רכב נגנב מחניון של קופ"ח כללית - ביהמ"ש חייב את הקופה לשפות את חברת הביטוח

"על שירותי בריאות כללית - כבעלת זכות החזקה הבלעדית של החניון - מוטלת חובת זהירות מושגית וקונקרטית כלפי הבא לחנות במגרש"

בית המשפט המחוזי בחיפה חייב באחרונה בעלים של חברה שהפעילה בזכיינות את החניון בבית החולים כרמל בעיר ואת קופת חולים הכללית, בעלת השטח עליו פעל החניון, לשפות את חברת הביטוח "הכשרת היישוב " בגין פיצוי ששילמה לאשה שרכבה נגנב מהחניון.

המבוטחת החנתה את רכבה בחניון בשנת 2000. כיוון שהחניון היה בתפוסה מלאה, בהתאם להצעת השומר בחניון, היא החנתה את הרכב ב"חניה כפולה", והשאירה אצל השומר את מפתחות הרכב. ואולם, הרכב נגב והמפתחות שהיו אצל השומר נעלמו. המבוטחת תבעה את "הכשרת היישוב" וזו פיצתה אותה ב-98 אלף שקל.

בכתב התביעה שהגישה "הכשרת היישוב" נגד החברה שהפעילה את החניון ונגד בעלי הקרקע, שירותי בריאות כללית, נטען - באמצעות משרד עוה"ד אטיאס נוה - כי שני הגופים אחראים לרשלנות שהביאה לגניבה.

בית משפט השלום דחה את התביעה. החברה עירערה למחוזי בטענה ששירותי בריאות כללית התרשלה בכך שהתקשרה בהסכם עם מפעילי חניון בלתי מקצועיים ורשלניים; לא וידאה כי הנהלת החניון פועלת לפי התחייבויותיה בהסכם עצמה עיניה באשר לנוהל החניות הכפולות; ולא וידאה כי מפעילי החניון רכשו פוליסות ביטוח כנדרש בהסכם.

בפסק הדין קבע הרכב של שלושה שופטים במחוזי כי על שירותי בריאות כללית - כבעלת הזכויות, לרבות זכות החזקה הבלעדית של החניון - מוטלת חובת זהירות מושגית וקונקרטית כלפי הבא לחנות במגרש. לאור זאת, חייבו השופטים את בעלי החברה שהפעילה את החניון וכן את שירותי בריאות כללית לשלם ל"הכשרת היישוב" ביחד סכום של 102,000 שקל. (ע"א 1381/05).