שגורמי רשות השידור מציינים, כי "כל נושא השנוי במחלוקת אידיאולוגית או פוליטית אינו מאושר לשידור בקול ישראל".

בעתירתה טוענת התנועה כי פסילת התשדיר הנה פגיעה בלתי מידתית, בלתי סבירה ואינה נעשית לשם שמירה על אינטרס חיוני או תכלית ראויה כלשהם, המצדיקים את הפגיעה בזכות לחופש הביטוי וחופש ההפגנה. "הדרישה להקים ועדת חקירה ממלכתית, הנה ביקורת לגיטימית הנוגעת לנורמות שלטון בסיסיות, ואינה בגדר נושא השנוי במחלוקת מדינית או פוליטית באופייה. בנוסף, חסימת יכולתו של גורם המוביל מערכה ציבורית מעין זו לפרסם הודעות ברדיו, בתואנה כי יש לראות בכך "עניין השנוי במחלוקת" משולה בנסיבות דנן לקיצוץ כנפי הביקורת של החברה האזרחית בישראל ומיכולתה להוות גורם מאזן המאפשר לאזרחי המדינה להשתתף באופן ממשי וישיר במארג הדמוקרטי", נטען בנימוקי העתירה של התנועה.

מרשות השידור נמסר בתגובה, כי "על-פי פסיקת בג"ץ בעניין תשדיר הסכם ז'נבה, רשות השידור יכולה לשדר תשדיר הכולל אינפורמציה בלבד, דהיינו התשדיר צריך להיות אינפורמטיבי ללא כל מרכיב של שכנוע או תעמולה. על-פי פסיקה זו נוהגת רשות השידור לגבי כל התשדירים וגם התשדיר הנדון".

כזכור, לפני כשבוע פנתה התנועה לאיכות השלטון אל השר הממונה על רשות השידור, איתן כבל, וכן אל בכירים ברשות השידור, בדרישה לערוך בירור אם ניתנו הנחיות לצמצם את סיקור המחאה בעקבות כשלי הממשלה. הפנייה לטענת התנועה נעשתה בעקבות פרסום בעיתונות, לפיו מנהל החדשות הנחה לכאורה את כתבי הערוץ לצמצם את הדיווחים על המחאה כנגד הממשלה על מחדלי המלחמה, זאת בהנחייתו של שקלאר. מרשות השידור נמסר אז בתגובה כי לא היו הנחיות לצמצם את קולות המחאה, לא מצד אורי לוי ולא מצד המנכ"ל שקלאר. "אנו ממשיכים בכיסוי אחראי של השידורים, ובניסיון לגעת בנקודות המשמעותיות של זעקת החיילים הלאה" נמסר.