נתן חץ: "שוק ההון הישראלי לא מתמחר שקיפות, אלא רק בדיעבד"

אלוני חץ הגדילה אחזקותה ב-PSP השוויצרית לכ-8% והכוונה היא להגיע לאחזקה של 15% * "ה-IFRS יגרום להכפלת הונה העצמי של אלוני חץ ל-2 מיליארד שקל, והמינוף יירד לפחות מ-50%"

"שוק ההון הישראלי לא מתמחר שקיפות אלא רק בדיעבד, כאשר זה מגיע כהפתעה", אמר היום נתן חץ, מנכ"ל אלוני חץ , בכנס משקיעים שערכה החברה. "שקיפות צריכה להתקבל בפרמיה כי היא מורידה סיכון, אך בשוק ההון פרמיית השקיפות קרובה לאפס", אמר חץ, "אנליסטים לא מתמחרים זאת, לא נותנים פרמיה על ניהול ולעתים אפילו קונסים חברות על כך". לטענת חץ, שוק ההון צריך לקחת דוגמה ממעשיה האחרונים של אלוני חץ, שהציבו לדבריו סטנדרטים חדשים בכל הנוגע לנושא.

כדוגמה הביא חץ את הנפקת אמות, במסגרתה החליטו באלוני חץ לפרסם את טיוטת התשקיף של החברה בבורסה כדיווח מיידי. "היועצים שלנו טענו שזה מטורף, אך לשמחתי הרעיון התקבל אצל רשות ניירות ערך, ואני מקווה שמעתה יתמחרו בשוק ההון המקומי שקיפות. רצינו לתת לכולם הזדמנות שווה", סיכם חץ. חץ הוסיף פרק נוסף ל"תוכנית הלימודים" שהוא מנסה להעביר בסוגיית השקיפות, כאשר את כל המצגות שאלוני חץ העבירה היום בכנס המשקיעים הוא שלח כדיווח לאתר הבורסה.

במהלך הכנס הודיעה אלוני חץ, כי השקיעה סכום נוסף של 50 מיליון פרנק שוויצרי ברכישת 1.5% ממניות PSP השוויצרית. בכך העלתה את היקף ההשקעה שלה ב-PSP ל-233 מיליון פרנק שוויצרי, כ-8% מהון החברה. לדברי אבי ורטהיים, יו"ר אלוני חץ, החברה תמשיך ותעמיק את השקעתה עד לרמה של 450 מיליון פרנק שוויצרי ב-PSP, כך שתגיע לאחזקה של כ-15%.

"בשוק השוויצרי לא קורה שום דבר. חיפשנו מתווך שיספר לנו על השוק הזה ופשוט לא מצאנו. הבנו שמדובר בשוק לא משוכלל ולכן מדובר בחלון הזדמנויות", מספר חץ על הסיבה שהניעה את החברה להשקיע בשוויץ. לדבריו, בשנים האחרונות, בזמן שבשוקי הנדל"ן בעולם היה "צונאמי של עליות, בשוק השוויצרי היו ירידות מחירים". לדעת חץ, שילוב של שוק בתחילת דרכו ומחירים יורדים יצעיד את החברה לתוצאות יפות.

ורטהיים סיפר בכנס, כי מאז מימשה החברה את נכסיה בבריטניה, היה לחץ באלוני חץ כי בעצם לא היה לדבריו "ביזנס אמיתי. היו הרבה מזומנים וקצת עסקים". מאז שינתה החברה את אסטרטגיית ההשקעה שלה, מחברה הממוקדת בשוק הבריטי לחברה המפזרת את נכסיה על פני חלק נרחב מהגלובוס.

