בעקבות פרשת השמות הבדויים של עוה"ד: עודד ארבל, העורך המשפטי של "דה מרקר", התפטר מתפקידו

בידיעה מהיום באתר "דה מרקר" מבקשת המערכת להבהיר, כי השימוש שעשה ארבל בשמות בדויים של עו"ד בכתבותיו - נעשה ללא גילוי לעורכיו

בידיעה שמפרסמת היום (ה') באתר "דה מרקר", מבקשת מערכת העיתון להבהיר בפני קוראיו, כי השימוש שעשה עורך מדור "דין וחשבון", עודד ארבל, בשמות בדויים של עורכי דין בכתבותיו - נעשה ללא גילוי לעורכיו. עוד נמסר, כי ארבל התפטר מתפקידו כעורך המדור בעקבות הפרשה.

בהודעת "דה מרקר" צויין, כי "במקרים שנבדקו התברר כי מדובר במרואיינים אמיתיים, אולם הכתב עשה שימוש בשמות בדויים לבקשת המרואיינים, לא ציין זאת בכתבה ולא סיפר על כך לעורכיו".

מערכת "דה מרקר" הביעה את התנצלותה במפני הקוראים, ומסרה כי "המערכת רואה את הדברים בחומרה והיא פועלת להפקת הלקחים המתבקשים מהמקרה, כמי שמקפידה על האתיקה העיתונאית של עובדיה ועל עמידה בסטנדרטים מחמירים בעבודה מול מקורות עיתונאיים".

כפי שפורסם לפני מספר ימים ב"גלובס", בעקבות הפרסום ב"מעריב" הושעה ארבל מתפקידו עד להשלמת הבירור שעורך "דה מרקר", בעניין הכתבה שפורסמה לאחרונה בעיתון על קיצור שעות העבודה של עורכי דין. היום, כאמור, פורסם כי ארבל מתפטר.

בכתבה האמורה כתב ארבל על עורכת דין בשם "מיכל לוי". עיתון "מעריב" דיווח השבוע כי בלשכת עורכי הדין רשומות שתי נשים תחת השם הזה, אך אף אחת מהן לא התראיינה לארבל ועונה לתיאורו. בנוסף, גם על דן מירון, עמרי כהן ויובל פישר, שצוטטו בכתבתו של ארבל, לא שמעו מעולם בלשכת עורכי הדין. לדברי "מעריב", לפחות ארבעה שמות שצוינו בשתיים מכתבותיו האחרונות של ארבל אינם קיימים כעורכי דין.

בתגובה לפניית "מעריב", הציע ארבל למסור את מספרי הטלפון והפרטים של אותם עורכי דין עלומים, אבל לדבריו, "רק ביום שלישי". עוד טען ארבל, כי "אולי נעשו שגיאות כתיב בשמם של עורכי הדין". בקשר למיכל לוי טען ארבל, כי "בעיקרון, כל מה שכתבתי נכון. את מיכל אני מכיר. כל הסיפור הזה הגיע דרכה. היא עבדה במשרד של יובל פישר. היא סיפרה לי כידידים את הסיפור הזה. אחרי ששמעה שגם פישר דיבר איתי, היא התפטרה".

מ"דה מרקר" נמסר לעיתון שם של עורכת דין אחרת, שעל-פי הטענה עמדה מאחורי הזהות הבדויה. אותה עורכת דין אישרה כי שוחחה עם ארבל בנושא, אך הכחישה שהתפטרה ואף ביקשה שלא להזכיר את שמה, כדי לא לפגוע בפרנסתה.

עוד אמר ארבל ל"מעריב" על עורכי הדין העלומים: "דיברתי איתם. אין לי מה להגיד על הנושא הזה. אני לא בודק קודם כל אם יש כאלה בלשכת עורכי הדין. את הכתבה עשיתי לפני שלושה שבועות. יכול להיות שהיתה איזו התבלבלות. קוראים לו משהו פישר. אני די סגור שזה יובל. אבל יכול להיות שהתבלבלתי בשם. אולי המשכתבים שינו את זה. ואני הייתי בירח דבש. עמרי כהן ודן מירון - לא נראה לי. זה אנשים שדיברתי איתם. או שאני מכיר או שהכרתי דרך חברים. חלק מהם רשומים בלשכה".

מ"דה-מרקר" נמסרה גרסה השונה מזו של ארבל. ל"מעריב" נמסר מסמי פרץ, עורך "דה מרקר", כי "התגובות בכתבה אותנטיות ואמיתיות ונאמרו מפי עורכי דין. בכתבה נעשה שימוש בשמות בדויים, לבקשת עורכי הדין שלא רצו להיחשף בשמותיהם. עובדה זו לא צויינה, וזה לא תקין".