זליכה עושה סדר ברשות לעסקים קטנים

ברשות, שעדיין לא קיבלה הודעה רשמית, המומים. "מהיום, כל התקשרות, כל חוזה וכל העסקת עובד יהיו כפופים לאישור. בלי חתימה העסק לא יזוז"

תדהמה ברשות לעסקים קטנים ובינוניים מהחלטת החשב הכללי באוצר, ירון זליכה, להפקיע את ניהול תקציב הרשות.

גורמים ברשות אמרו הבוקר (ב') ל"גלובס" כי בכירי הרשות לא ידעו דבר וחצי דבר על כוונת האוצר "לחסל" את הרשות בתגובה לדו"ח מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, שפורסם באחרונה וחשף את המינויים הפוליטיים שנעשו ברשות בתקופה בה כיהן אהוד אולמרט כשר התמ"ת.

הבוקר פורסם כי זליכה צפוי להודיע במהלך היום על החלטה תקדימית לפיה, כל מהלך של מנהלי הרשות הכרוך בהוצאה כספית - בין אם קליטת עובדים חדשים ובין אם התקשרויות חדשות עם ספקים - יובא לאישור חשבת משרד התמ"ת, חני גד, והיא זו שתצטרך להחליט האם לאשר.

משמעות המהלך, פגיעה ניכרת בעצמאותה של הרשות והפיכתה של החשבת לגורם על המפקח על הרשות. גורמים המקורבים לנושא, סבורים שגד - הכפופה למשרד האוצר בדומה ליתר חשבי משרדי הממשלה - הופכת למנהלת הרשות.

בשיחה עם "גלובס" אישר זליכה שהחלטתו זו התקבלה בתגובה לדו"ח מבקר המדינה. "המבקר המליץ ליועץ המשפטי לממשלה, לנציב שירות המדינה ולחשב הכללי באוצר לתת את דעתם על המתכונת הארגונית של הרשות. אז נתנו דעתנו, ומהר.

"הרשות לעסקים קטנים ובינוניים היא הגוף הראשון שטיפלנו בו, לאור הממצאים החמורים. הכוונה לטפל בשורה של גופים, מרביתם עמותות. אולם, לא בהכרח שננקוט נגד כולם את אותם הצעדים". גורמים באוצר הוסיפו כי יש לראות בצעדי החשכ"ל אות אזהרה לגופים דומים, ויש לא מעט כאלה.

זליכה דוחה בתוקף טענות לפיהן משמעות ההחלטה שקיבל ל"חסל" את הרשות. "חס וחלילה. זה לא המנדט של החשכ"ל לעשות דברים כאלה. מתפקידי לשמור על כספי המדינה ועל כך שהם מוצאים ביעילות ובשוויוניות".

" הרשות, הכפופה לתמ"ת, היתה מחויבת עוד קודם לכן לאישור המשרד בביצוע תוכניות עבודה ובתיקצוב פרויקטים שונים. מה ישתנה?

זליכה: "עד היום הרשות לא הייתה זקוקה לאישורים פרטניים של חשבת משרד התמ"ת. עד היום, תקציב הרשות היה מועבר ואנשי הרשות יכלו להוציא אותו כראות עיניהם, תוך התחייבות לשמור על הכללים. מהיום, כל התקשרות, כל חוזה וכל העסקת עובד יהיו כפופים לאישור החשבת. בלי חתימה שלה, העסק לא יזוז. הכוונה היא שעכשיו על כל פעולה הם יצטרכו אישור מראש. מה שהיה בעבר 'שגר ושכח' או בעצם 'שגר ובקר' הופך היום ל'אשר ורק אחר כך שגר'. במילים אחרות, הרשות לא מאבדת מכוחה לפעול בהתאם למטרות שלשמה הוקמה, אבל היא לא תוכל לבצע דברים הסותרים את חוקי המדינה ואת כללי המינהל התקין. זאת, תוך שימת דגש על חוק חובת מכרזים, כללי העסקת עובדים בשירות המדינה והחובה לפעול בשוויוניות".

" הרשות שימשה במשך שנים כר פורה למינויים פוליטיים. למה חיכיתם עד היום, עד שמבקר המדינה יחבר דו"ח?

"בשנים האחרונות הגברנו מאוד את הפיקוח והבקרה על תקציב המדינה. ביטלנו פטורים רבים ממכרזים שלא הייתה להם הצדקה. אולם, דו"ח המבקר הראה שהבקרה, בדיעבד, לא מספיקה. לכן, אנו נוקטים היום בצעדים חמורים".

" האם צפויים מהלכים נוספים נגד הרשות?

"זה המהלך הראשון והאחרון שלנו כלפי הרשות".

לא ניתן היה להשיג את תגובתו של יו"ר הרשות שמואל רוזנמן, השוהה בארה"ב. המנכ"ל, עמירם בוקשפן, מסר באמצעות דוברת הרשות, גלי גבאי: "לא קיבלנו שום הודעה על כך. נגיב כשתתקבל הודעה פורמלית". "