חץ הציג את ביצועי אלוני חץ עד כה, וציין כי "ב-13 השנים האחרונות השגנו תשואה ממוצעת של 31% בשנה - יותר מתשואת ההיי-טק". עוד ציין, כי יסתפק בעתיד גם במחצית מהתשואה על ההון שאפיינה את החברה עד כה. לדברי חץ, שינוי התקינה החשבונאית ל-IFRS, יגרום להכפלת הונה העצמי של אלוני חץ לסך של כ-2 מיליארד שקל, וכמו כן יירד המינוף לפחות מ-50%.

הנדוניה של אמות

במסגרת שינוי האסטרטגיה הפכה אלוני חץ את ישראל ליעד משמעותי להשקעה, ורכשה את אמות. אבי מוסלר, מנכ"ל אמות, אמר היום בכנס כי "כל עסקה שמסתובבת בשוק מגיעה לאמות ראשונה", וציין גם כי הבנקים המקומיים מוכנים להעמיד הלוואות של מאות מיליוני שקלים לפתיחת קווי אשראי.

כחלק מהנדוניה שקיבלה אלוני חץ עם רכישת אמות, היו בידיה מספר נכסים של אמות בגרמניה, שאותם בכוונתה של אלוני חץ לממש. חץ טען, כי בחברה לא תמחרו את אותם נכסים בעת שרכשו את אמות. "הפורטפוליו מוצע למכירה וכנראה יימכר בחודשים הקרובים, ואנחנו צופים רווח הון של כ-10 מיליון אירו. אני אקבל את הצ'ק ואחר כך נשכח מגרמניה", אמר. כהסבר לכך שהוא סולד מגרמניה על אף שנתנה לו מתנה לא צפויה, אמר חץ כי "אני לא אוהב את השוק הגרמני, כי אני לא אוהב את הגרמנים - את האנשים ואת השפה". נציין כי זאת לא הפעם הראשונה שהוא משמיע את הדברים האלה.

לדעתו הביזנס השני של אלוני חץ בשוק המקומי, חברת עוגן הציבורית, נסחרת בדיסקאונט עמוק; "שוק ההון רחוק מלתמחר אותה נכון", טוען חץ. להערכתו הכנסות החברה יגיעו ב-2009 ל-130 מיליון שקל, לעומת מחזור של 25 מיליון שקל ב-2005.

סניפים נוספים בעולם יש לאלוני חץ בארצות-הברית ובקנדה, שם היא בעלת מניות בחברות אקוויטי 1 - שאתמול הגיעה לרמת שיא של כל הזמנים - 25 דולר, וב-FCR, שתיהן בשליטת גזית גלוב. "בעת שנכנסנו אמרו שחיים כצמן, יו"ר החברה, מצא פראיירים. באותה תקופה, בועת ההיי-טק, ככל שחברה שרפה יותר מזומנים היא הייתה שווה יותר, תזרים לא עניין אף אחד. בסופו של דבר מדובר בתשואה מדהימה".

בתור חברה סולידית, כוונתה של אלוני חץ להשקיע בשוק ההודי אינה מובנת מאליה. "קשה להבין את המספרים במדינה ענקית שהיתרון שלה על גבי סין הוא בכך שהיא דמוקרטיה שמדברת בשפה האנגלית". ראווי קרישנאן, מנכ"ל חברת אבלר - בה משקיעה אלוני חץ ביחד עם משקיעים נוספים, ובהם בין היתר צדיק בינו - ציין כי יתרונה של הודו על סין הוא בכך שההשקעות לפרויקטים המתבצעים בה מגויסים על בסיס ביקושים קיימים.

לטענתו, משנת 2005 מקדמת ממשלת הודו כניסת משקיעים זרים למדינה, ויש פוטנציאל עצום להגדיל את התשואות. עוד ציין קרישנאן, כי הקניונים במדינה אינם בנויים כראוי ולכן ישנו פוטנציאל, בעיקר בערים מהדרג השני והשלישי, ליצור מרכזי מסחר ראויים. עוד נזכיר, כי באחרונה חזרה אלוני חץ להשקיע בבריטניה באמצעות קרן ברוקטון וחברת טריו.