הנפקת בנק ICBC הסיני, המתכנן לגייס כ-19 מיליארד ד', עשויה להפוך להנפקה הציבורית הגדולה בעולם

השיא הנוכחי שמור ל-IPO של ענקית הטלקום היפאנית NTT * הבנק הסיני מתכנן לבצע הנפקה כפולה בשנגחאי והונג קונג

ההנפקה הראשונית לציבור (IPO) הגדולה בעולם יוצאת לדרך? הבנק המסחרי הגדול בסין, ICBC, מתכנן לגייס כ-19 מיליארד דולר עוד השנה. כך מדווחות סוכנויות הידיעות על סמך מסמכים שהוגשו לרשות ני"ע הסינית. נוסיף, כי דובר מטעם ICBC סירב לאשר הידיעה.

הבנק מתכנן לבצע הנפקה כפולה הן בבורסת שנגחאי והן בבורסת הונג-קונג. בפרסומים קודמים בעיתונות בהונג-קונג נרשמו הערכות כי היקף הגיוס של ICBC ינוע בטווח של 14-18 מיליארד דולר.

אם כך אפשר וסכום הגיוס יעקוף את ה-IPO הגדול בהיסטוריה, שנרשם ב-1998, אז הפכה ענקית הטלקום היפאנית NTT לחברה ציבורית וגייסה כ-18.4 מיליארד דולר.

הבנקים הממשלתיים בסין נתונים בקדחת הנפקות מעבר לגבולות המדינה על רקע הודעת הממשלה כי תפתח עד סוף השנה את ענף הבנקאות הסיני לתחרות מלאה. הצעד האמור הוא חלק מהמחוייבויות שנטלה על עצמה סין עת הצטרפה לארגון הסחר העולמי (WTO).

כאמור ICBC אינו לבד, Bank of China, הבנק השני בגודלו בסין, הפך בחודש מאי השנה לציבורי וגייס כ-11.2 מיליארד דולר בבורסת הונג-קונג. הנפקת Bank of China הייתה ההנפקה הרביעית בגודלה בעולם.

המערכת הבנקאית בסין מתמודדת עם היקפי ענק של חובות שגבייתם מוטלת בספק. הבנקים הקימו לשם כך חברות ניהול נכסים המנסות בכל זאת להציל חלק מהחובות, גם באמצעות עיקול נכסי החברות החייבות ואף ניהולן במקרים מסויימים.

היקף החובות מכביד על הבנקים, והממשלה הסינית אשר מעוניינת להעמיד את הבנקים על רגליהם הזרימה למערכת סכומי עתק. כך למשל באפריל אשתקד העבירה ממשלת סין ל-ICBC כ-15 מיליארד דולר במטרה להעלות את היקף המזומנים בבנק כך שיעמוד בדרישות הלימות ההון.

לא רק בסין מאמינים ב-ICBC - קבוצת משקיעים מערביים בהובלת ענקיות הפיננסים גולדמן סאקס (GS), אמריקן אקספרס (AXP) ואליאנץ (הגרמנית) השקיעו בינואר כ-3.8 מיליארד דולר בבנק.