חברת זוקו שילובים מפתחת עם תע"א ומשרד הביטחון דחפור די 9 בלתי מאויש

לדחפור יהיו שימושים צבאיים ואזרחיים: פריצת צירים לכוחות הקרקעיים, ופינוי בעת אסונות טבע

תע"א וחברת זוקו שילובים מחולון, יבואנית הדחפור די 9, מפתחות די 9 בלתי מאויש לשימוש צבאי, לפריצת צירים ולפעילות מבצעית. לדחפור, שיופעל בשלט רחוק, יהיו גם שימושים אזרחיים, ככיבוי שריפות, פינוי חומרים מסוכנים, ופינוי מפולות עפר במקרה של אסון טבע. הפיתוח מתבצע במפעל רמת"א של תע"א בבאר-שבע, ובשת"פ עם מנהלת מחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתית (מפא"ת) במשרד הביטחון.

לדברי מנכ"ל זוקו שילובים, יוסי סמירה, "פיתוח הדחפור נובע מצרכים מבצעיים של צה"ל בפעילות בט"ש, כפי שהתגלו עוד לפני מלחמת לבנון. ההפעלה האוטונומית לא תביא לשינוי חיצוני של הדחפור, אך תחסוך צורך באיושו במפעיל ובמפקד. בעתיד תוכל חברת קטרפילר לחסוך בעלויות, ולייצר די 9 ללא תא מפעיל. פיתוח מערכת להפעלה אוטונומית יחסוך גם בעלויות המיגון".

הדחפור די 9 מופעל על ידי חיל ההנדסה למשימות מבצעיות מאז מלחמת השחרור. מאז שצה"ל נמצא בלבנון לסירוגין, והופעת מטעני הצד והגחון, שודרג מעמדו של הדי 9, והוא נחשב חלק מהכוח הלוחם הקרקעי. במלחמת לבנון השנייה, כשחיזבאללה מלכד את כל צירי הגישה של צה"ל, נעו הדחפורים לפני הטנקים ופילסו נתיבים חדשים. בגלל הפעלתם האינטנסיבית בשטחים, הותקנו על רוב הדחפורים מערכות מיגון של רפאל. במלחמה היתה לדחפורים משימה נוספת: הקמת מחסה לטנקים מפני טילי נ.ט. סמירה: "התברר כי לדי 9 היתה השפעה מרתיעה. מחבלים שלא חששו מהפגזה נכנעו כשהדחפורים זעזעו להם את הבתים". די-9 שוקל כ-50 טון, ומחירו כחצי מיליון דולר.

עקב תמונות בתקשורת על הפעלת דחפורים להריסת בתים במבצע "חומת מגן" בג'נין, קמה בעולם מחאה נגד שימוש בציוד של קטרפילר לצרכים צבאיים. לדברי סמירה, "הנהלת קטרפילר אמרה שאינה מתערבת בשיקולי הלקוח. היא גם מוכרת ציוד לכריתת עצים. אז מה? הירוקים יגידו לה לא למכור ציוד? עדיף להרוס בתים בבולדוזרים מאשר להפגיז אותם ללא הבחנה".

בצה"ל מעל 100 דחפורי די 9. זוקו שילובים מייצגת בארץ גם את יצרנית המשאיות והאוטובוסים האמריקנית אינטרנשיונל. זוקו שילובים הציבורית הוקמה ב-2001 כמיזוג בין זוקו, שבבעלות סמירה, לבין החברה הישראלית לטרקטורים וציוד שבבעלות ברנרד שרייר. מועסקים בה 380 עובדים, והיקף הפעילות ב-2005 היה מעל חצי מיליארד שקל.