הפיתוח התשתיתי הענק שמתכננת החברה הלאומית לדרכים (מע"ץ החדשה) בכבישי ישראל, מביא לעלייה עקבית במספר כלי הרכב, ובאופן ישיר העומסים והפקקים מתארכים.
יש צירים שמומלץ לא להגיע אליהם בשעות מסוימת בשל העומסים הכבדים. כך למשל, כביש מס' 1 בשני צדדיו בכניסה לירושלים ולת"א בשעות הבוקר ואחר הצהריים ביציאות מן הערים. הקטסטרופה מוכרת גם בכביש 5, חוצה שומרון מאריאל לת"א, בו יש שעות של עומסים כבדים.
משרד התחבורה, החברה הלאומית לדרכים ומשרד האוצר, מנסים כל אחד בתחומו לגבש תוכניות לטיפול בעומסי התנועה. כך למשל, מקדם האוצר את התוכנית לנתיבי אגרה מהירים בכניסות לערים, דבר שיביא לוויסות התנועה על-ידי ניהול הביקושים. משרד התחבורה באמצעות נתיבי איילון מתכנן פתרונות הנדסיים בכניסה לת"א.
רוב הפתרונות המתגבשים הם תוכניות גדולות שלוקח חודשים ארוכים אם לא שנים, לגבש ולבצע. עד היום לא ניתן פתרון מיידי לעומסים.
החברה הלאומית לדרכים הקימה במהלך 2006 צוות מיוחד שתפקידו לתת פתרון מיידי לבעיות הפקקים. הצוות שם לו למטרה בשלב הראשון, לטפל בבעיות תנועתיות ברשת הכבישים הבינעירונית ובעיקר בצמתים מרומזרים.
הצוות כולל אנשי מקצוע בתחום התנועה וההנדסה, נציגי משטרה ונציגי החברה הלאומית לדרכים.
המשנה למנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, יהודה בראון, אמר כי הצוות החל לפעול מתחילת 2006 והוא מתכנס אחת לחודש. לדבריו, הוקמו שלושה צוותי משנה במרחב צפון, מרכז וצפון וחברי הצוותים מעלים אחת לחודש את כל בעיות התנועה ברשת הדרכים הבינעירוניות.
לדבריו, מטרת הצוותים היא לשפר תוך מספר חודשים בעיות תנועה בנקודת ספציפיות. לדבריו, איתור מוקדי העומסים נעשה באמצעות גורמים שונים: תלונות ממשתמשי הכביש באמצעות שירות הלקוחות של החברה, דיווחים ממשטרת התנועה, רשויות מקומיות וסיירי שטח.
בראון מדגיש, שמטרת הצוות היא לתת פיתרונות מהירים ולא להתעסק בפרויקטים שמצריכים תכנון וביצוע שלוקחים שנים.
במסגרת הדיונים של הצוותים החליטה החברה הלאומית לדרכים לבצע שורה של עבודות במספר צמתים בהם התגלו בעיות: במחוז מרכז הוחלט לבצע עבודות בצומת נמל אשדוד בכביש 41. בצומת יתווסף נתיב נסיעה ישר מכיוון אשדוד לכיוון אזור התעשייה.
בצומת סירקין בכביש 40 הוחלט להוסיף נתיב בקטע הנסיעה מצפון לדרום; בצומת סביון בכביש 461 הוחלט להוסיף נתיב נסיעה בפנייה שמאלה ממערב לצפון; בצומת הטייסים בכביש 40 הוחלט להאריך את נתיב הנסיעה בפנייה ימינה. ארבעת פרויקטים אלה כבר נמסרו לתכנון ובתוך זמן קצר ייצאו לביצוע.
הצוות החליט לבצע גם שיפורים הנדסיים בצומת בית דגן בכביש 44, מחלף הסירה שבכביש החוף, צומת עטרות בכביש 45 וצומת בית רבן בכביש 41.
באחריות החברה הלאומית לדרכים נמצאים כיום 400 צמתים מרומזרים המטופלים על-ידי אגף ניהול ובקרה. הבעיות בצמתים מתחלקות לשתיים: צורך בעדכון הרמזור ובשינוי זמני הנסיעה - בעיות אלו ניתנות לפתרון בתוך מספר ימים; ועומסי תנועה שנגרמים כתוצאה ממגבלות פיזיות של הצמתים.
במקרים כאלה נדרשת הרחבת הצומת, תוספת נתיבים ושיפורים גיאומטריים. מתן פתרון לבעיות כאלה דורש ביצוע של עבודות על פני חודשים ובמקרים מסוימים על פני שנים. בחברה הלאומית לדרכים מציינים, כי מתחילת 2006 נעשו 60 עדכונים של רמזורים בזמני "אור הירוק" ברחבי הארץ.
מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, אלכס ויזניצ'ר, אמר כי "אנו מחפשים דרכים הנדסיות, ניהוליות ותרבותיות בכדי לתת מענה מהיר ובדרך אופטימלית לפתרון הבעיות. המנגנון שיצרנו צפוי להביא לתועלת גדולה מאוד ולתת מענה כלכלי ותחבורתי בטווח הקצר".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.