דו"ח מבקרת עיריית ירושלים, עו"ד שלומית רובין, קובע, כי לפי פילוח הנסיעות לחו"ל של בכירים בחברה העירונית מוריה ב-2004-1995, רובן היו בבחינת טובת הנאה. מוריה מבצעת עבודות תשתית עבור העירייה, משרדי ממשלה וגופים ציבוריים אחרים, וכן לשוק הפרטי. החברה מימנה נסיעה ושהות בחו"ל של בכירים בעירייה, שעבודתם היתה קשורה בפרויקטים שביצעה.
בתקופה שנבחנה, מימנה מוריה 32 נסיעות לחו"ל, בהן השתתפו מעל 42 איש - רובם עובדי החברה, ומיעוטם עובדי העירייה ועובדים אחרים. העלות הישירה של הנסיעות היתה מעל 524 אלף שקל, ולכך נוספות עלויות עקיפות, כמו ימי עבודה.
בכירים בחברה שנסיעותיהם מומנו, לפי הדו"ח, הם בעיקר המנכ"ל לשעבר, יעקב אדרי, שכיום מנהל את פרויקט הרכבת הקלה בירושלים עבור הזכיינית סיטי פס; הסמנכ"ל לשעבר לענייני כספים, גבי יפרח; ויחיאל לביא, המהנדס דאז, ובעת הביקורת מנכ"ל החברה. מטעם העירייה נסעו במימון החברה מהנדס העירייה דאז, אורי שטרית, והמשנה למנכ"ל העירייה דאז וכיום מנכ"ל העירייה, איתן מאיר.
בדו"ח צוין כי הנהלת החברה גילתה פזרנות כלפי בכיריה, אף שמדובר בתאגיד עירוני הניזון ממקורות כספיים ציבוריים. עולה כי הגופים המנהלים של החברה - דירקטוריון, הנהלה מצומצמת וועדות - לא היו שותפים להחלטות לגבי נסיעות ומימונן. המבקרת מצביעה על היעדר נוהל לגבי נסיעות במימון החברה. כן צוין, כי לא היתה הפרדה ממשית בין מקבלי ההחלטות לבין הנוסעים: ברוב המקרים מאשרי הנסיעות היו הנוסעים עצמם, והחותמים על ביצוע התשלומים היו מקבלי התשלומים עצמם.
לפי הדו"ח, החברה שילמה על כרטיסי הטיסה והשהייה במלונות לפי הזמנות שביצע הנוסע עצמו, גם כשהיה ברור שמשך השהייה ממושך בהרבה ממספר הימים שנדרשו לנסיעה לדעת הביקורת. בדו"ח נכתב כי חופש היתר שניתן לנוסע, והיעדר יכולת של בקרה מלאה על התשלומים, אפשרו להשתמש בכספי ציבור לצרכים פרטיים. הביקורת אינה קובעת שכך נעשה, אך לדעתה, עצם קיום האפשרויות מעיד על ניהול לקוי.
עוד צוין, כי מניתוחים של נתוני הנסיעות מתקבלת תמונה, לפיה כמות הנסיעות שנעשו לצורכי עבודה בלבד היתה קטנה במיוחד. לדעת הביקורת, החזר הוצאות מלמד כי ייתכן שהחברה שילמה תשלומים מיותרים, ומעלה חשש כי חלק מהתשלומים היה בבחינת מתן טובות הנאה מכספי ציבור.
מוריה בתגובה: "הדו"ח מתייחס לתקופת ההנהלות הקודמות. ההנהלה הנוכחית יזמה קריטריונים ברורים לאישור נסיעות עובדי מוריה בתפקיד לחו"ל". אדרי בתגובה: "כל הנסיעות היו לצורכי העבודה, ונעשו ברשות ולפי הנהלים. נהלים שהיה צריך לתקן, תוקנו".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.