פרופ' רובינשטיין: תיק רמון תמוה; יש לעכב המשפט

קול נוסף במערכת המשפטית יוצא נגד ההחלטה להעמיד לדין את שר המשפטים לשעבר, חיים רמון, הנאשם במעשה מגונה בלא הסכמה של חיילת במשרד ראש הממשלה. למבקרים הצטרף היום פרופ' אמנון רובינשטיין, נשיא המרכז הבינתחומי בהרצליה וחתן פרס ישראל, שהודיע כי הוא שוקל לפנות ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, בבקשה לעכב את ההליכים בתיק רמון.

"מבחן בוזגלו היום הוא כבר הפוך", אמר היום רובינשטיין בגלי צה"ל, "אני חושב שחיים רמון היה נותן הרבה כדי שיקראו לו בוזגלו. הפרשה היא תמוהה ומוזרה, היא פוגעת במעמד האישה ובשוויון הזכויות של האישה, דבר שאני כל חיי טרחתי ללחום למענו". כשנשאל האם כיועמ"ש או כפרקליט המדינה היה מגיש את כתב האישום, אמר שהדבר תלוי בנסיבות.

ביקורתו של רובינשטיין באה בעקבות מה שכינה "עדויות חמורות מאוד" על לחץ שהופעל על החיילת ה', אותה הקפיד לכנות "המתלוננת הלא מתלוננת". בשבוע שעבר פורסם, כי מפקדת היחידה הארצית לחקירות הונאה, תת-ניצב מירי גולן, שהיא אישה שומרת מסורת, נפגשה עם ה' בשבת בבית קפה, ולחצה עליה למסור עדות נגד רמון.

"כולם צריכים להיות שווים בפני החוק", אומר רובינשטיין, "אבל גם החוק צריך להיות שווה בפני כולם. אני לא מאמין שבתלונה נגד אדם אחר, שהוא לא חיים רמון, היו נעשים מאמצים כאלה. המשטרה כל הזמן אומרת שאין לה כוח-אדם וכסף להגן על אזרחים בפני אלימות ופריצה לבתיהם. אבל יש לה כסף וזמן לשלוח שני קציני משטרה כדי לדובב את הלא מתלוננת".

בעקבות הטענות על מאמץ היתר של רשויות האכיפה, פירסם משרד המשפטים בשבוע שעבר, באופן חריג, הודעה בה ביקש להביע "הסתייגות מהטענות כאילו הופעל לחץ בלתי-ראוי על המתלוננת להגיש תלונתה. אנו גם דוחים מכל וכל את הניסיון לייחס לאנשי מערכת אכיפת החוק, חוקרים ופרקליטים, שיקולים זרים בעת קבלת החלטותיהם, והכל על בסיס מידע חלקי וסלקטיבי".

במשרד המשפטים הבהירו, שבעת קבלת ההחלטה לגבות עדות מהמתלוננת, "כלל לא ידעו היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה כי מדובר בשר המשפטים דאז, חיים רמון. המידע שנמסר ללשכת היועמ"ש ע"י המשטרה באותה העת, היה על מעשה שביצע שר בממשלה נגד חיילת, לפני ישיבת הממשלה, בסמוך לאירוע החטיפה בגבול לבנון".

עוד הם מדגישים, ש"כתב האישום הוגש לאחר שכל הגורמים הרלוונטיים המעורבים בתיק, במשטרה ובמשרד המשפטים, בלי יוצא מן הכלל, השתכנעו שחומר הראיות מקים סיכוי סביר להרשעה, ומחייב הכרעה שיפוטית ברורה. בישראל הכל שווים בפני החוק. תיקים מסוג זה, הנוגעים למעשים דומים או זהים, הוגשו ומוגשים לבתי המשפט, ומקרה זה איננו חריג".

פרופ' רובינשטיין אינו משתכנע. "התשובות של משרד המשפטים הן תשובות מתחמקות ולא ענייניות. ואני חושב שאם המשפט הזה יימשך, ייגרם נזק גדול מאוד לשמה של המשטרה, הפרקליטות וגם של היועמ"ש עצמו", הוא אומר היום.